Testujemy odświeżonego Forda Kugę. Jakie ma plusy i minusy?

Michał Kij / TVN Turbo/x-news
Ford Kuga Do wyboru są silniki benzynowe 1,5 Eco Boost o mocy 120, 150 i 182 KM oraz diesle: 1,5 TDCi o mocy 120 KM oraz 2,0 TDCi o mocy 150 lub 180 KM. Słabsze silniki występują jedynie w samochodach z przednim napędem i ręcznymi, 6-stopniowymi skrzyniami biegów, mocniejsze z napędem obu osi oraz skrzynią automatyczną (benzyna 182 KM) lub zautomatyzowaną, dwusprzęgłową PowerShift (diesle 150 i 180 KM).Fot. Michał Kij
Ford Kuga Do wyboru są silniki benzynowe 1,5 Eco Boost o mocy 120, 150 i 182 KM oraz diesle: 1,5 TDCi o mocy 120 KM oraz 2,0 TDCi o mocy 150 lub 180 KM. Słabsze silniki występują jedynie w samochodach z przednim napędem i ręcznymi, 6-stopniowymi skrzyniami biegów, mocniejsze z napędem obu osi oraz skrzynią automatyczną (benzyna 182 KM) lub zautomatyzowaną, dwusprzęgłową PowerShift (diesle 150 i 180 KM).Fot. Michał Kij
Udostępnij:
Mały SUV uszczęśliwi Cię pod warunkiem, że jesteś hojny, a nowy Ford Kuga nie jest wyjątkiem. Sprawdzamy co ma do zaoferowania.
Ford Kuga Do wyboru są silniki benzynowe 1,5 Eco Boost o mocy 120, 150 i 182 KM oraz diesle: 1,5 TDCi o mocy 120 KM oraz 2,0 TDCi o mocy 150 lub 180
Ford Kuga

Do wyboru są silniki benzynowe 1,5 Eco Boost o mocy 120, 150 i 182 KM oraz diesle: 1,5 TDCi o mocy 120 KM oraz 2,0 TDCi o mocy 150 lub 180 KM. Słabsze silniki występują jedynie w samochodach z przednim napędem i ręcznymi, 6-stopniowymi skrzyniami biegów, mocniejsze z napędem obu osi oraz skrzynią automatyczną (benzyna 182 KM) lub zautomatyzowaną, dwusprzęgłową PowerShift (diesle 150 i 180 KM).

Fot. Michał Kij

Bogaty wariant Vignale z najmocniejszym 182-konny silnikiem benzynowym i systemem multimedialnym SYNC 3, najlepiej w czołowej wersji z nawigacją Premium i kamerą cofania to pigułka szczęścia. W standardzie ma 18-calowe koła oraz podwójną końcówkę wydechu. Jest żwawy, świetnie się prowadzi, a przy długości 4,5 m pozwala śmiało sobie poczynać w mieście. Automatyczna, 6-biegowa skrzynia z łopatkami przy kierownicy dobrze wyczuwa intencje kierowcy i rzadko trzeba korygować jej sposób zmiany przełożeń. „Kick down” działa z drobną zwłoką, charakterystyczną dla skrzyń z przekładnią hydrokinetyczną, ale nie jest to uciążliwe. Jasna, skórzana tapicerka Windsor poprawia nastrój za każdym razem, gdy otworzyć drzwi. Pozostaje mieć nadzieję, że nie psuje go przy czyszczeniu. Dla „brudzących świadomie”, przykładowo w związku z posiadaniem małych dzieci i zwierząt domowych lepszy będzie również znakomicie wyposażony wariant ST-Line – cały w czerni. Wersje Vignale i ST-Line to nowość w gamie Kugi.

Najtańsza jest Kuga Trend z benzynowym 120-konnym silnikiem i napędzaną przednią osią za 99 050 zł. Następne są: Edition, ST-Line, Titanium, a na szczycie Kuga Vignale, traktowana niemal jak osobny model. Najdroższa w ofercie jest Vignale ze 180-konnym dieslem, napędem obu osi i zautomatyzowaną, 6-biegową skrzynią PowerShift – kosztuje 171 050 zł. Nie jest to rekord w tej klasie. Crossovery sprzedają się coraz lepiej i niektórzy producenci chcą na tym skorzystać więcej niż inni. Na przykład Jeep.

Kuga dużo zyskała dzięki nowemu wlotowi powietrza. Jest większy i bardziej wyrazisty. W większości modeli składa się z dwóch, szerokich belek, w Vignale ma drobny wzór przypominający z dala pepitkę. Nowe reflektory wyposażone są w charakterystyczne światła do jazdy dziennej złożone z diod LED. Na liście opcji są światła adaptacyjne (ang. Adaptive Front Lighting) z biksenonowymi lampami, które wśród kilku trybów działania mają również strumień światła dostosowany do jazdy w ulewnym deszczu (ang. Weather-Dependent Lighting).

Ford Kuga Do wyboru są silniki benzynowe 1,5 Eco Boost o mocy 120, 150 i 182 KM oraz diesle: 1,5 TDCi o mocy 120 KM oraz 2,0 TDCi o mocy 150 lub 180
Ford Kuga

Do wyboru są silniki benzynowe 1,5 Eco Boost o mocy 120, 150 i 182 KM oraz diesle: 1,5 TDCi o mocy 120 KM oraz 2,0 TDCi o mocy 150 lub 180 KM. Słabsze silniki występują jedynie w samochodach z przednim napędem i ręcznymi, 6-stopniowymi skrzyniami biegów, mocniejsze z napędem obu osi oraz skrzynią automatyczną (benzyna 182 KM) lub zautomatyzowaną, dwusprzęgłową PowerShift (diesle 150 i 180 KM).

Fot. Michał Kij

Do wyboru są silniki benzynowe 1.5 Eco Boost o mocy 120, 150 i 182 KM oraz diesle: 1.5 TDCi o mocy 120 KM oraz 2,0 TDCi o mocy 150 lub 180 KM. Słabsze silniki występują jedynie w samochodach z przednim napędem i ręcznymi, 6-stopniowymi skrzyniami biegów, mocniejsze z napędem obu osi oraz skrzynią automatyczną (benzyna 182 KM) lub zautomatyzowaną, dwusprzęgłową PowerShift (diesle 150 i 180 KM).

Układ przeniesienia napędu nie zmienił się, podobnie jak „mieszkalna” część nadwozia. Obecnie produkowana Kuga weszła na rynek w 2012 r. jako następczyni pierwszej generacji z lat 2008-12. Ma płytę podłogową z Focusa. Należy do „samochodów światowych” Forda. W Ameryce Północnej sprzedawana jest pod nazwą Escape.

Podstawową zaletą Kugi jest umiejętne zestawienie względnie małych wymiarów z dość obszernym wnętrzem i bardzo dobrym zawieszeniem. Jest ono w pełni niezależne: z przodu są kolumny MacPhersona, z tyłu układ wielowahaczowy. Przy obu osiach znajdują się stabilizatory i hamulce tarczowe. Układ kierowniczy bardzo dobrze współgra z zawieszeniem. Szybka jazda autostradą jest przyjemna, Ford jest mało wrażliwy na podmuchy bocznego wiatru, łukowate zjazdy można pokonywać z niezachwianą pewnością. Kuga z zimnym spokojem znosi również gwałtowne ruchy kierownicą przy prędkościach miejskich i „podmiejskich”. Na polnych drogach nie ma skłonności do nieprzyjemnego „dobijania”, a drobną „tarkę” można z niekłamaną rozkoszą pokonywać głęboko wciskając gaz. Napęd 4x4 wykorzystuje sprzęgło wielotarczowe do rozdziału momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną oś i nie wymaga ingerencji kierowcy.

[page_break]

Ford Kuga Do wyboru są silniki benzynowe 1,5 Eco Boost o mocy 120, 150 i 182 KM oraz diesle: 1,5 TDCi o mocy 120 KM oraz 2,0 TDCi o mocy 150 lub 180
Ford Kuga

Do wyboru są silniki benzynowe 1,5 Eco Boost o mocy 120, 150 i 182 KM oraz diesle: 1,5 TDCi o mocy 120 KM oraz 2,0 TDCi o mocy 150 lub 180 KM. Słabsze silniki występują jedynie w samochodach z przednim napędem i ręcznymi, 6-stopniowymi skrzyniami biegów, mocniejsze z napędem obu osi oraz skrzynią automatyczną (benzyna 182 KM) lub zautomatyzowaną, dwusprzęgłową PowerShift (diesle 150 i 180 KM).

Fot. Michał Kij

Fotel kierowcy i kierownica w Vignale mają szeroki zakres regulacji, niższe osoby mogą bardzo wysoko podnieść siedzenie, aby mieć lepszą widoczność. Benzynowy silnik jest tak cichy, że przy prędkości rzędu 120 km/h bardziej dokucza… szum powietrza opływającego nadwozie!

W nowym modelu pojawiło się kilka przyjemnych, elektronicznych dodatków, np. system Cross Traffic Alert przydatny podczas cofania z parkingu na ulicę, który ostrzega o nadjeżdżających samochodach. Park-Out Assist pomaga wyjechać z równoległego miejsca parkingowego. Gdy kierowca włączy kierunkowskaz, system odpowiednio obraca kołem kierownicy, pozostawiając człowiekowi kontrolę nad pedałami gazu i hamulca. Z kolei Perpendicular Parking po naciśnięciu przycisku wyszukuje miejsce do parkowania, równoległe lub prostopadłe do drogi i wprowadza w nie samochód, wyręczając w manewrowaniu kierowcę. Naturalnie Ford ma szereg innych systemów, w tym EBS z układem kontroli stabilności przyczepy, kontrolę przechyłów bocznych i pokonywania zakrętów oraz Active City Stop, który zapobiega kolizjom przy niewielkiej prędkości.

Ukoronowaniem cyfrowych urządzeń pokładowych jest system SYNC 3, który ma dotykowy, 8-calowy ekran i może współpracować ze smartofonami za pośrednictwem Apple Car Play lub Android Auto. SYNC 3 został udoskonalony tak, aby działał szybciej i prościej. Można mu wydawać komendy głosowe przy czym rozumie je niezależnie od akcentu, z jakim są wypowiadane. Wystarczy wcisnąć przycisk i zażyczyć sobie kawę, aby na ekranie pojawiły się propozycje najbliżej znajdujących się miejsc, gdzie można ją wypić – nie tylko kawiarń. W praktyce funkcjonowanie SYNC 3 można opanować niemal natychmiast, przynajmniej w podstawowym zakresie. Możliwość podyktowania adresu systemowi nawigacyjnemu oszczędza mozolnego wpisywania go na wirtualnej klawiaturze.

Ford Kuga Do wyboru są silniki benzynowe 1,5 Eco Boost o mocy 120, 150 i 182 KM oraz diesle: 1,5 TDCi o mocy 120 KM oraz 2,0 TDCi o mocy 150 lub 180
Ford Kuga

Do wyboru są silniki benzynowe 1,5 Eco Boost o mocy 120, 150 i 182 KM oraz diesle: 1,5 TDCi o mocy 120 KM oraz 2,0 TDCi o mocy 150 lub 180 KM. Słabsze silniki występują jedynie w samochodach z przednim napędem i ręcznymi, 6-stopniowymi skrzyniami biegów, mocniejsze z napędem obu osi oraz skrzynią automatyczną (benzyna 182 KM) lub zautomatyzowaną, dwusprzęgłową PowerShift (diesle 150 i 180 KM).

Fot. Michał Kij

Kuga dobrze wywiązuje się z roli uniwersalnego samochodu rodzinnego. Tylne siedzenia składają się bardzo łatwo, bagażnik jest spory, choć w tej klasie są większe. Brakuje nieco drobnych, pomysłowych rozwiązań zwiększających funkcjonalność auta. Nie wszyscy producenci samochodów muszą od razu dodawać latarkę z ładowarką w bagażniku, ale więcej drobnych skrytek na pewno by się przydało. Należy docenić, że Ford proponuje opcjonalne gniazdko 230 V dla jadących z tyłu, otwierany ruchem stopy bagażnik czy składany hak holowniczy.

Ford zachwala niskie zużycie paliwa, zwłaszcza 120-konnego diesla, który ma zadowalać się średnio 4,4 l/100 km. Podwozie Kugi działa na spalanie dwojako: można jechać płynniej ponieważ nie trzeba zanadto zwalniać na zakrętach, ale tym większa pokusa, aby po prostu jechać szybko. A wtedy 4,4 l na „setkę” przechodzi do historii.

Plusy

  • Zwracająca uwagę stylizacja
    +Bardzo dobre zawieszenie
    +System Ford SYNC 3

Minusy
- Zbyt mało drobnych, praktycznych rozwiązań
- Świsty powietrza przy wysokiej prędkości
- Umiarkowana ilość miejsca na tylnej kanapie

Ford Kuga Vignale 1.5 EcoBoost 182 KM i konkurenci: 

Marka/modelFord Kuga Vignale 1.5 EcoBoost 182 KMKia Sportage 1.6 T-GDi 177 KM GT LineVolkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 180 KM Highline
Cena (zł)158 300126 990151 580
Typ nadwozia/liczba drzwikombi/5kombi/5kombi/5
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość/szerokość/wysokość (mm)4541/1856/17034480/1855/16454486/1838/1673
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1571/15831609/16201586/1576
Rozstaw osi (mm)269026702677
Masa własna (kg)168615341645
Pojemność bagażnika (l)456/1603491/1492615/1655
Pojemność zbiornika paliwa (l)606260
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)149815911984
Liczba cylindrów444
Napędzana oś4x44x44x4
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńautomatyczna/6zautomatyzowana/7zautomatyzowana/7
Osiągi   
Moc (KM) przy obr./min182 przy 6000177 przy 5500180 przy 3940-6000
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min240 przy 1600-5000265/1500-4500320/1500-3940
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,19,17,7
Prędkość maksymalna (km/h)200201208
Średnie spalanie (l/100 km)7,57,57,3
Emisja CO2 (g/km)173175168

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie