Nissan Qashqai pojawił się w salonach 2007 roku i bardzo przypadł europejskim klientom do gustu, osiągając spory sukces rynkowy także na polskim rynku.
Z biegiem lat w segmencie kompaktowych SUV-ów pojawiło się kilku groźnych konkurentów, jak choćby Suzuki S-Cross, a wcześniej Kia Sportage. Czy debiutująca w pierwszej połowie 2014 roku II generacja Nissana Qashqaipowtórzy sukces swojego poprzednika?
Agresywniejszy design, większy bagażnik
Porównując stylistycznie obie wersje trzeba uczciwie przyznać, że nowy Nissan Qashqai wygląda bardziej agresywnie, a to choćby za sprawą mocnych przetłoczeń na drzwiach, czy nachodzących na boki pojazdu reflektorów i tylnych świateł, których ostry kształt jeszcze bardziej podkreśla dynamiczny charakter nadwozia.
Pod względem gabarytów Qashqai II jest o 20 mm szerszy, o 49 mm dłuższy i o 15 mm niższy od poprzednika. W wyniku zmian w karoserii pasażerowie mają większą ilość miejsca nad głowami (o 10 mm) na przednich i tylnych fotelach.
Pod względem jakości wykonania i doboru materiałów wykończeniowych japoński SUV (chociaż produkowany w angielskich zakładach w Sunderland) nie musi obawiać się konkurentów, gdyż prezentują podobny poziom. Nic nie trzeszczy, nic nie stuka, chociaż całość kabiny utrzymana jest w ponurej czerni. Jedynie srebrne detale rozjaśniają nieco wnętrze auta.
Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Nissana Qashqai 1.6 dCi All Mode 4x4-i
Bagażnik nowego Nissana mieści 439 litrów, czyli o 29 więcej, niż w modelu pierwszej generacji, a dzielone oparcie (w stosunku 60:40) należy do wyposażenia standardowego.
1.6 dCi All Mode 4x4-i : nie tylko na asfalt
Testowany samochód napędzany był wysokoprężną jednostką skonstruowaną wspólnie z Renault. Turbodoładowany silnik Diesla osiąga 130 KM, a maksymalny moment obrotowy dochodzi do 320 Nm, które dostępne są już od 1750 obr./min.
W praktyce auto porusza się bardzo żwawo i to pomimo niemałej masy własnej (grubo ponad 1,5 tony).
Według deklaracji producenta Nissan Qashqai z silnikiem 1.6 dCi oraz napędem 4x4 osiąga "setkę" w 10.9 sekundy, a prędkość maksymalna dochodzi do 190 km/h. Jak na auto o takich gabarytach, które obuto w 19-calowe alufelgi (standard w wersji Tekna), są to całkiem przyzwoite rezultaty.
Optymizmem napawa też zużycie paliwa, gdyż podczas testu nie przekroczyło ono 6,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, co oznacza, że przy pełnym baku można teoretycznie przejechać nawet 1000 kilometrów.
Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Nissana Qashqai 1.6 dCi All Mode 4x4-i
Słowa uznania należą się też systemowi All Mode 4x4-i. Do wyboru są trzy tryby pracy: 2WD (napęd na przód), AUTO (dołącza tylną oś w przypadku utraty przyczepności przez przednią oś) oraz LOCK (zblokowany napęd 4x4).
Podczas codziennej jazdy All Mode 4x4-idziała bardzo sprawnie. W trybie AUTO niemal natychmiast przekazuje cześć mocy do tylnych kół, a to znacznie poprawia trakcję np. podczas przyspieszania na mokrym asfalcie. Również poza utwardzonymi drogami układ 4x4 pozwala wyjść z nie lada opresji.
Oczywiście nikt nie twierdzi, że Nissan Qashqai to prawdziwa terenówka. Jednak połączenie korzyści płynących z układu 4WD oraz nisko położonego momentu obrotowego silnika Diesla pozwala zapuścić się tam, gdzie każda osobówka zakopała by się po osie.
Do miasta i na autostrady
Wysoka pozycja za kierownicą, większy prześwit, a do tego system kamer obejmujący w całości widok dookoła auta (standard w wersji Tekna) ułatwiają codzienne przedzieranie przez miejską dżunglę. Podczas szukania miejsca na ciasnych parkingach przydają się też duże lusterka zewnętrze, które w wersji Tekna są elektrycznie składane, a dzięki temu mniej narażone na zarysowanie lub wręcz urwanie przez inne auto.
W szybko pokonywanych zakrętach nowy Nissan Qashqai odznacza się dobrymi właściwościami jezdnymi. Trzeba mocno przesadzić, żeby zmusić do interwencji system ESP, który można jednak dezaktywować, co przyda się np. podczas zimowego dojazdu do zasypanej śniegiem stacji narciarskiej.
Cennik i konkurencja
Nissan Qashqai z silnikiem 1.6 dCi 130 KM All Mode 4x4-i i najbogatszym pakietem Tekna (automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, 19-calowe alufelgi)wyceniono na 121 000 złotych .
Konkurencyjne Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS 120 KM 4WD Elegance (dwustrefowa "klima", 17-calowe alufelgi, panoramiczny przeszklony dach) kosztuje w aktualnej promocji 110 900 zł.
Z kolei Kia Sportage 2.0 CRDi 136 KM 4WD z pakietem wyposażenia L (alufelgi 17') trzeba zostawić w salonie 107 490 zł.
Plusy:- dynamiczny i oszczędny silnik 1.6 dCi,
- dobre właściwości jezdne,
- bogate wyposażenie,
- napęd All Mode 4x4-i,
Minusy:- wysoka cena,
- ciemne wnętrze kabiny pasażerskiej.
Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 KM All Mode 4x4-i - dane techniczne:
Nadwozie i liczba miejsc: pięciodrzwiowy crossover, 5 miejsc
Pojemność silnika: 1598 ccm
Rodzaj paliwa: olej napędowy
Liczba cylindrów: 4
Maks. moment obrotowy (Nm/ obr/min.): 320/1750
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
Napęd: 4WD
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,6/4,5/4,9 l / 100 km
Wymiary (dł./szer./wys.): 4380/1806/1590 mm
Rozstaw osi: 2646 mm
Masa: 1518-1602 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 65 l
Pojemność bagażnika: 439 l
Cena testowanego egzemplarza: 115 100 zł
Karol Biela