Testujemy: Mazda 3 2.0 - kompakt po japońsku (ZDJĘCIA, FILM)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Mazda 3 2.0 - kompakt po japońsku (ZDJĘCIA, FILM)
Testujemy: Mazda 3 2.0 - kompakt po japońsku (ZDJĘCIA, FILM)
Mazda 3 w wersji pięciodrzwiowej jest warta zakupu. Auto broni się wysokim komfortem jazdy i bogatym wyposażeniem. Mankamenty tkwią w szczegółach
Testujemy: Mazda 3 2.0 - kompakt po japońsku (ZDJĘCIA, FILM)
Testujemy: Mazda 3 2.0 - kompakt po japońsku (ZDJĘCIA, FILM)

Aktualny model Mazdy 3 jest obecny na polskim rynku od wiosny 2009 roku. Oprócz pięciodrzwiowego hatchbacka w ofercie jest jeszcze sedan.

Stylistycznie trudno mu cokolwiek zarzucić. W projekcie nadwozia widać sportowe inklinacje. Z przodu charakterystyczny jest duży, dwudzielny wlot powietrza, mocno obnizony zderzak oraz skosne reflektory.

Z tyłu uwagę zwracają klosze lamp nawiązujące kształtem do przednich reflektorów. Ponadto dynamikę podkreślają liczne przetłoczenia karoserii.

Duże aspiracje

W kabinie Mazdy 3 miejsca nie brakuje. Dotyczy to również kanapy (z wyjmowanym podłokietnikiem z wysuwanymi uchwytami na napoje), na której zmieszczą się trzy osoby. Przednie fotele są równie wygodne. Dzięki temu, że siedziska są nieco wyżej zamontowane niż w większości aut tej klasy, kierowca ma zapewnioną dobrą widoczność.

Zobacz także: Testujemy: Mazda 6 2.2 CD 163 KM - szybka, oszczędna i droga

Uwagę zwraca kokpit z mnóstwem przycisków zestawu audio oraz panelu klimatyzacji i ogrzewania. Do tego na jego szczycie, tuż pod szybą przednią, są dwa wyświetlacze - jeden komputera pokładowego, drugi zestawu audio. Tak rozrzucone instrumenty obsługi utrudniają obserwację całości. Do tego obsługa komputera pokładowego mogłaby być nieco prostsza.

Za to dzięki dużym pokrętłom (łatwo je uchwycić) pochwalić wypada ergonomiczną obsługę zestawu audio oraz panelu nawiewu i klimatyzacji.

Naszych zastrzeżeń nie wzbudziła jakość materiałów wykończeniowych. Nawet użyte gdzieniegdzie plastiki są przyjemne w dotyku i nie trzeszczą (ciekawe jak będzie po paru latach eksploatacji).

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Mazdy 3 2.0
Mazda 3 2.0 Exclusive Plus - zdjęcia

Ciche dwa litry

Dwulitrowy silnik benzynowy Mazdy 3 o mocy 150 KM, współpracujący z sześciobiegową przekładnią manualną, radził sobie nieźle, choć deklarowany przez producenta czas sprintu do "setki" - 10,4 sekundy - nie wygląda może imponująco w zestawieniu z moca silnika.

Jednak w praktyce przyspieszenie jest zadowalające, bo samochód szczególnie dobrze przyspiesza na pierwszych czterech biegach, czyli często tych kluczowych przy szybkim wyprzedzaniu. Dopiero przy następnych przełożeniach jego impet nieco gaśnie. 

Zaletą tej jednostki napędowej jest niski poziom emitowanego hałasu. Nawet przy prędkościach autostradowych hałas, jaki dociera do kabiny, jest mocno zredukowany.

Po przejechaniu kilkuset kilometrów w mieście i na trasie średnio silnik spalił 7,5 litrów benzyny na 100 km. Czyli niewiele więcej niż podaje producent (6,7 l/100km).

Miękko, ale z wyczuciem

Zawieszenie Mazdy 3 jest dość miękkie, jednak nie na tyle, aby auto było nieprzewidywalne podczas pokonywania ostrych zakrętów. W trakcie dynamicznej jazdy nieźle sobie też radzi układ kierowniczy, ale nie jest on tak precyzyjny jak np. w Volkswagenie Golfie.

Pasażerów ucieszy fakt, że spod podwozia do kabiny nie docierają natarczywe dźwięki pracującego zawieszenia. Koła pokonują dziury i nierówności drogi w miarę cicho i bez nadmiernych wstrząsów. Także szum powietrza opływającego kabinę nie jest dokuczliwy.

Mazda 3 to klasyczny kompakt dla rodziny. W wersji bazowej Comfort 1.6(105 KM), która kosztuje 64900 zł, samochód ma w standardzie m.in.: sześć poduszek powietrznych, ABS, elektroniczny układ kontroli trakcji TCS, elektrycznie regulowane szyby i lusterka boczne, klimatyzację manualną, komputer podróżny, podgrzewane przednie fotele, radio CD/MP3 z gniazdem AUX.

Zobacz także: Testujemy: Mazda 3 MPS – zadziorna Japonka

Wersja Exclusive Plus z mocniejszym silnikiem, którą jeździliśmy, jest doposażona m.in. w: czujnik parkowania z tyłu, tempomat, czujnik zmierzchu oraz deszczu, kierownicę oraz dźwignie zmiany biegów i hamulca ręcznego obszyte skórą, fotochromatyczne lusterko wsteczne, podgrzewaną przednią szybę, reflektory przeciwmgielne, dwustrefową automatyczną klimatyzację, radio CD/MP3 z gniazdem AUX i zdalnym sterowaniem z kierownicy, aluminiowe felgi. Kosztowała 80400 zł

Segment kompaktów jest wyjątkowo bogaty w konkurentów. To choćby Ford Focus 1.6 150 KM Trend Sport (77850 zł), Honda Civic 1.8 140 KM Executive (86400 zł), czy Volkswagen Golf 1.4 TSI 160 KM Highline (82320 zł).

Plusy
bogate wyposażenie
cichy silnik
wysoki komfort jazdy

Minusy
nieprecyzyjny układ kierowniczy
zbyt rozbudowane elementy obsługi

Mazda 3 2.0 Exlusive Plus – dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1999 ccm
Moc i moment obrotowy: 150 KM przy 6200 obr/min; 191 Nm przy 4500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 10,4 s
Prędkość maksymalna: 206 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 9,7/5,3/6,7 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4460/1470/1755/2640 mm
Masa: 1327 kg
Pojemność bagażnika: 340 l
Cena auta testowego: 80400 zł

Wojciech Frelichowski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty