Testujemy: Kia Soul - gdyby nie ten bagażnik...

redakcja.regiomoto
Testujemy: Kia Soul - gdyby nie ten bagażnik...
Testujemy: Kia Soul - gdyby nie ten bagażnik...
Atutem Kii Soul jest zwracające uwagę nadwozie. Sprawdziliśmy, czym jeszcze może pochwalić się koreański crossover testując wersję z silnikiem Diesla.
Testujemy: Kia Soul - gdyby nie ten bagażnik...
Testujemy: Kia Soul - gdyby nie ten bagażnik...

Kia Soul z wyglądu przypomina SUV-a, ale nim nie jest. Producent nazywa swój produkt mianem crossovera, czyli pojazdu będącego mieszanką różnych stylów.

Zobacz: Kia Soul 1.6 CRDi - zdjęcia z testu

Jeśli chodzi o stylistykę, to z pewnością jest kontrowersyjna. Patrząc od przodu nadwozie rozpoczyna się masywną komorą silnika, przechodzi w wydatnie zaznaczoną kabinę, aby zakończyć się pionową ścianą klapy bagażnika. Karoserię ozdobiono muskularnymi błotnikami, zderzakami i wielkimi kołami (w testowym egzemplarzu miały aż 18 cali). Wyróżniają się też spore reflektory, które kontrastują z bardzo wąskim wlotem powietrza do silnika.

Natomiast z tyłu zaprojektowano duże klosze lamp umieszczone w słupkach. Dzięki swoim gabarytom oraz materiałowi, z którego je wykonano są dobrze widoczne nie tylko po zapadnięciu zmroku.

Bagażnik nie na długie podróże

W stosunku do długości nadwozia (4105 mm) Kia Soul ma stosunkowo duży rozstaw osi wynoszący 2500 mm. Zatem miejsca w kabinie jest sporo. Komfort jazdy podnoszą obszerne, przednie fotele z dobrym trzymaniem bocznym. Siedzi się na nich wyżej niż u konkurentów, dzięki czemu kierowca ma dobrą widoczność we wszystkich kierunkach.

Ciekawie zaprojektowano zestaw zegarów i środkową konsolę. Jest tu trochę plastików, ale jakościowo są do przyjęcia.

O ile kabina jest przestronna, to bagażnik Kii Soul jest stanowczo za mały. Według danych fabrycznych jego pojemność wynosi 222 litry, czyli tyle, ile mają samochody z segmentu miejskiego. Dlatego rodzinna wyprawa na wakacje może być kłopotliwa, bo nie będzie gdzie upchnąć bagaży. Sytuację nieco ratuje płytka skrytka pod podłogą bagażnika. Plus należy się też za siatkę zabezpieczającą ładunek przed przesuwaniem.

Silnik i skrzynia biegów – po pierwsze oszczędność

Czterocylindrowa, wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 1,6 litra generuje moc 128 koni. Jak na taki samochód jest to wartość zupełnie wystarczająca. Jednak dla użytkownika o wiele większym powodem do zadowolenia będzie niskie zużycie paliwa. Średnie spalanie podczas testu wyniosło 6 litrów oleju napędowego na 100 km, tylko o 0,8 litra więcej niż wynika to z danych technicznych pojazdu.

Dobrą ocenę wypada też wystawić kulturze pracy tej jednostki napędowej. Motor pracuje miękko i cicho.

Zawieszenie – stuki i przechyły w zakrętach

Podczas jazd duże koła i sprężyście zestrojone zawieszenie nieźle radzą sobie z pokonywaniem nierówności. Ale jednocześnie nie jest to specjalista od dynamicznego pokonywania zakrętów. Wysokie nadwozie wychyla się na łukach i lepiej sobie darować rajdowe popisy. Ponadto niekiedy do kabiny dociera spod podwozia głuche dudnienie.

Dość duży prześwit (164 mm) sprawia za to, że auto nie boi się krawężników i można nim wjeżdżać na leśne i polne drogi, oczywiście nie te błotniste.

Cena i wyposażenie

Kia Soul to ciekawy samochód dla kogoś, kto szuka niekonwencjonalnego auta. Tym bardziej, że koreański model odznacza się atrakcyjna ceną i niezłym wyposażeniem. W podstawowej wersji M i z silnikiem wysokoprężnym 1.6 CRDi kosztuje 55 500 zł. Nabywca otrzymuje w standardzie m.in. sześć poduszek powietrznych, manualną klimatyzację, ESP, radioodtwarzacz CD/MP3 z USB i łączem na iPoda.

Testowy egzemplarz był doposażony m.in. w: kierownicę obszytą skórą z przyciskami sterowania systemem audio, reflektory przeciwmgłowe, relingi dachowe, nakładki typu SUV na zderzakach, kamerę cofania z minimonitorem w lusterku wstecznym. To podniosło jego cenę o 9 tys. zł.

Zobacz: Kia Soul 1.6 CRDi - zdjęcia z testu

Plusy

- bogate wyposażenie
- oszczędny silnik
- ciekawy styl kabiny

Minusy

- mały bagażnik
- przechyły nadwozia na zakrętach

Kia Soul 1.6 CRDi – dane techniczne

Nadwozie: pięciomiejscowy crossover
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1582 ccm
Moc i moment obrotowy: 128 KM przy 4000 obr/min; 260 Nm przy 2750 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 11,3 s
Prędkość maksymalna: 182 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,3/4,6/5,2 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozt. osi): 4105/1610/1785/2550 mm
Masa i poj. bagażnika: 1290 kg, 222 l (818 l)
Cena testowego: 64950 zł

Wojciech Frelichowski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty