Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Kia cee’d 1.6 GDI - kompakt z górnej półki (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Kia cee’d 1.6 GDI – kompakt nowej ery
Testujemy: Kia cee’d 1.6 GDI – kompakt nowej ery
Kia cee’d to handlowy hit koreańskiego producenta. Nowym modelem firma chce konkurować z największymi graczami na rynku. I ma duże szanse. Jeździliśmy samochodem z silnikiem benzynowym 1.6 i najbogatszym wyposażeniem.
Testujemy: Kia cee’d 1.6 GDI – kompakt nowej ery
Testujemy: Kia cee’d 1.6 GDI – kompakt nowej ery

Pierwszy cee'd był przełomowym modelem marki Kia. Obecna, druga generacja tego modelu jest obecna na rynku od prawie roku. Auto korzysta z tej samej płyty podłogowej i wielu podzespołów co Hyundai i30 drugiej generacji.

Przy niezmienionym rozstawie osi nowa Kia cee'd jest dłuższa, szersza i niższa od poprzedniej generacji. Auto ma długość 4310 mm, a jego rozstaw osi to 2650 mm i jest jednym z większych w tym segmencie.

Drapieżny styl

Projektanci koncernu Kia zaproponowali samochód w dynamicznym, wręcz drapieżnym stylu. Na przodzie dominuje najnowsza interpretacja markowego grilla w kształcie tygrysiego nosa oraz agresywne, zachodzące na boki moduły reflektorów ze światłami do jazdy dziennej w technice LED.

Elegancką prostotę profilu w stylu coupe podkreśla spadzistość przednich słupków nadwozia oraz obniżona i wydłużona linia okien bocznych. Natomiast szeroki rozstaw kół i przysadzista sylwetka podkreślają wyraziste zaakcentowanie przednich i tylnych nadkoli.

Sportową estetykę kabiny oddaje też nachylenie słupków „A" ponad tłoczonymi powierzchniami drzwi, które przechodzą w łuk linii dachu zakończonego spojlerem nad oknem tylnym.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testu nowej Kii cee'd

Testujemy: Kia cee’d 1.6 GDI – kompakt nowej ery
Testujemy: Kia cee’d 1.6 GDI – kompakt nowej ery

Kabina Kii cee'd II w nowej jakości

Nowy jest także projekt wnętrza przyciągający uwagę niebanalnym wyglądem. Zaprojektowana w formie kokpitu tablica przyrządów obejmuje tzw. samolotowy panel wskaźników.

Imponująco wygląda deska rozdzielcza, a szczególnie zestaw zegarów. Duże wskaźniki schowano w tulejach z chromowanymi brzegami. W tarczy prędkościomierza umieszczono wyświetlacz komputera pokładowego, ale informacje są prezentowane zbyt małymi cyframi co utrudnia odczyt.

Natomiast elementy sterowania systemem audio i klimatyzacji zostały odpowiednio pogrupowane, aby ułatwić ich obsługę. Wygodniejszy jest także układ przełączników na desce rozdzielczej wzbogacony zastosowaniem technologii dotykowej.

A skoro już o dotyku mowa – zastosowane w kabinie materiały wykończeniowe są przyjemne dla rąk, zaś kontury wskaźników i przełączników zdobi delikatna warstwa chromu.

Bagażnik ma 380 litrów pojemności, czyli mniej więcej tyle, ile konkurencyjne modele (np. identyczną pojemność ma bagażnik Volkswagena Golf VII). Po złożeniu oparcia tylnej kanapy można zwiększyć jego pojemność do 1380 litrów.

Nowa Kia cee'd 1.6 GDI - dynamicznie, ale z niedosytem

Pod maską testowanej Kii cee'd pracował czterocylindrowy silnik benzynowy GDI o pojemności 1,6 l i mocy 135 KM. Zastosowano w nim bezpośredni wtrysk paliwa. To jeden z dwóch benzyniaków, które są oferowane w tym modelu (drugi to jednostka 1.4 o mocy 100 KM).

Moc 135 koni w aucie kompaktowym powinna oznaczać niezłą dawkę dynamiki. Tak jest faktycznie, ale pod warunkiem utrzymywania silnika na wysokich obrotach, co skutkuje zwiększonym zapotrzebowaniem na paliwo.

Według danych fabrycznych, że Kia cee'd z silnikiem 1.6 GDI zużywa średnio 5,8 l/100 km. Taki rezultat jest możliwy do osiągnięcia pod warunkiem bardzo spokojnej jazdy. W polskich warunkach, gdzie trzeba często być gotowym do wyprzedzania innych pojazdów, spalanie jest wyższe. W naszym teście silnik ten spalił średnio prawie 7/100 km.

Sześciobiegowa przekładnia manualna pracuje bez zarzutu. Dobrze także wytłumiono kabinę, bo zarówno hałas jaki dobiega spod maski, jak i szum powietrza nie są natarczywe.

Nowa Kia cee'd ma pewne zawieszenie

Kia cee'd spokojnie pokonuje dziurawe polskiego drogi. Sprężyście zestrojone zawieszenie dziarsko stawiają czoła nierównościom, jazda jest komfortowa, bez przykrych odgłosów dochodzących z okolic kół.

To nie dziwi, jeśli się weźmie pod uwagę konstrukcję zawieszenia. Z przodu są kolumny MacPherson, z tyłu wielowahaczowowy multilink. Dzięki takiemu rozwiązaniu zawieszenie jest nie tylko ciche, ale oznacza też stabilność w zakrętach. Jednak wielowahaczowa konstrukcja eksploatowana na naszych drogach jest narażona na awarie.

Warto też, aby producent jeszcze nieco poprawił precyzję działania układu kierowniczego, choć jego działanie jest lepsze niż w poprzednim modelu.

Katalog cenowy Kii cee'd rozpoczyna się od kwoty 49990 zł. Za taką cenę dostaniem auto w wersji wyposażeniowej S z silnikiem 1.4 100 KM. W wyposażeniu standardowym znajdziemy m.in.: 6 poduszek powietrznych (po dwie z przodu i z tyłu oraz kurtyny boczne), elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, system podpowiedzi ruchu kierownicą (VSM), system wspomagania ruszania pod górę (HAC) oraz system ABS z systemem rozdziału siły hamowania EBD.

Zobacz także: Testujemy: Kia Sorento 2.0 CRDi 4WD - limuzyna na bezdroża. Zdjęcia, film 

Jest także centralny zamek z pilotem, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane lusterka, elektrycznie regulowane szyby oraz radioodtwarzacz CD/MP3 z gniazdami USB i AUX.

Z kolei pięciodrzwiowa wersja XL z silnikiem 1.6 GDI, którą jeździliśmy kosztuje wyjściowo 79490 zł. W tym przypadku oprócz elementów wyposażenia z wersji S dochodzą jeszcze: czujniki parkowania, system otwierania i uruchamiania pojazdu bez użycia kluczyka KiaSmartKey, tempomat, zestaw głośnomówiący, automatycznie włączane światła mijania z czujnikiem zmierzchu, podgrzewane lusterka, diodowe światła do jazdy dziennej, reflektory przeciwmgielne, reflektory ksenonowe, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, chłodzony schowek, czujnik deszczu, koło kierownicy i drążek zmiany biegów obszyte skórą oraz środkowy podłokietnik dla przednich foteli ze schowkiem, podgrzewane fotele.

Kia cee'd 1.6 XL ma szereg konkurentów, m.in. Forda Focusa 1.6 125 KM Titanium (77650 zł), Mazdę 3 2.0 150 KM Exclusive Plus (76400 zł) czy Opla Astrę 1.4 140 KM Cosmo (81700 zł).

Plusy
Ciekawe nadwozie
Dobre wyposażenie w standardzie

Minusy
Mało precyzyjny układ kierowniczy
Zużycie paliwa wyższe od deklarowanego
Wysoka cena

Kia Cee'd 1.6 GDI XL – dane techniczne
Nadwozie: 5-drzwiowy hatchback
Silnik: benzynowy 4-cylindrowy, bezpośredni wtrysk paliwa
Pojemność skokowa: 1591 ccm
Moc i moment obrotowy: 135 KM przy 6300 obr/min, 164 Nm przy 4850 obr/min
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa, napęd na koła przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,8/4,7/5,8 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4310/1470/1780/2650 mm
Masa własna:
Pojemność bagażnika: 380 litrów (1380 l)
Cena testowego auta: 89290 zł

Wojciech Frelichowski 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty