Testujemy: Jeep Grand Cherokee - teraz to prawie limuzyna

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Jeep Grand Cherokee - teraz to prawie limuzyna
Testujemy: Jeep Grand Cherokee - teraz to prawie limuzyna
Udostępnij:
Na polskim rynku od kilku miesięcy jest nowy Jeep Grand Cherokee. Sprawdziliśmy - więcej w nim z limuzyny niż terenówki.
Testujemy: Jeep Grand Cherokee - teraz to prawie limuzyna
Testujemy: Jeep Grand Cherokee - teraz to prawie limuzyna

Choć Jeep Grand Cherokee zmienił oblicze, to w dalszym ciągu wyróżnia się elementami charakterystycznymi dla marki. Z przodu jest siedmiodzielna atrapa chłodnicy, a po bokach trapezoidalne, masywne zderzaki.

 

Zobacz także: Jeep Grand Cherokee - zdjęcia z testu

 

Jednak w porównaniu do poprzedniego modelu karoseria samochodu jest bardziej wygładzona i wygląda szykowniej. Wrażenie luksusu podkreślają chromowane listwy po bokach i z tyłu.

Nowa kabina

Więcej zmian zaszło w kabinie nowego Jeepa Grand Cherokee. Zastosowano materiały wysokiej klasy, a wrażenie wyrafinowania podnoszą miękkie w dotyku powierzchnie tablicy przyrządów. Z kolei wydłużony rozstaw osi powiększa przestrzeń dla pasażerów i przewożonych bagaży.

Tablica przyrządów została całkowicie zmieniona. Miękkie materiały zastosowano nie tylko na desce rozdzielczej, lecz także na innych elementach w zasięgu rąk kierowcy i pasażerów, m.in. na wewnętrznych płatach drzwi, konsoli i podłokietnikach. Poprawiono także jakość i dokładność montażu. Wszystko to sprawiło, że we wnętrzu nowego Jeepa Grand Cherokee jest ciszej.

zobacz także Premiera: Jeep Wrangler i Jeep Wrangler Unlimited MY 2011

W wyposażeniu pojawiło się dwuczęściowe okno dachowe, rozciągające się od krawędzi przedniej szyby aż po tył pojazdu. Wszystkie te elementy sprawiają, że w kabinie Jeepa Grand Cherokee można się czuć niczym w limuzynie wysokiej klasy.

Nowinki technologiczne w zawieszeniu

Samochód otrzymał całkowicie niezależne zawieszenie, dzięki czemu do historii przeszło galopowanie nadwozia, które było wyczuwalne w poprzednim modelu. Po raz pierwszy w aucie marki Jeep dostępny jest pneumatyczny system zawieszenia o zmiennym prześwicie Quadra-Lift o regulowanej w granicach 105 mm wysokości.
 
System posiada pięć poziomów ustawienia i działa automatycznie. Można też nim sterować manualnie z konsoli środkowej pojazdu. Do tego dochodzi nowatorski system kontroli trakcji Selec-Terrain pozwalający wybrać tryb napędu optymalny dla jazdy szosowej lub terenowej.

W układzie napędowym zastosowano system Quadra-Drive II, w skład którego wchodzi aktywny mechanizm różnicowy tylnej osi z elektronicznie ograniczanym poślizgiem (ELSD). Sercem systemu jest centralna skrzynka rozdzielcza i elektronicznie sterowany zespół sprzęgłowy aktywnego rozdziału mocy.

Na podłożu suchym w normalnych warunkach jazdy 48 proc. momentu obrotowego trafia na oś przednią, a pozostałe 52 proc. na oś tylną. W przypadku śliskich nawierzchni system automatycznie przekierowuje moment obrotowy między osiami, reagując na rzeczywiste warunki jazdy. Ponadto elektronika systemu pozwala zwiększać trakcję każdego z kół i zapobiegać utracie przyczepności w trakcie gwałtownego przyspieszania.

Jak twierdzi producent, system Quadra-Drive II natychmiastowo rozpoznaje poślizg tylnych kół i płynnie przekazuje moc z jednego koła na drugie, zachowujące przyczepność do podłoża. W skład systemu wchodzi też układ kontroli zjazdu HDC i system wspomagający ruszanie na wzniesieniu HSA.

W praktyce cały ten zespół napędowy działa perfekcyjnie i potrafi wydobyć auto z naprawdę ciężkich sytuacji terenowych. Tym niemniej niemal 2,3-tonowa masa własna oraz pięciometrowej długości nadwozie nie ułatwiają pokonywania przeszkód terenowych. Dlatego lepiej dać sobie spokój z zapuszczaniem się np. w leśne grzęzawiskami 

Silnik - potężna moc HEMI

Pod maską testowanego Jeepa Grand Cherokee pracował benzynowy ośmiocylindrowy silnik o pojemności 5,7 litra i mocy 352 KM. Jest to sprawdzona jednostka HEMI (ma półokrągłe komory spalania polepszające efektywność silnika), znana już z poprzedniej generacji Grand Cherokee.

Stado ponad 350 koni czyni z tego Jeepa auto o sportowych osiągach. Silnik V8 Hemi to rewelacja z jednym minusem - paliwożernością. Co prawda jednostka ma układ wyłączający połowę cylindrów, gdy pełna moc nie jest potrzebna, co ma przyczynić się do oszczędności w zużyciu paliwa. W praktyce trudno to zauważyć, w terenie silnik potrafi zużyć nawet 30 litrów benzyny na 100 km. W ograniczeniu spalania nie pomaga brak szóstego biegu.

Generalnie nowy Grand Cherokee to samochód z terenowym napędem, ale wyglądem, wyposażeniem i wykończeniem słusznie aspiruje do miana limuzyn. Świadczy o tym także cena - testowana wersja Overland kosztuje 267 323 zł.

zobacz także Jeep Wrangler – uwaga na możliwą awarię układu hamulcowego

W zamian nabywca otrzymuje jednak samochód bardzo bogato wyposażone. Oprócz wspomnianych systemów Quadra-Lift, Select-Terrain i Quadra-Drive II w jego skład wchodzą m.in 7 airbagów, systemy ABS i ESP, aktywny tempomat, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, system multimedialny Uconnect gps 735 N (audio, wideo, nawigacja, dysk twardy 30 GB), reflektory biksenonowe, skórzana tapicerka.

 

Najpoważniejszym konkurentem Jeepa Grand Cherokee wydaje się być Toyota Land Cruiser. Jednak to auto nie występuje w wersji z tak mocnym silnikiem benzynowym, jak Grand Cheroee. Najbliżej jest Toyota Land Cruiser 4.0 282 KM Prestige, które kosztuje 297 tys. zł, ale w jej wyposażeniu nie ma np. pneumatycznego zawieszenia.Flagowemu Jeepowi mocą prawie dorównuje Infiniti FX37 S 3.7 320 KM. Auto kosztuje 272 275 zł, ale i w tym przypadku próżno szukać pneumatycznego zawieszenia.   Zatem biorąc pod uwagę moc silnika i wyposażenie standardowe Jeep Grand Cherokee V8 5.7 okazuje się być autem stosunkowo tanim. Choć oczywiście cena sięgająca 270 tys. zł u niejednego czytelnika może wywołać zawrót głowy.

Plusy

- wysoki komfort jazdy
- bogate wyposażenie
- wysoki poziom bezpieczeństwa

Minusy

- duże zużycie paliwa
- kłopoty z manewrowością w terenie

 

Jeep Grand Cherokee V8 5,7 - dane techniczne

Nadwozie: pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe
Silnik: benzynowy, 8 cyl., 16V, pojemność 5654 ccm
Moc i moment obrotowy: 352 przy 5200 obr/min; 520 Nm przy 4200 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 5-biegowa; napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,7 s
Prędkość maksymalna: 224 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 21,1/10,0/14,1 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4822/1764/1943/2915 mm
Masa i poj. bagażnika: 2307 kg, 457 l
Cena auta testowego: 267323 zł

Wojciech Frelichowski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie