Testujemy: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD - dieslem w teren (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD - dieslem w teren
Testujemy: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD - dieslem w teren
Silnik Diesla w aucie terenowym jest pożądany, bo zapewnia wysoki moment obrotowy. Tak właśnie jest w przypadku Jeepa Grand Cherokee 3.0 CRD.
Testujemy: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD - dieslem w teren
Testujemy: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD - dieslem w teren

Czwarta generacja Jeepa Grand Cherokeejest produkowana w 2010 r., w Polsce jej sprzedaż ruszyła w ubiegłym roku.  Niemal trzymetrowy rozstaw osi samochodu sugeruje, że w kabinie jest miejsca pod dostatkiem. I tak jest w rzeczywistości, zarówno w przedniej, jak i tylnej części wnętrza. Zastosowano materiały wysokiej klasy, a wrażenie wyrafinowania podnoszą miękkie w dotyku powierzchnie tablicy przyrządów. Wydłużony rozstaw osi z kolei powiększa przestrzeń dla pasażerów i przewożonych ładunków.

Tablica przyrządów Jeepa Grand Cherokeezostała całkowicie zmieniona w porównaniu z poprzednikiem i wykonana jest z materiałów miękkich w dotyku. Materiały miękkie w dotyku zastosowano nie tylko na desce rozdzielczej, lecz także na innych elementach w zasięgu ręki kierowcy i pasażerów, m.in. na wewnętrznych płatach drzwi, konsoli i podłokietnikach.

Pozwoliło to poprawić w znaczącym stopniu jakość i dokładność montażu oraz obniżyć poziom hałasów przedostających się do środka.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testu Jeepa Grand Cherokee 3.0 CRD

Testujemy: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD - dieslem w teren
Testujemy: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD - dieslem w teren

Z dużym momentem

Wysokoprężny silnik 3.0 CRD to sześciocylindrowa, widlasta jednostka napędowa o mocy 241 KM. To już jest coś w terenowym aucie. Zaś maksymalny moment obrotowy o wartości 550 Nm, dostępnych już przy od 1800 obr./min., to miód na serce każdego miłośnika jazdy terenowej. Tak olbrzymi moment obrotowy daje dużą gwarancję, że auto będzie sprawnie poruszać się w trudnym terenie.

Tak jest w rzeczywistości, choć nie jest to tylko zasługa mocnego silnika, ale również wydajnego układu napędowego (o czym poniżej).

Pomimo dużej masy samochód żywo reaguje na mocniejsze depnięcie pedału gazu. Na przykład podczas wyprzedzania auto gwałtownie zrywa się do boju. Mocy i momentu obrotowego wystarcza na bezpieczne wyprzedzanie nawet kilku pojazdów na raz.

Miłą dla ucha zaletą tego silnika jest jego bulgoczące brzmienie. O tym, że jest to diesel, można się dowiedzieć tylko po porannym rozruchu i to stojąc na zewnątrz. W czasie jazdy motor wydaje dźwięki jako żywo przypominające amerykańskie, benzynowe fałósemki.

Ważne dla kieszeni użytkownika jest to, że silnik Jeepa Grand Cherokee nie jest łapczywy na paliwo. Średnie spalanie przekraczające nieco ponad 10 litrów, jak na taki samochód jest niezłym wynikiem. Jak na taką pojemność i masę pojazdu, należy uznać je za umiarkowane. 

Technika terenowa

W układzie napędowym Jeepa Grand Cherokee zastosowano system Quadra-Drive II z aktywnym mechanizmem różnicowym tylnej osi z elektronicznie ograniczanym poślizgiem (ELSD), który redukuje poślizg na śliskim lub grząskim podłożu.

Głównym elementem systemu jest centralna skrzynka rozdzielcza i elektronicznie sterowany zespół sprzęgłowy aktywnego rozdziału mocy.

Układ działa w ten sposób, że na podłożu suchym w normalnych warunkach jazdy 48 procent momentu obrotowego wędruje na oś przednią, a pozostałe 52 proc. na oś tylną. W przypadku śliskich nawierzchni system automatycznie przekierowuje moment obrotowy między osiami. Ponadto elektronika systemu pozwala zwiększać trakcję każdego z kół i zapobiegać utracie przyczepności w trakcie gwałtownego przyspieszania.

Jak twierdzi producent, system Quadra-Drive II natychmiast rozpoznaje poślizg tylnych kół i płynnie przekazuje moc z jednego koła na drugie, zachowujące przyczepność do podłoża.

W skład systemu wchodzi też układ kontroli zjazdu HDC i system wspomagający ruszanie na wzniesieniu HSA.

czytaj także Testujemy: Jeep Compass 2.2 CRD Limited - nie tylko w teren. FILM 

System Quadra-Drive II to z pewnością jeden z atutów Jeepa Grand Cherokee. Ten układ w połączeniu z wysokim momentem obrotowym potrafi wydobyć auto z naprawdę ciężkich sytuacji terenowych.

Jeśli trzeba można użyć pneumatycznego systemu zawieszenia o zmiennym prześwicie Quadra-Lift, którego zakres regulacji wynosi 105 mm.

System posiada pięć poziomów ustawienia i działa automatycznie. Można też nim sterować manualnie z konsoli środkowej pojazdu. Do tego dochodzi nowatorski system kontroli trakcji Selec-Terrain pozwalający wybrać tryb napędu optymalny dla jazdy szosowej lub terenowej.

Jednak ponad 2,3-tonowa masa własna oraz pięciometrowej długości nadwozie nie ułatwiają jazdy w terenie, szczególnie w lesie, kiedy trzeba manewrowanie ograniczają drzewa.

Za to na szosie zachowanie auta w niczym nie przypomina poprzedniego modelu. Galopowanie, czyli niemiłe bujanie nadwozia na poprzecznych nierównościach przeszło do historii. Jeep Grand Cherokee prowadzi się pewnie i wygodnie. I odwrotnie niż na wertepach, pasażerowie z pewnością pochwalą zestrojenie zawieszenia.

Natomiast zastosowanie tylko pięciostopniowej przekładni automatycznej jest już przeżytkiem. Wielu konkurentów ma sześcio-, siedmio-, a nawet ośmiobiegowe automaty.

Wyposażenie i cena

W wyposażeniu standardowym Jeepa Grand Cherokee w wersji 3.0 CRD Overland jest prawie wszystko, zarówno jeśli chodzi o komfort, jak i poziom bezpieczeństwa.

Oprócz wspomnianych systemów Quadra-Lift, Select-Terrain i Quadra-Drive II w jego skład wchodzą m.in 7 poduszek powietrznych, systemy ABS i ESP, aktywny tempomat, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, system multimedialny Uconnect gps 735 N (audio, wideo, nawigacja, dysk twardy 30 GB), reflektory biksenonowe, skórzana tapicerka.

czytaj także Najlepsze używane samochody terenowe - co kupić do off-roadu? 

Cena Jeepa Grand Cherokee 3.0 CRD w wersji Overland wynosi 251700 zł. Kwota niemała jak na możliwości większości Polaków. Ale konkurenci z grona tzw. marek prestiżowych są jeszcze drożsi. Np. Mercedes GL 350 CDI (265 KM) kosztuje 349 tys. zł, a Range Rover 3.0 TD Sport (255 KM) - 335800 zł. W tym gronie umiarkowaną wydaje się cena Volkswagena Touarega 3.0 TDI (245 KM), która wynosi 226590 zł.

Plusy
Mocny silnik
Bogate wyposażenie
Duże możliwości terenowe

MinusyTylko 5-stopniowy automat
Duże gabaryty utrudniają parkowanie

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland - dane techniczneNadwozie: pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe
Silnik: turbodiesel, 6 cyl., 24V, pojemność 2987 ccm
Moc i moment obrotowy: 241 przy 4000 obr/min; 550 Nm przy 1800 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 5-biegowa; napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,2 s
Prędkość maksymalna: 202 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 10,3/7,2/8,3 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4822/1764/1943/2915 mm
Masa i poj. bagażnika: 2355 kg, 457 l
Cena auta testowego: 251700 zł

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty