Ofensywa koreańskiego koncernu trwa. Jest w pierwszej dziesiątce największych graczy na polskim rynku, budzi respekt nawet u japońskich konkurentów. Koreańczycy zawdzięczają dobrą pasę udanym modelom, które wprowadzili w ostatnich latach, na czele z i30.
Teraz na rynek trafia Hyundai ix20. To minivan, który wymiarami zewnętrznymi (długość: 410 cm, szerokość 176,5 cm i wysokość 160 cm, rozstaw osi to 261,5 cm) mieści się w segmencie B, a więc tam gdzie Toyota Yaris czy Opel Corsa. Ale pod względem pojemności wnętrza nowemu Hyundaiowi bliżej do kompaktów. Jego naturalni rywale to Citroen C3 Picasso czy bliźniacza Kia Venga. Z tą ostatnią ix 20 dzieli wiele elementów, w tym płytę podłogową.
Wnętrze – funkcjonalne i przestronne
Hyundai ix20 jest zaskakująco przestronny. Miejsca nie brakuje nie tylko z przodu, ale i na tylnej kanapie. Z jednym zastrzeżeniem – z tyłu wygodnie usiądzie tylko dwóch pasażerów.
Tylna kanapa nie tylko składa się asymetrycznie, można ją także przesuwać. Plus należy się też za dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. To zasługa dużych lusterek i wysokiej pozycji kierowcy.
Deska rozdzielcza jest typowa dla aut z logo Hyundaia. Najważniejsze, że czytelna i prosta w obsłudze. Plusem jest to, że prędkościomierz znalazł się po prawej stronie. Bez problemów (duże pokrętła) ustawimy też radio i klimatyzację.
Silnik Diesla – mały, ale żwawy
Testowaliśmy Hyundaia ix20 z podstawowym silnikiem wysokoprężnym - 1,4 litra o mocy 77 KM i 220 Nm momentu obrotowego. Niby niewiele, ale okazało się zupełnie wystarczająco. Samochód bez trudu rozpędzał się nie tylko do szybkości miejskich, ale i na ekspresówce nie był zawalidrogą.
Zawieszenie ustawione po niemiecku
Samochód bez kłopotów radził sobie na wiejskich, zasypanych śniegiem drogach. Zawieszenie Hyundaia ix20 jest sprężyste, choć jego konstrukcja jest tradycyjna – z przodu kolumny McPhersona z amortyzatorami gazowymi, a z tyłu belka skrętna. Dzięki temu dynamiczne pokonywanie zakrętów nie sprawiało kłopotów. Samochód zachowywał się przewidywalnie, a karoserią nie bujało.
Gama silnikowa
Hyundai Ix20 jest oferowany z czterema silnikami do wyboru - dwoma benzyniakami i dwoma dieslami. Najmniejsza jednostka benzynowa ma 1,4 litra i 90 KM. Pozwala ona na jazdę z prędkością do prawie 170 km/godz., a setkę uzyskuje po 12,8 sekundy. Deklarowane przez producenta zużycie paliwa oscyluje w graniach 6 l/100 km. Z tym silnikiem Hyundai ix20 kosztuje 44.900 zł.
Do wyboru jest jeszcze silnik benzynowy 1,6 o mocy 125 KM oraz diesle 1,4 o mocy 77 lub 90 KM. Porównując podobne jednostki benzynowe i diesla (o mocy 90 KM) – za benzynę przy identycznym wyposażeniu trzeba zapłacić 8 000 zł mniej. Do wyboru obok tradycyjnej jest też automatyczna skrzynia biegów.
Plusy:
- przestronne i ładne wnętrze
- czytelna deska rozdzielcza
- przyzwoitej jakości materiały
- wystarczający bagażnik – 440 litrów
Minusy:
- tylko cztery silniki do wyboru
- w silniku o mocy 77 KM wyczuwalna turbodziura
- zbyt wysokie zużycie paliwa jak na diesla
Dane techniczne – Hyundai ix20 1.4 diesel
Nadwozie: jednobryłowe, pięciomiejscowe
Silnik: turbodiesel, pojemność 1396 ccm
Moc silnika i moment obrotowy: 77 KM, 220 Nm
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa, napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0-100 km/godz.: 15,5 sek.
Prędkość maksymalna: 160 km/godz.
Średnie zużycie paliwa(miasto/trasa/mieszane): 5,0/4,2/4,5 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4100/1600/1765/2615 mm
Pojemność bagażnika: 440 litrów
Cena testowanego auta: 57.400 zł
Tekst i zdjęcia: Czesław Wachnik
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?