Testujemy: Honda Jazz - mały wielki samochód

Sławomir Draguła
Testujemy: Honda Jazz - mały wielki samochód
Testujemy: Honda Jazz - mały wielki samochód
W tym, bądź co bądź, miejskim samochodzie jest tyle miejsca, że na upartego zmieści się w nim nawet pięcioosobowa rodzina. Sprawdziliśmy, jak jeździ Honda Jazz z silnikiem benzynowym 1,4 i-VTEC o mocy 100 KM.
Testujemy: Honda Jazz - mały wielki samochód
Testujemy: Honda Jazz - mały wielki samochód

Honda Jazz pojawiła się na drogach już na początku lat 80. i była produkowana do 1986 roku. Na rynek wróciła w 2002 roku. Teraz Japończycy wprowadzili do sprzedaży odświeżoną wersję tego samochodu segmentu B. Zmiany zaszły na zewnątrz, wewnątrz i pod maską.


Nadwozie

Tego samochodu nie da się łatwo pomylić z żadnym innym spośród jeżdżących po naszych drogach. Jego znakiem rozpoznawczym jest charakterystyczny klinowaty kształt i wielkie przeszklone połacie karoserii. Oprócz olbrzymiej przedniej szyby, tylnej oraz tych w drzwiach, spore okienka są także w przednich i tylnych słupkach. W wersji Elegance dostępne jest także panoramiczne okno dachowe. W modelu 2011 zmiany w stylistyce nadwozia objęły osłonę chłodnicy, reflektory oraz światła tylne. Natomiast, jak zapewnia producent, modyfikacje przednich i tylnich zderzaków pozwoliły na ograniczenie oporu powietrza przepływającego wokół nadwozia, a w efekcie - na zmniejszenie zużycia paliwa. W hondzie jazz charakterystyczne są również wielkie boczne lusterka z wmontowanymi kierunkowskazami (od wersji S z silnikiem 1,4).

Wnętrze
 
Samochód oferuje dużo więcej miejsca niż mogłoby się wydawać, patrząc na jego karoserię. Miejsca na nogi, siedząc zarówno na przednich fotelach oraz na tylnej kanapie, jest bardzo dużo. Sporo przestrzeni jest też nad głowami pasażerów. Dzięki temu komfort podróżowania jest podobny do tego, jakiego możemy zaznać w samochodach wyższych klas. Wygodne są również fotele. Natomiast tylna kanapa ma możliwość regulacji kąta pochylenia oparcia. Jeśli chodzi o tylną kanapę, to siedzisko można podnieść do góry, uzyskując dodatkową przestrzeń na bagaże.

Teraz kilka słów o desce rozdzielczej. Jest nieźle zaprojektowana. Podobać się mogą duże okrągłe zegary umieszczone w tubach. W nowym modelu podświetlone są na pomarańczowo. Kokpit zrobiony jest z dobrego plastiku, nic tu nie skrzypi i nie stuka podczas jazdy po wertepach. Wszystkie przyciski i pokrętła są tak rozmieszczone, że ich obsługa jest bardzo łatwa. No może na początku może być problem ze znalezieniem sterowania lusterkami. Znajduje się ono na desce rozdzielczej po jej lewej stronie, ale zasłania je koło kierownicy.

Bagażnik

Przedział bagażowy ma 337 litrów pojemności. To całkiem sporo jak na tę klasę samochodu. Po zdjęciu półki nad bagażnikiem pojemność wzrasta do 366 litrów. Jeśli natomiast złożymy tylną kanapę, pojemność bagażnika wynosi 883 litrów (do linii okien) i 1320 litrów (do dachu). Z łatwością przewieziemy w nim wysokie, długie, nietypowe, a nawet bardzo nieporęczne pakunki. Nisko zlokalizowana krawędź załadunku - 605 mm od poziomu ziemi - ułatwia wkładanie i wyjmowanie bagaży. Praktyczny jest też umieszczony po lewej stronie bagażnika uchwyt na torby z zakupami.

Wyposażenie

Testowany przez nas samochód wyposażony był m.in. w klimatyzację, radio CD i RDS, elektrycznie sterowane, składane i podgrzewane lusterka z wmontowanymi w nie kierunkowskazami, elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich oraz tylnych. Dobrym i praktycznym rozwiązaniem jest również sterowanie komputerem pokładowym oraz radiem z kierownicy. Oprócz tego we wnętrzu jest sporo różnego rodzaju schowków i uchwytów na napoje. Testowany przez nasz samochód miał też gniazdo USB i AUX Jack.

Bezpieczeństwo

Honda jazz została uznana za jeden z najbezpieczniejszych samochodów przez Euro NCAP, który przyznał jej najwyższą ocenę 5 gwiazdek. Samochód wyposażony jest m.in. w ABS z układem elektronicznego rozdziału siły hamowania EBD oraz system wspomagania nagłego hamowania. Jazz ma też system kontroli stabilności VSA. Czujniki monitorują poziom przyczepności w celu ustalenia odpowiedniej siły napędowej lub siły hamowania potrzebnej do zapewnienia maksymalnej sterowności samochodu. Jazz ma również komplet poduszek powietrznych, aktywne zagłówki przednie oraz mocowanie fotelika dziecięcego ISOFIX.

Wrażenia z jazdy

Wsiadamy do samochodu. Pierwsze wrażenie jest pozytywne. Siedzimy wysoko, prawie tak jak w vanie. Mamy też wspaniały widok do przodu przez olbrzymią szybę. Bezpieczeństwo poprawiają też szyby umieszczone w przednich słupkach. Dzięki temu do minimum ograniczony jest martwy punkt. Bardzo łatwo jest też dostosować optymalną pozycję za kierownicą. Kierownica regulowana jest w pionie i poziomie, regulowana jest również wysokość siedziska fotela. Przekręcamy kluczyk, wrzucamy jedynkę i do przodu. Silnik pracuje cicho, nawet przy większych prędkościach. Dość żwawo reaguje na przyciśnięcie pedału gazu. Nic dziwnego, 100 KM w zgrabnym samochodziku to już jest coś. Natomiast lewarek skrzyni biegów pracuje precyzyjnie i lekko. Bardzo lekko chodzi też kierownica. Na prawdę jazda hondą jazz należy do przyjemności.

Podsumowanie i cena

Honda jazz nie jest najtańsza w swoim segmencie. Za testowany przez nas samochód w wersji Trend z silnikiem benzynowym 1,4 o mocy 100 KM trzeba zapłacić 53 900 zł. Jednak naszym zdaniem, warto kupić hondę jazz. Jak już wspominaliśmy jej wnętrze jest bardzo przestronne, wyposażenie bogate, a silniki stosowane w tych autach są niezawodne i dynamiczne oraz oszczędne. Dla ludzi żyjących w duchu ekologii Honda oferuje jazza w wersji hybrydowej.

Plusy

- Przestronne wnętrze
- Spory bagażnik
- Jakość wykonania
- Dynamiczny silnik
- Dobra widoczność

Minusy

- Brak w ofercie silnika dieslowskiego

Honda jazz 1,4 Trend  – dane techniczne

Nadwozie i liczba miejsc: pięciodrzwiowe, 5 miejsc
Pojemność silnika: 1339 ccm
Moc: 100 KM
Maks. moment obrotowy przy obr./min. (Nm): 127/4800
Rodzaj paliwa: benzyna
Liczba cylindrów: 4
Turbina: nie
Skrzynia biegów: manualna, pięciostopniowa
Napęd: przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,4 sek.
Prędkość maksymalna: 182 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,6 / 4,8 / 5,5 l / 100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 3900 / 1525 / 2029 mm
Rozstaw osi: 2494 mm
Masa: 1079 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 42 l
Cena testowanego egzemplarza: 53 900 zł

Sławomir Draguła  

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty