Testujemy: Honda CR-V 1.6 i-DTEC - kuracja odchudzająca (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Honda CR-V 1.6 i-DTEC - oszczędniej pod maską
Testujemy: Honda CR-V 1.6 i-DTEC - oszczędniej pod maską
Honda CR-V od roku dostępna jest turbodieslem 1.6 i-DTEC o mocy 120 KM. Mniejsza jednostka napędowa oznacza oszczędności, ale kosztem osiągów. Sprawdziliśmy, jak ten silnik sprawdza się w półtoratonowym samochodzie.
Testujemy: Honda CR-V 1.6 i-DTEC - oszczędniej pod maską
Testujemy: Honda CR-V 1.6 i-DTEC - oszczędniej pod maską

Turbodiesle o niskiej pojemności i mocy porównywalnej do starszych dwulitrówek od pewnego czasu trafiają pod maski coraz większych samochodów. Z jednej strony chodzi o zmniejszenie zużycia paliwa, a z drugiej o spełnienie coraz surowszych norm emisji spalin.

Ta tendencja dotyczy także SUV-ów, w tym również Hondy CR-V. Poza znanym od dawna i doceninanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2.2 litra i mocy 150 KM od roku oferowana jest także jednostka 1.6 i-DTEC o mocy 120 KM.

Odchudzanie auta

Moc 120-koni dla średniej wielkości SUV-a, jakim jest przecież Honda CR-V nie wydaje się zbyt niska. Także maksymalny moment obrotowy o wartości 300 Nm powinien wystarczyć. Jednak producent montując mniejszy silnik postanowił odchudzić swój model. Głównie po to, aby spadło zużycie paliwa. Bo to jest właśnie jeden z głównych argumentów, jaki przemawia do nabywców samochodów z takimi silnikami.

Po pierwsze w Hondzie CR-V 1.6 i-DTEC nie ma napędu 4x4. Silnik napędza tylko koła przednie. Bez wału przekazującego moment obrotowy na tył i bez skrzynki rozdzielczej na tylnej osi auto jest o kilkadziesiąt kilogramów lżejsze, niż jego odpowiednik 4x4.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Hondy CR-V 1.6 i-DTEC

Testujemy: Honda CR-V 1.6 i-DTEC - oszczędniej pod maską
Testujemy: Honda CR-V 1.6 i-DTEC - oszczędniej pod maską

Niemal 50 kg zaoszczędzono także na samym silniku. Odchudzenie polegało m.in. na zastosowaniu aluminiowej głowicy cylindrów oraz aluminiowego bloku cylindrów. Poszczególne komponenty silnika zostały zoptymalizowane w celu uzyskania niewielkich rozmiarów oraz niskiej wagi. W porównaniu z silnikiem 2,2 l i-DTEC zmniejszono grubość ścian cylindra z 9 do 8 mm. Zastosowano też lżejsze tłoki i korbowody.

Lżejsza – o 7 kg - jest również sześciobiegowa przekładnia manualna. To ten sama skrzynia, która współpracuje z silnikiem 2.2 i-DTEC, tyle że odchudzona.

Cicho i oszczędnie

Silnik po uruchomieniu jest ledwie słyszalny w kabinie, a kiedy ruszyliśmy hałas nie był donośny. Poza tym ten motor szybko reaguje na mocniejsze wciśnięcie pedału gazu. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki wynosi 300 Nm, czyli dość sporo, i jest dostępny od 2000 obr./min.

Tak w mieście, jak i w trasie auto przyspiesza dość żwawo. Lekką zadyszkę Honda CR-V 1.6 i-DTEC złapała jednak na zwykłej krętej drodze, gdy trzeba było wyprzedzać inne pojazdy. W takich warunkach konieczna była częsta redukcja biegów, aby utrzymać przyspieszenie i skrócić czas wyprzedzania.

Poza tym częste korzystanie z dźwigni zmiany biegów jest także konieczne w górzystym terenie, bo na stromych podjazdach silnik traci impet.

Zaletą tego silnika jest niskie zużycie paliwa, choć osiągnięcie rezultatu, jaki podaje producent (średnio 4,5 l na 100 km) jest trudne do wykonania. Podczas naszego testu było ono o 1,5 l/100 km wyższe.

Na dużych kołach

Jeśli chodzi o walory trakcyjne to są one zbliżone do Hondy CR-V w wersji z napędem 4x4. Tylko na ostrych zakrętach jest wyczuwalna lekka podsterowność.

Za to samochód spokojnie pokonuje dziurawe drogi. Duże koła i sprężyście zestrojone zawieszenie dziarsko stawiają czoła nierównościom, jazda jest komfortowa, bez przykrych odgłosów pracującego zawieszenia.

Duże koła i spory prześwit pod podwoziem przydają się również w mieście, kiedy trzeba np. podjechać pod krawężnik.

Przestronna kabina

W kabinie pasażerowie znajdą sporo przestrzeni. Fotele mają wysoki punkt mocowania, czyli siedzi się na nich wyżej niż u konkurentów. Dla kierowcy oznacza to dobre pole obserwacji, a jeśli komuś jest jeszcze za nisko, może skorzystać z regulacji wysokości fotela.

Ciekawostką jest system składania tylnej kanapy - jednym ruchem, pociągając odpowiedni uchwyt można przekształcić kabinę Hondy CR-V w pojemną przestrzeń bagażową. Szkoda jednak, że podłoga jest całkowicie płaska tylko w tylnej części kabiny. W poprzednim modelu płaska podłoga była też z przodu, co czasem mogło się przydać, kiedy np. kierowca musiał wysiąść przez drzwi pasażera.

Natomiast bagażnik jest większy - teraz jego pojemność wynosi 589 litrów, o 33 litry więcej niż w poprzednim modelu. Minus należy się jednak za pokrywę bagażnika, która mogłaby się unosić wyżej, bo wysokie osoby zawadzają o nią głową.

Ceny i wyposażenie

Podstawowa cena Hondy CR-V 1.6 i-DTEC to 114 400 zł (wersja Comfort). W skład wyposażenia wchodzą właściwie wszystkie elementy podnoszące komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Natomiast testowany egzemplarz był w wersji Lifestyle, która kosztuje 128 600 zł. W wyposażeniu znajdziemy takie elementy, jak czujniki zmierzchu i deszczu, lusterko wsteczne samościemniające się, reflektory biksenonowe, radioodtwarzacz CD/MP 3 z subwooferem, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, system dostępu bezkluczykowego, skórzaną tapicerkę, czy kierownicę oraz dźwignie zmiany biegów i hamulca ręcznego obszyte skórą.

Honda CR-V należy ma do segmentu, w którym jest sporo konkurentów. Są to m.in.: Hyundai ix35 1.7 CRDi 115 KM Style (103 900 zł), Skoda Yeti Laurin&Klement 2.0 TDI 110 KM (105 850 zł), Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM Premium (109 900 zł).

Plusy
Atrakcyjne nadwozie
Oszczędny silnik
Wysoki komfort jazdy

Minusy
Lekka podsterowność
Pokrywa bagażnika unosi się zbyt nisko

Honda CR-V 1.6 i-DTEC - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy SUV
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1597 ccm
Moc i moment obrotowy: 120 KM przy 4000 obr/min; 300 Nm przy 2000 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 11,2 s
Prędkość maksymalna: 182 km/h
Zużycie paliwa na 100 km (miasto/trasa/średnio): 4,8/4,3/4,5 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4570/1685/2096/2630 mm
Masa i poj. bagażnika: 1541 kg, 589 l
Cena auta testowanego: 128 600 zł

Wojciech Frelichowski 

od 16 lat
Wideo

Inwestycje drogowe w Miliczu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty