Testujemy: Honda CB1100 - w stylu retro (WIDEO, ZDJĘCIA)

Karol Biela
Testujemy: Honda CB1100 - w stylu retro (WIDEO, ZDJĘCIA)
Testujemy: Honda CB1100 - w stylu retro (WIDEO, ZDJĘCIA)
Dla jednych osiągi to decydujący czynnik przy kupnie motocykla. Są też tacy, dla których ważniejszą kwestią jest styl. Właśnie dla nich Honda stworzyła model CB1100.
Testujemy: Honda CB1100 - w stylu retro (WIDEO, ZDJĘCIA)
Testujemy: Honda CB1100 - w stylu retro (WIDEO, ZDJĘCIA)

Dopiero w tym roku polskiej ofercie Hondy pojawił się motocykl, który już od trzech lat oferowany był na japońskim, a nieco później także australijskim rynku. Honda CB1100 nawiązuje do legendarnego modelu CB750 Four z 1969 roku nie tylko stylistyką. Do napędu wykorzystuje chłodzony powietrzem czterocylindrowy, rzędowy silnik, a moc na tylne koło przekazuje za pomocą pięciobiegowej skrzyni, a więc tak jak w maszynie z przed ponad czterdziestu lat.

Retro, klasyk, oldschool

Nie ma się co oszukiwać. Motocykl ma się nie tylko dobrze prowadzić i dysponować świetnymi przyspieszeniami. On musi też dobrze wyglądać. I Honda CB1100 wygląda naprawdę dobrze.

Projektanci czerpali z maszyn, które niemal wyginęły na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Zamiast plastikowych owiewek i przeładowanych cyfrowych wyświetlaczy Honda sięgnęła do czasów analogowych.

Chromowane błotniki, dwa amortyzatory z tyłu i piękne użebrowanie silnika – już z daleka widać, że całość konstrukcji podporządkowano stylowi retro.

Do tego dodano klasyczny prędkościomierz i obrotomierz z ciemnozielonymi cyferblatami. To wszystko razem tworzy spójną całość, i to pomimo cyfrowego wyświetlacza umieszczonego pomiędzy wyżej wymienionymi instrumentami (znajdziemy tam licznik główny, dwa dzienne, wskaźnik poziomu paliwa oraz zegarek). Więcej w tym przypadku nie potrzeba.

Testujemy: Honda CB1100 - w stylu retro (WIDEO, ZDJĘCIA)
Testujemy: Honda CB1100 - w stylu retro (WIDEO, ZDJĘCIA)

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Hondy CB1100

Oczywiście motocyklowi puryści mogą narzekać, że CB750 Four, do którego nawiązywali styliści, miał na przykład szprychowe felgi, czy układ wydechowy zakończony czterema „puszkami", ale przecież chodzi o oddanie hołdu, nawiązanie, a nie stworzenie jak najwierniejszej kopii maszyny z 1969 roku.

Wtrysk zamiast gaźników

Honda CB1100, tak jak swój protoplasta, ma rzędowy, czterocylindrowy silnik, a jego pojemność wynosi dokładnie 1140 ccm.

Chłodzenie odbywa się za pomocą powietrza wpadającego w użebrowanie jednostki napędowej i jest wspomagane dodatkowo dzięki chłodnicy oleju umieszczonej powyżej kolektorów wydechowych.

Za dawkowanie paliwa nie odpowiadają już gaźniki, a elektroniczny wtrysk PGM-FI. Maksymalna moc to 89,8 KM przy 7 500 obr./min., a maksymalny moment równy 93 Nm silnik Hondy uzyskuje przy 5 000 obr./min.

Jazda Hondą CB1100 jest bardzo przyjemna. Sprawnie działająca, pięciobiegowa skrzynia biegów i elastyczna jednostka napędowa dają dużo frajdy z jazdy. Silnik gładko wkręca się na obroty, chociaż najlepiej czuje się w średnim zakresie obrotów – pomiędzy 3 000 a 4 000 obr./min.

Maksymalna prędkość Hondy CB1100 to licznikowe 190 km/h. Trochę szkoda, że na cyferblacie wskazówka nie przekracza magicznej liczby 200. W końcu ponad czterdzieści lat wcześniej CB750 Four z 67-konnym silnikiem uzyskiwała bez problemu 200 km/h.

Według deklaracji producenta motocykl powinien zadowolić 4 litrami benzyny na 100 kilometrów. Podczas testu Honda CB1100 spaliła średnio 6,5 litra na 100 kilometrów paliwa, ale manetka gazu była często odwijana do oporu.

Stworzona do pokonywania zakrętów

Z przodu konstruktorzy zastosowali tradycyjny widelec z regulacją napięcia wstępnego, a z tyłu zamontowano podwójne elementy resorująco-tłumiące również z regulacją napięcia wstępnego sprężyn.

Jak się jeździ Hondą CB1100? Wyprostowana i komfortowa pozycja kierowcy to jedna z zalet Hondy. Do tego lekkość prowadzenia i łatwość z jaką można kłaść tą maszynę na zakrętach, powodują, że pomimo prawie 250 kilogramów masy własnej CB1100 jest wręcz stworzona do jazdy po winklach. Swój udział mają w tym m.in. wąskie 18-calowe opony.

Układ hamulcowy składa się z przednich tarcz o średnicy 296 mm z czterotłoczkowymi zaciskami Nissin. Z tyłu pracuje jeden 256-milimetrówy dysk z pojedynczym zaciskiem. System Combined-ABS jest standardowym wyposażeniem. Całość działa całkiem dobrze oferując dobrą skuteczność i precyzję hamowania.

Cennik i konkurencja

Honda CB1100 z rocznika 2013 kosztuje 42 700 zł. W tej cenie dostaniemy świetnie wyglądający jednoślad z elastycznym silnikiem. Do plusów zaliczyć można też świetne prowadzenie i skuteczne hamulce z łączonym układem ABS.

Konkurencyjną maszyną będzie Kawasaki W800, którą polski importer wycenił na 33 900 zł. Co prawda w tej cenie nie dostaniemy pojazdu z układem ABS, a dwucylindrowy silnik o mocy 48 KM ma tylko 773 ccm. Z kolei Triumph Bonneville – z 68-konnym rzędowym twinem, ale także bez systemu ABS, kosztuje 35 990 zł.

Plusy:
- świetny wygląd,
- kulturalna praca silnika,
- bardzo dobre prowadzenie,

Minusy:
- wyższa od konkurentów cena,

Honda CB1100 - dane techniczne:

Silnik
Typ Chłodzony powietrzem i olejem, 4-cylindrowy, rzędowy, 4-suwowy, 16-zaworowy, DOHC
Pojemność skokowa 1140 cm3
Średnica x skok tłoka 73,5 x 67,2 mm
Stopień sprężania 9,5:1
Moc alternatora 333 W
Moc maksymalna 90 KM przy 7500 obr./min.
Pojemność miski olejowej 4,9 l
Moment obrotowy 93 Nm przy 5000 obr./min.
Układ paliwowy
Średnica gardzieli przepustnicy 32 mm
Zbiornik paliwa 14,6 litrów (z rezerwą 3,5 litra)
Zużycie paliwa wg WMTC** 4 l / 100 km
Instalacja elektryczna
Pojemność akumulatora 12V / 11,2Ah (YTZ14S WET)
Rozrusznik Elektryczny
Układ napędowy
Skrzynia biegów 5-stopniowa
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe
Przełożenie wstępne 1,652 (76/46)
Przełożenie biegu 1 3,166 (38/12)
Przełożenie biegu 2 2,062 (33/16)
Przełożenie biegu 3 1,545 (34/22)
Przełożenie biegu 4 1,250 (25/20)
Przełożenie biegu 5 1,111 (30/29)
Przełożenie końcowe 2,166 (39/18)
Napęd tylnego koła Łańcuch O-ring
Prędkość maksymalna 180 km/h
Rama
Typ Podwójna, kołyskowa z rur stalowych
Podwozie
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2195 x 835 x 1130 mm
Rozstaw osi 1490 mm
Kąt nachylenia główki ramy 27°
Wyprzedzenie 114 mm
Promień skrętu 2,7 m
Wysokość siedzenia 795 mm
Prześwit 125 mm
Masa własna pojazdu (z płynami i paliwem) 248 kg (P: 120 kg, T: 128 kg)
Masa "suchego" pojazdu 236 kg
Dopuszczalna masa całkowita 421 kg
Zawieszenie
Przód 41 mm widelec teleskopowy z regulacją napięcia wstępnego
Tył Wahacz stalowy, podwójne, konwencjonalne amortyzatory z regulacją napięcia wstępnego
Hamulce
Przód 296 mm podwójny tarczowy, 4-tłoczkowe zaciski, C-ABS
Tył 256 mm pojedynczy tarczowy, 1-tłoczkowy zacisk, C-ABS
Opony
Przód 110/80-R18M/C (58V)
Tył 140/70-R18M/C (67V) 

Karol Biela

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie