Testujemy: Harley-Davidson Sportster 1200 Custom - czysta frajda (WIDEO)

Karol Biela
Testujemy: Harley-Davidson Sportster 1200 Custom - czysta frajda (WIDEO)
Testujemy: Harley-Davidson Sportster 1200 Custom - czysta frajda (WIDEO)
Rodzina Sportster powiększyła się w tym sezonie o wersję 1200 Custom. Jej twórcy chcieli oddać hołd amerykańskiej serii wyścigów samochodowych NASCAR.
Testujemy: Harley-Davidson Sportster 1200 Custom - czysta frajda (WIDEO)
Testujemy: Harley-Davidson Sportster 1200 Custom - czysta frajda (WIDEO)

Linia Sportster obecna jest na rynku od 1957 roku. Maszyny te nie ustępowały innym konstrukcjom z epoki i brały z powodzeniem udział w wielu wyścigach motocyklowych.

Teraz z punktu widzenia współczesnego klienta "Sporciaki" to najlżejsze i najtańsze modele Harley-Davidson, które zamiast wyśrubowanych osiągów kuszą stylem i legendą marki.

Klasyczny minimalista

Spoglądając na spoczywającego na bocznej stopce Sportstera 1200 Custom nie można nie odnieść wrażenia, że wygląd to jego bardzo ważny atut.

Lśniący chrom na rurach wydechowych, czy połyskująca obudowa filtra powietrza świetnie kontrastują z pomalowanym w czarnym matowym silnikiem i obudową skrzyni biegów.

Do tego wersja dedykowana wyścigom NASCAR wyróżnia się – jak przeczytać możemy na polskiej stronie internetowej marki – „wyścigową kierownicą i śmiałą kolorystyką".

W pierwszym przypadku chodzi po prostu o wąską i nisko umieszczoną „kierę", a przyciągające oko malowanie nazywa się Candy Orange/Beer Bottle.

Prezentowany Sportster posiada również 5-ramienne felgi z odlewanego aluminium oraz odsunięte do tyłu podnóżki, które pomagają w dynamicznej jeździe na zakrętach, ale utrudniają manewrowanie motocyklem na parkingu.

Zestaw wskaźników składa się z prędkościomierza i małego cyfrowego wyświetlacza, gdzie znaleźć można licznik główny, dwa dziennie oraz zegarek.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Harley-Davidson Sportster 1200 Custom

Testujemy: Harley-Davidson Sportster 1200 Custom - czysta frajda (WIDEO)
Testujemy: Harley-Davidson Sportster 1200 Custom - czysta frajda (WIDEO)

Malkontenci powiedzą, że taki zestaw to niezbędne minimum, ale właśnie chyba o to chodzi w tego typu sprzętach.

Elastyczny i oszczędny widlak

Harley-Davidson Sportster 1200 Custom napędzany jest przez chłodzony powietrzem 2-cylindrowy widlasty silnik, który pomimo przeciętnej mocy (67 KM) daje dużo frajdy z jazdy.

Dzięki sporemu momentowi obrotowemu (98 Nm przy 3 200 obr./min.) motocykl sprawnie przyspiesza na najwyższym biegu już od prędkości rzędu 50-60 km/h. 

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Harley-Davidson Sportster 1200 Custom

Testujemy: Harley-Davidson Sportster 1200 Custom - czysta frajda (WIDEO)
Testujemy: Harley-Davidson Sportster 1200 Custom - czysta frajda (WIDEO)

Najwyższą prędkością, jaką udało nam się osiągnąć to licznikowe 180 km/h, ale najlepiej jeździ się Sportsterem w przedziale od 80 do 140 km/h. 

Przy ostrym traktowaniu V-Twin "Sporciaka" potrzebował 6,5 litra na 100 kilometrów, ale gdyby obchodzić się roztropniej z manetką gazu zużycie na pewno nie przekroczyłoby 5 litrów.

Wyrazy uznania należą się 5-stopniowej przekładni, która działała z dużą precyzją. Dzięki temu potencjał jednostki napędowej jest dobrze wykorzystany, a moc sprawnie przenoszona na tylne koło za pomocą pasa zębatego.

Dobrze się prowadzi, gorzej hamuje

Poruszając się po mieście kierowca Sportstera doceni jego małe gabaryty, chociaż do zwinności skuterów będzie mu dużo brakować ze względu na mocno odstające podnóżki.

Wyjeżdżając z zakorkowanego centrum można odkręcić mocniej manetkę i przy przyjemnym dla ucha bulgocie silnika pojechać w siną dal.

Co prawda przy większych dziurach w jezdni czuć, że zawieszenie ma bardzo mały skok i po prostu czasem dobija, zwłaszcza tył, ale to i tak nie zepsuje nam zabawy. Dlaczego? Na krętej asfaltowej drodze Custom potrafił wykrzesać z jeźdźca niemałą dawkę adrenaliny, a z własnych podnóżków całkiem pokaźny snop iskier. 

Przy przednim kole znajduje się pojedyncza tarcza o średnicy zaledwie 292 mm z dwoma niewielkimi tłoczkami, a z tyłu zastosowano 260-milimetrowy dysk z jednym tłoczkiem.

Taki zestaw nie gwarantuje szybkiego wytracania prędkości. Hamulce testowego Harley'a nie należą do najskuteczniejszych, a za przykład niech posłuży to, że, aby zblokować tylne koło trzeba naprawdę mocno nacisnąć na dźwignię nożną.

Systemu ABS także nie uświadczysz, chociaż od przyszłego sezonu linia Sportster otrzyma standardowo układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (oprócz wersji Iron 883, gdzie będzie to opcja).

Cennik i konkurencja

Harley-Davidson Sportster 1200 Custom wyceniony jest na około 50 tysięcy złotych (cena z podatkiem VAT, zależna od kursu euro). W tej cenie – jak mawiają sprzedawcy i właściciele maszyn z Milwaukee – kupimy legendę, a motocykl dostaniemy gratis.

W mniejszych pieniądzach znaleźć można kilka maszyn o podobnym, retro-sportowym stylu, jak Triumph Hruxton (38 990 zł), czy Kawasaki W800 Special Edition (35 900 zł). 

Plusy:

- elastyczny i oszczędny silnik,
- przyjemność z jazdy,

Minusy:

- przeciętne hamulce,
- niskie skoki zawieszeń 

Harley-Davidson Sportster 1200 Custom - dane techniczne:

WYMIARY

Długość 2,215 mm
Wysokość siedzenia (bez obciążenia) 710 mm
Prześwit 110 mm
Kąt pochylenia główki ramy 30
Wyprzedzenie 105 mm
Rozstaw osi 1,520 mm
Opony, przód 130/90B16
Opony, tył 150/80B16
Pojemność zbiornika paliwa 17 l
Objętość oleju 2.5 l
Masa (bez płynów) 251 kg
Masa (gotowy do eksploatacji) 260 kg

SILNIK

Chłodzony powietrzem, Elektroniczny sekwencyjny wtrysk paliwa (ESPFI) 
Średnica cylindra 88.9 mm 88.9 mm
Skok tłoka 96.8 mm 96.8 mm
Pojemność skokowa 1,202 cc
Stopień sprężania 9,7:1
Układ paliwowy

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Wstępne przeniesienie napędu Łańcuch, przełożenie 57/38
Przełożenie 1 bieg 9.004
Przełożenie 2 bieg 6.432
Przełożenie 3 bieg 4.783
Przełożenie 4 bieg 3.965
Przełożenie 5 bieg 3.4

PODWOZIE

Wydech Chromowany, krótki wydech z dwoma tłumikami
Koła opcjonalne 8N/AN/A
Koła, przód Chromowane, 5 ramienny odlew aluminium
Koła, tył Chromowane, 5 ramienny odlew aluminium
Hamulce Dwutłoczkowe z przodu, jednotłoczkowe z tyłu

OSIĄGI

Metoda testowania momentu obrotowego EEC/95/1EEC/95/1
Moment obrotowy silnika 398 Nm 98 Nm
Moment obrotowy silnika (obr/min) 3,200
Przechył boczny, prawy (°) 26.2
Przechył boczny, lewy (°) 28.3
Zużycie paliwa (średnie) 4.9 l/100 km 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty