Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Harley-Davidson Seventy-Two - szpanerski klasyk (FILM)

Karol Biela
Test Harley-Davidson Seventy-Two - zdjęcia
Test Harley-Davidson Seventy-Two - zdjęcia
W mieście pojawił się niedawno i od razu zwrócił na siebie uwagę. Harley-Davidson XL 1200V Sportster Seventy-Two przyciąga wzrok niczym magnes.
Test Harley-Davidson Seventy-Two - zdjęcia
Test Harley-Davidson Seventy-Two - zdjęcia

Wśród tegorocznych nowości Harley-Davidson przygotował „72-kę" nawiązującą do chopperów z lat 70' ubiegłego wieku. Rok temu konstruktorzy z Milwaukee zastosowali podobną taktykę w modelu Forty-Eight, ale wtedy chodziło o stylizację na maszynę z lat 50'.

Gwarancja udanego show

Motocykle stały się nieodłączną częścią miast. Są wszędzie i po prostu spowszedniały. Teraz już nikt nie zwraca uwagi na zaparkowanego pod biurowcem ścigacza, czy naked'a, choćby to było nowe Ducati. Nawet połyskujący chromem Intruder lub Drag Star już nie czarują jak niegdyś.

Ale wystarczy, że w tym samym miejscu stanie H-D Seventy-Two. Ta maszyna po prostu przyciąga i staje obiektem rozmów przechodniów.

Nie ma się co dziwić. W końcu ten sprzęt wygląda oszałamiająco. Opony z białym opasaniem, szprychowe felgi, lśniące elementy silnika, wysoko poprowadzona kierownica no i ten brokatowy lakier Hard Candy Big Red Flake – chłopaki zza wielkiej wody wiedzą jak zrobić show w centrum miasta i to bez żadnych zezwoleń z ratusza.

Krótkodystansowiec

Skoro już napatrzyliśmy się na ludzi gapiących się na Harrego pora wyruszyć w trasę. W zasadzie słowo „trasa" w przypadku „72-ki" oznacza tak naprawdę miasto, ponieważ smukły zbiornik paliwa mieści tylko 7,9 litra, co nie zachęca do dalszych podróży.

Dlatego zaraz po zatankowaniu do pełna baku wybraliśmy się, tzn. ja i „72-ka" w 200-kilometrową drogę. Chociaż na początku nieufnie spoglądałem na kierownicę „ape-hanger" – w końcu po kilkudziesięciu minutach trzymania dosyć wysoko dłoni ręce zazwyczaj drętwieją, ale nie w tym przypadku.

Ból nadszedł za to z okolic, gdzie plecy tracą swoją dumną nazwę. Po przejechaniu 45-60 minut tyłek prosił mózg o dłuższy postój. Zresztą mniej więcej w tym samym czasie zapaliła się kontrolka paliwa, więc był i racjonalny powód do chwili odpoczynku.

Co prawda przez moment zastanawiałem się czy nie poturlać się parę kilometrów dalej, lecz uświadomiłem sobie, że w zbiorniku o niecałych 8 litrach pojemności nie będzie zbyt dużo paliwa na rezerwę.

Dobre wibracje w cenie

W Harleyu-Davidsonie Seventy-Two dwucylindrowa jednostka o pojemności 1 202 ccm osadzona została na gumowych tulejach, co powoduje, że silnik trzęsie się w ramie w rytm własnych obrotów. Entuzjaści tego rozwiązania nazywają to „good vibrations".

Chłodzony powietrzem silnik z rodziny Evolution okazał się dosyć oszczędny i spalił średnio 6,5 litra na „setkę". Z kolei na trasie przy prędkościach poniżej 90 km/h zasilana wtryskiem V-ka zeszła do poziomu 4,9 litra na 100 kilometrów. Oznacza to, że bardzo spokojna jazda pozwala przejechać na jednym tankowaniu niecałe 120 kilometrów, zanim zapali się pomarańczowa kontrolka dystrybutora.

Zobacz też: Używane motocykle cruiser i chopper do 10 tys. zł - Co kupić? 

Wobec powyższego naturalnym środowiskiem tego Sportstera wydaje się być miasto. I rzeczywiście tutaj Harley-Davidson Seventy-Two doskonale się odnajduje. Małe gabaryty i elastyczna jednostka napędowa generująca 96 Nm przy 3 500 obr./min., pozwalają poruszać się po zatłoczonych ulicach ze zwinnością roweru. Chyba tylko szeroko rozstawione podnóżki – dające wygodne oparcie na trasie – mogą stanowić zagrożenie dla wymijanych samochodów.

Niepraktyczny? No i co z tego...

Harley-Davidson XL 1200V Sportster Seventy-Two to bez wątpienia oryginał. Nietuzinkowy styl, bulgocząca V-ka (może trochę za cicho) i umiejętności przebicia się przez największe korki – to na pewno zalety „72-ki".

Kliknij w zdjęcie poniżej, aby przejść do galerii zdjęć.

Test Harley-Davidson Seventy-Two - zdjęcia
Test Harley-Davidson Seventy-Two - zdjęcia

Niektórzy pokręcą głowami i powiedzą, że jest to motocykl do jazdy solo, w korku paliwa nie ma zamka, a informacje z wyświetlacza można zmienić tylko mało wygodnym przyciskiem z tyłu obudowy.

Kiedyś może bym przytaknął, ale po kilku dniach obcowania z tą maszyną odpowiadam: jednoosobowa kanapa daje pewność, że plecak (czyli pasażer) nie odbierze chociaż ułamka procenta z przyjemności jazdy. Korek paliwa nie ma zamka, więc nie trzeba go otwierać kluczykiem przez co oszczędzamy czas, a nieergonomicznie umieszczony przycisk nie przeszkadza, bo podczas jazdy i tak skupiasz się na drodze.

Jedynie hamulce mogłyby być skuteczniejsze. O ile planowane spowalnianie udaje się wykonać samą klamką i redukcją biegów, to awaryjne hamowanie wymaga mocnego dociśnięcia dźwigni nożnej.

Ceny i konkurencja

Testowany Harley-Davidson XL 1200V Sportster Seventy-Two w lakierowaniu Hard Candy Big Red Flake wyceniony został w katalogu na 11 500 euro, co daję jakieś 46 460 złotych.

Konkurencyjnym chopperem, chociaż bez znaczka H-D, może być Honda VT1300CX z układem hamulcowym wyposażonym w C-ABS, który polski importer wycenił na 60 800 złotych.

Plusy:
- niebanalny wygląd,
- elastyczny silnik i poprawnie działająca 5-biegowa skrzynia,

Minusy:
- mały zbiornik paliwa,
- niewygodne w dłuższej jeździe siodło,

Harley-Davidson XL 1200V Sportster Seventy-Two – dane techniczne

Wymiary

Długość: 2,275 mm
Wysokość siedzenia (bez obciążenia): 710 mm
Prześwit: 120 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 30.1
Wyprzedzenie: 134 mm
Rozstaw osi: 1,525 mm
Opony, przód: MH90-21 54H
Opony, tył: 150/80B16 71H
Pojemność zbiornika paliwa: 7.9 l
Objętość oleju: 2.8 l
Masa (bez płynów): 247 kg
Masa (gotowy do eksploatacji): 253 kg

Silnik

Chłodzony powietrzem, Evolution
Średnica cylindra: 88.9 mm
Skok tłoka: 96.8 mm
Pojemność skokowa: 1,202 ccm
Stopień sprężania: 9.7:1
Układ paliwowy: elektroniczny sekwencyjny wtrysk paliwa (ESPFI)

Podwozie

Koła przód: stalowe, szprychowe
Koła tył: stalowe, szprychowe

Hamulce dwutłoczkowe z przodu, jednotłoczkowe z tyłu

Wydajność

Metoda testowania momentu obrotowego EEC/95/1
Moment obrotowy silnika 96 Nm
Moment obrotowy silnika (obr/min) 3,500
Przechył boczny, prawy (°)28.6
Przechył boczny, lewy (°)29.8

Karol Biela

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty