Testujemy: Harley-Davidson Breakout - brudny Harry (FOTO, FILM)

Karol Biela
Testujemy: Harley-Davidson Breakout - Brudny Harry (foto, film)
Testujemy: Harley-Davidson Breakout - Brudny Harry (foto, film)
Nie jest mistrzem zwinności ani demonem prędkości, ale ma coś, czego nie posiada większość nowych motocykli. Harley-Davidson Breakout ma charakter.
Testujemy: Harley-Davidson Breakout - Brudny Harry (foto, film)
Testujemy: Harley-Davidson Breakout - Brudny Harry (foto, film)

„Brudny Harry" pojawił się na ekranach kin w 1971 roku. Był to pierwszy z serii pięciu filmów o przygodach inspektora policji Harry'ego Callahana, w którego postać wcielił się Clint Eastwood.

Nieodłącznym atrybutem niezłomnego oficera San Francisco Police Department był rewolwer Smith & Wesson Model 29, znany bardziej jako Magnum 44.

Harley-Davidson Breakout i Magnum 44 mają ze sobą wiele wspólnego. Jedno i drugie to nielichy kawał żelastwa, który w mało wprawnych rękach może być trudny do opanowania.

Custom bike w stylu drag

Harley-Davidson Breakout nie jest zabawką dla małych chłopców. Masa pojazdu gotowego do eksploatacji wynosi 322 kilogramy, co oznacza, że trzeba mieć trochę krzepy, aby wypchnąć tą maszynę z garażu.

Ale kiedy już postawimy Harrego na bocznej podstawce może minąć trochę czasu zanim odpalimy silnik. Breakout ma dar hipnotyzowania. Nawet po kilku dniach obcowania z tym motocyklem za każdym razem wpatrywałem się w niego przed uruchomieniem silnika i ruszeniem w drogę.

Niska i zarazem muskularna sylwetka dragstera, lśniące chromowane detale kontrastujące z czarnym lakierem, olbrzymie 21-calowe przednie koło, czy tylna guma o szerokości 240 milimetrów – Harley-Davidson Breakout wygląda jakby był robiony nie w fabryce, ale na indywidualne zamówienie w manufakturze budującej customy.

Widlasty klasyk

Jednostka napędowa zastosowana w modelu Breakout to konstrukcja stosowana m.in. w innych maszynach z rodziny Softail.

Chłodzony powietrzem Twin Cam 103B, to "V2-ka" o pojemności 103 cali (na Starym Kontynencie to 1 690 ccm) z cylindrami odchylonymi od siebie o 45 stopni.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu motocykla Harley-Davidson Breakout

Testujemy: Harley-Davidson Breakout - Brudny Harry (foto, film)
Testujemy: Harley-Davidson Breakout - Brudny Harry (foto, film)

130 Nm to niemało; zwłaszcza, że taki moment obrotowy dostępny jest już przy 3 000 obr./min. Co prawda, jeżeli odwiniemy manetkę przy zbyt niskich obrotach silne wibracje 75-konnego silnika poinformują nas błyskawicznie o konieczności redukcji biegu, ale korzystanie z sześciobiegowej przekładni to naprawdę sama przyjemność.

Przy starcie spod świateł Breakout z łatwością „zamieli" tylnym kapciem i zagwarantuje, że 99,9 proc. kierowców aut stojących obok na światłach powącha tylko nasze spaliny.

Chociaż ta maszyna daje największą frajdę właśnie podczas sprintu, to na autostradzie (oczywiście niemieckiej) nie będzie zawalidrogą. Motocykl sprawnie przyspiesza np. od 140 km/h w górę i według wskazań licznika rozpędza się do 180 km/h. Żeby wytrzymać przy takiej prędkości olbrzymi pęd wiatru trzeba mieć sporo pary w rękach. Ale w końcu Harley-Davidson Breakout, niczym Magnum 44, to sprzęt dla prawdziwych twardzieli, a nie lalusiów.

Miłym zaskoczeniem okazało się zużycie paliwa. Pomimo wysokiej masy własnej V-twin spalił średnio podczas testu 6 litrów benzyny na 100 kilometrów, co uznać należy za bardzo dobry wynik.

Iskry spod podnóżków

Z racji swoich gabarytów oraz szeroko rozstawionych podnóżków Breakout nie jest motocyklem, który wciśnie się w każdą lukę na zakorkowanej ulicy. Także podczas szybszej jazdy "na winklach" potrafi - i to nawet przy niezbyt głębokim złożeniu – przytrzeć podnóżkami o asfalt. A szkoda, bo podczas jazdy na wprost, jak i na zakręcie Harry jest stabilny i daje sobie znakomicie radę.

O ile siedzisko kierowcy jest duże i wygodne, o tyle miejsce dla pasażera nie ma nic wspólnego z jakimkolwiek komfortem. Tylna kanapa owszem wygląda zgrabnie, lecz nadaje się raczej na "cruising" po mieście niż dalszą przejażdżkę.

Układ hamulcowy składa się z dwóch tarcz: z przodu z czterotłoczkowym zaciskiem i z tyłu z dwutłoczkowym zaciskiem.

Do normalnej jazdy wystarczy, ale w sytuacjach awaryjnych przydałaby się większa skuteczność. Pewnym pocieszeniem jest to, że system ABS działa sprawnie.

Cennik i konkurencja

Na polskim rynku Harley-Davidson Breakout kosztuje 16 990 euro (cena netto) za maszynę w kolorze Vivid Black. Testowany egzemplarz w kolorze Ember Red Sunglo kosztuje 17 240 euro, co po doliczeniu VAT i przeliczeniu na złote daje niecałych 90 tys. złotych.

Konkurencyjnym sprzętem może być Victory Vegas 8-Ball za 14 600 euro Z kolei Suzuki wyceniło swojego 125-konnego Intrudera M1800R na 54 500 złotych. 

Zobacz też: Używane motocykle cruiser i chopper do 10 tys. zł - Co kupić?

Kawasaki VN1700 Classic ABS z silnikiem o podobnych osiągach jak H-D (74 KM, 135 Nm) kosztuje 56 900 złotych. 

Plusy:

- mocny i zarazem oszczędny silnik,
- nieprzeciętny wygląd,
- neutralne zachowanie w zakrętach i na prostej,

Minusy:

- wysoka cena,
- niski prześwit w złożeniu,
- przeciętne hamulce. 

Harley-Davidson Breakout - dane techniczne:

WYMIARY

Długość 2,445 mm
Wysokość siedzenia (bez obciążenia) 6660 mm
Prześwit 120 mm
Kąt pochylenia główki ramy 35
Wyprzedzenie 146 mm
Rozstaw osi 1,710 mm
Opony, przód 130/60B21 63H
Opony, tył 240/40R18 79V
Pojemność zbiornika paliwa 18.9 l
Objętość oleju 3.3 l
Masa (bez płynów) 308 kg
Masa (gotowy do eksploatacji) 322 kg

SILNIK

Chłodzony powietrzem, Twin Cam 103B™
Średnica cylindra 98.4 mm
Skok tłoka 111.1 mm
Pojemność skokowa 1,690 cc
Stopień sprężania 9.6:1
Układ paliwowy Elektroniczny sekwencyjny wtrysk paliwa (ESPFI)

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Wstępne przeniesienie napędu Łańcuch, przełożenie 34/46
Przełożenie 1 bieg 9.311
Przełożenie 2 bieg 6.454
Przełożenie 3 bieg 4.793
Przełożenie 4 bieg 3.882
Przełożenie 5 bieg 3.307
Przełożenie 6 bieg 2.79

PODWOZIE

Koła opcjonalne 8N/A
Koła, przód 8Typu Gasser, odlew aluminium
Koła, tył 8Typu Gasser, odlew aluminium
Hamulce 4-tłoczkowy z przodu i 2-tłoczkowy z tyłu

WYDECH

Chromowany wydech z prosto ściętymi tłumikami i lakierowanymi na czarny połysk osłonami 

OSIĄGI

Metoda testowania momentu obrotowego EEC/95/1
Moment obrotowy silnika 130 Nm przy 3 000 obr./min.
Przechył boczny, prawy (°) 23.4
Przechył boczny, lewy (°) 23.4
Zużycie paliwa (średnie) 5.6 l/100 km 

Karol Biela

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie