Testujemy: Ford Focus 1.6 EcoBoost - kombi dla lubiących prędkość (WIDEO)

Karol Biela
Ford Focus 1.6 EcoBoost - kombi dla lubiących prędkość (WIDEO)
Ford Focus 1.6 EcoBoost - kombi dla lubiących prędkość (WIDEO)
Czy kompaktowe kombi musi być nudne? Oczywiście nie musi, a za przykład niech posłuży Ford Focus ze 150-konnym silnikiem EcoBoost i bogatym wyposażeniem dodatkowym.
Ford Focus 1.6 EcoBoost - kombi dla lubiących prędkość (WIDEO)
Ford Focus 1.6 EcoBoost - kombi dla lubiących prędkość (WIDEO)

Ford Focus to auto często spotykane na polskich drogach, a w wersji kombi najczęściej kojarzy się z firmowym autem w białym lub granatowym kolorze.

Wystarczy jednak wybrać kilka dodatków z listy wyposażenia opcjonalnego, aby kompaktowy Ford stał się obiektem zazdrosnych spojrzeń innych kierowców.

Ford Focus kombi na sportowo

Testowany egzemplarz już z daleka wyróżnia się z tłumu innych samochodów. Ładne siedemnastocalowe alufelgi, przez które nie da się nie zauważyć polakierowanych krwistoczerwonym lakierem zaciski hamulcowe, a do tego dyfuzor na tylnym zderzaku - te elementy wyposażenia oczywiście nie należą do fabrycznego wyposażenia, a są elementami pakietu stylizacyjnego nadwozia Ford Individual.

Również wewnątrz znaleźć można kilka ciekawych detali, które nadają temu egzemplarzowi własnego niepowtarzalnego charakteru. W skład zestawu stylizacyjnego wnętrza High Tech Sport wchodziły aluminiowe nakładki na pedały, nakładki na progi z podświetlanym na niebiesko napisem Focus, czy również podświetlana na niebiesko gałka zmiany biegów.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Forda Focusa kombi 1.6 EcoBoost Titanium

Ford Focus 1.6 EcoBoost - kombi dla lubiących prędkość (WIDEO)
Ford Focus 1.6 EcoBoost - kombi dla lubiących prędkość (WIDEO)

Oprócz tego samochód posiadał Pakiet Business 2 obejmujący nawigację satelitarną, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, czy pięciocalowy kolorowy wyświetlacz centralny.

Nowocześnie zaprojektowana deska rozdzielcza prezentuje się nieźle, ale obsługa przeładowanej przyciskami konsoli środkowej wymaga dłuższej nauki. W ulepszonej wersji Forda Focusa, która trafi na rynek w drugim półroczu, ten mankament ma zostać usunięty.  

Pod względem oferowanej przestrzeni w kabinie pasażerskiej Focus nie odstaje od reszty konkurencji, lecz bagażnikiem nikomu już nie zaimponuje.

Standardowo kompaktowe kombi Forda mieści w kufrze 490 litrów, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy przestrzeń powiększa się do 1516 litrów.

Bagażniki Kia Cee'd SW (528/1642 l), czy Hondy Civic Tourer (624/1668 l) mają do zaoferowania o wiele więcej. 

1.6 EcoBoost: silnik o dwóch obliczach

Testowany Ford Focus III kombi napędzany był przez turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 EcoBoost o mocy 150 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz zmiennymi fazami rozrządu.

Ta nowoczesna jednostka oferuje aż 240 Nm (z funkcją overboost 270 Nm) w zakresie od 1 600 do 4 000 obr./min. Dzięki temu do spokojnej jazdy wystarczy utrzymywać silnik w zakresie do 2 000 obrotów, ale wystarczy mocniej wcisnąć pedał przyspieszenia, aby wskazówka obrotomierza wystrzeliła ku górze. 

Bez wątpienia czterocylindrowy motor ma w sobie spory potencjał (prędkość maks. 210 km/h, sprint do "setki" w 8,8 sek.), ale w kwestii zużycia paliwa nie jest już tak różowo.

Przy spokojne jeździe poza miastem samochód potrzebował ponad 6,3 litra benzyny na 100 kilometrów, a podczas normalnej miejskiej eksploatacji komputer pokładowy wskazywał okolice 8 litrów na 100 kilometrów.

Średnie zużycie paliwa w naszym teście wniosło około 7,5 litra na 100 kilometrów. Niemniej osiągniecie wyższego o kilka litrów wyniku nie będzie dla kierowców z cięższą nogą żadnym wyzwaniem, ale to już taka specyfika doładowanych jednostek benzynowych.

Słowa uznania należą się manualnej sześciobiegowej przekładni. Pracowała ona bez zbędnych oporów, a znalezienie poszczególnych przełożeń nie sprawiało problemów.

Przyjemność z jazdy gwarantowana

Zawieszenie Fordu Focusa uchodzi i to już od pierwszej generacji tego modelu za wzór do naśladowania. W przypadku aktualnie produkowanej wersji tego auta nie mogło być inaczej, a dzięki 17-calowym oponom o dosyć niskim profilu samochód prowadził się na zakrętach jak po sznurku.

W prezentowanym pojeździe zamontowany był m.in. system monitorowania martwego pola widzenia w lusterku (BLIS), który spisuje się bardzo dobrze i uchronił nas kilkukrotnie od zajechania drogi innemu kierowcy.

Do kolejnego ciekawego gadżetu zaliczyć możemy system rozpoznawania znaków drogowych, chociaż przy odczytywaniu np. ograniczeń prędkości dochodziło niejednokrotnie do pomyłek. Wyświetlacz umieszczony pomiędzy zegarami wskazywał np. ograniczenie do 30 km/h zamiast rzeczywistych 50 km/h. 

Cennik i konkurencja

Ford Focus kombi w usportowionej wersji ST, czyli z silnikiem 2.0 EcoBoost o mocy 250 KM, wyceniono na 120 150 zł (z aktualną promocją "tylko" 111 650 zł).

Dlaczego wspominamy o wersji ST? Bo prezentowane auto wygląda równie intrygująco, ale kosztuje 101 000 złotych. A przecież 150 KM to nie to samo, co 250 KM.

Ceny Forda Focusa z nadwoziem kombi i silnikiem 1.6 EcoBoost 150 KM oraz w wersji Titanium zaczynają się od 86 500 zł. W tej opcji otrzymamy jednak bogaty standard wyposażeniowy obejmujący m.in. dwustrefową automatyczną klimatyzację, przycisk Ford Power, elektrycznie sterowane szyby przód/tył, tempomat z ogranicznikiem prędkości, czy tylne lampy z diodami LED.

Przedstawiony na zdjęciach egzemplarz posiadał długą listę dodatków obejmujących m.in. pakiet Light Upgrade (biksenony, światła do jazdy dziennej LED, nastrojowe oświetlenie wnętrza) oraz pakiet Style Premium (przyciemniane tylne szyby, 17-calowe obręcze ze stopów lekkich).

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Forda Focusa kombi 1.6 EcoBoost Titanium

Ford Focus 1.6 EcoBoost - kombi dla lubiących prędkość (WIDEO)
Ford Focus 1.6 EcoBoost - kombi dla lubiących prędkość (WIDEO)

Usportowiona wersja Seata Leona ST 1.8 TSI FR kosztuje 92 000 złotych, ale auto ma już silnik o mocy 180 koni mechanicznych.

Honda Civic Tourer ze 140-konnym wolnossącym benzyniakiem oraz w wersji wyposażeniowej Sport kosztuje 86 100 złotych. Jednak w tej cenie nie otrzymamy lakierowanych na czerwono zacisków, chociaż pojemnością bagażnika Tourer góruje nad większością konkurentów.

Plusy:

- nieprzeciętny wygląd nadwozia,
- elastyczny i dynamiczny silnik,
- bardzo dobre właściwości jezdne,

Minusy:

- wysoka cena końcowa,
- przeładowana przyciskami konsola środkowa,
- przeciętnej wielkości bagażnik. 

Ford Focus 1.6 EcoBoost Titanium - dane techniczne: 

Nadwozie: kombi, 5-miejscowe
Silnik: benzynowy, turbo, bezpośredni wtrysk, 4 cyl., 16V, pojemność 1596 ccm
Moc i moment obrotowy: 150 KM przy 5 700 obr./min.; 240/270 Nm przy 1 600-4 000 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,8 sek.
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,6/4,9/5,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4556/1505/2010 mm
Masa: 1358 kg
Pojemność bagażnika: 490 l
Cena auta testowego: 101 000 zł 

Karol Biela

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie