Testujemy: Fiat 500L 1.3 MultiJet II - stylowy kanapowóz (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Fiat 500L 1.3 MultiJet II – dla mamy, taty i pociechy
Testujemy: Fiat 500L 1.3 MultiJet II – dla mamy, taty i pociechy
Włosi lubią zaskakiwać. Na przykład Fiatem 500L, który choć kontynuuje styl modelu 500, to jest od niego sporo większy. Jeździliśmy wersją z turbodieslem 1.3.
Testujemy: Fiat 500L 1.3 MultiJet II – dla mamy, taty i pociechy
Testujemy: Fiat 500L 1.3 MultiJet II – dla mamy, taty i pociechy

Fiat 500L zadebiutował przed rokiem. W nazwie auta występuje liczba pięćset, co właśnie sugeruje pokrewieństwo z Fiatem 500, który wrócił na rynek w 2007 roku. Ale poza nazwą oraz silnikami oba modele łączy niewiele, bo 500L powstał na bazie Fiata Punto. Jest przy tym pojazdem pięciodrzwiowym i pięcioosobowym.

Ale jest jedna cecha wspólna łącząca obie "pięćsetki". To stylistyka. Fiat 500L urzeka oryginalnym stylem, który podkreśla szereg elementów niczym z lat 50. XX wieku, np. chromowane klamki czy okrągłe reflektory.

Stylistyczne emocje

Jak już wspomnieliśmy, samochód kontynuuje linię stylistyczną zapoczątkowaną przez Fiata 500. Wersja L daje nowe możliwości funkcjonalne, a przy tym nadal przykuwa wzrok przechodniów i innych kierowców.

Opinie o stylistyce tego auta są skrajne. Jedni są nim zachwyceni, inni wręcz przeciwnie. Na forach internetowych można np. przeczytać, że 500L przypomina Multiplę – nieco już zapomnianego kompaktowego vana, produkowanego przez Fiata w latach 1997-2004.

Nam również nasuwa się porównanie z Multiplą, ale tą z lat 1959-1969, która bazowała na słynnym Fiacie 600, który z kolei był konstrukcyjnym rozwinięciem ówczesnego Fiata 500. W tamtych czasach Multipla była autem rewolucyjnym. Przy niewielkich wymiarach zewnętrznych oferowała sporo miejsca w kabinie.

Cechą charakterystyczną Fiata 500L jest m.in. dwukolorowe nadwozie (dach jest w innym kolorze niż karoseria), nadmuchane nadkola i charakterystyczny przedni pas, który wyróżnia go w ruchu ulicznym.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testu Fiata 500L 1.3 Multijet II

Testujemy: Fiat 500L 1.3 MultiJet II – dla mamy, taty i pociechy
Testujemy: Fiat 500L 1.3 MultiJet II – dla mamy, taty i pociechy

Funkcjonalna kabina

Choć nadwozie jest tylko o 0,7 cm dłuższe niż Punto (ma 4,14 m), to kabina 500L jest wyjątkowo przestronna. Tylna kanapa przesuwa się wzdłużnie i składa w proporcji 60/40, można ją też całkowicie odchylić do przodu, uzyskując płaską podłogę ładunkową. Tylne fotele składają się za jednym pociągnięciem dźwigni.

Funkcjonalność auta podnosi spory bagażnik, którego pojemność wynosi 400 litrów, co oznacza możliwość przewozu nawet pięciu podręcznych walizek na kółkach.

Deska rozdzielcza ma ciekawy design, a przy tym jest w pełni funkcjonalna i dobrze wykonana. Na uwagę zasługuje fakt, że na przednich fotelach siedzi się, jak na krzesłach, czyli wyprostowanymi plecami i bez konieczności podciągania nóg.

Także pasażerowie tylnej kanapy mają do dyspozycji dużo przestrzeni na nogi. Ale chociaż nominalnie są tam trzy zagłówki, czyli przewidziano trzy miejsca, to jednak dla trójki pasażerów jest tam zbyt ciasno.

Podkreślić należy jeszcze staranność wykonania kabiny i materiały dobrej jakości.

Oszczędny napęd

Fiat 500L, którego testowaliśmy miał pod maską czterocylindrowego turbodiesla MultiJet II o pojemności 1,3 litra i mocy 85 KM. To jednostka napędowa, w której główny nacisk postawiono na niewielkie zużycia paliwa.

Podczas naszego testu średnie spalanie wyniosło 5,1 litra na 100 km – o 0,9 litra więcej niż podaje producent. To bardzo dobry wynik.

Ale jeśli ktoś oczekuje sprinterskich popisów od tego silnika, to jest w błędzie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje przeszło 15 sekund. Za to na trasie nie musimy się obawiać wyprzedzania długich kolumn TIR-ów.

Maksymalny moment obrotowy tej jednostki to 200 Nm osiągane już przy 1500 obr./min, co oznacza, że nie musimy często zmieniać biegów.

Komfort dla pasażerów

Widoczność do przodu zza kierownicy jest znakomita - to zasługa wyższego umieszczenia foteli i dużej szyby. Natomiast widoczność do tyłu jest taka sobie. Tylną szybę, która jest przecież niewielka, przesłaniają trzy zagłówki tylnej kanapy.

Na drodze Fiat 500L zachowuje się poprawnie, choć niektórzy kierowcy mogą być niezadowoleni ze zbyt miękkiego zawieszenia. Efektem są przechyły nadwozia w ciasnych zakrętach. Wyraźnie czuć, że zawieszenie zostało opracowane pod kątem zapewnienia komfortu pasażerom.

Żywiołem tego samochodu jest miasto. Fiat 500L jest zwinny i łatwy do zaparkowania. Z pewnością sprawdzi się też jako samochód rodzinny, ale raczej tylko dla trzech osób – mamy, taty i jednej pociechy. A szczególnie zadowolone będą mamy, bo 500L podoba się głównie paniom.

Fiat 500L w najtańszej wersji kosztuje Fresh z benzynowym silnikiem 1.4 95 KM kosztuje 49990 zł. Na wyposażeniu ma m.in.: sześć poduszek powietrznych, ABS i ESP, elektrycznie regulowane szyby i centralny zamek z pilotem, ale brakuje radioodtwarzacza i klimatyzacji. Ten pierwszy element kosztuje dodatkowo 2900 zł (cena wysoka, ale zestaw audio jest bogaty), drugi – 900 zł.

Testowany samochód był skonfigurowane w najbogatszej wersji Longue, w której lista wyposażenia jest wyjątkowo długa. W zasadzie jest wszystko co podnosi bezpieczeństwo i komfort jazdy. W tej wersji z silnikiem 1.3 Multijet auto kosztuje 79000 zł. Auto było doposażone m.in. w pakiet szklany dach, czujniki parkowania, 17-calowe felgi aluminiowe (4200 zł), fotel kierowcy z podłokietnikiem i podparciem lędźwiowego odcinka pleców (1300 zł) oraz fotel pasażera z regulacją wysokości (500 zł).

Na rynku jest już sporo auta z segmentu małych minivanów, do którego należy Fiat 500L. To m.in. Citroen C3 Picasso, który w najtańszej wersji Attraction z silnikiem 1.4 95 KM kosztuje 39400 zł, Ford B-Max Ambiente 1.4 90 KM za 58900 zł czy Opel Meriva Essentia 1.4 100 KM za 55250 zł.

Plusy
przestronna kabina i bagażnik
oszczędny silnik
bogate wyposażenie

Minusy
zbyt miękkie zawieszenie
przeciętna dynamika

Fiat 500L– dane techniczne
Nadwozie: jednobryłowe, pięciomiejscowe
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1299 ccm
Moc i moment obrotowy: 85 KM przy 3500 obr/min; 200 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 15,2 s
Prędkość maksymalna: 165 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,0/3,7/4,2 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4147/1658/1784/2612 mm
Pojemność bagażnika: 400 l
Cena testowanego auta: 85000 zł 

Wojciech Frelichowski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie