Testujemy: Dacia Logan TCe 90 - sedan bez kompleksów (foto, film)

Karol Biela
Testujemy: Dacia Logan TCe 90 - sedan bez kompleksów (foto, film)
Testujemy: Dacia Logan TCe 90 - sedan bez kompleksów (foto, film)
Nowa Dacia Logan nieźle wygląda, ma przestronne wnętrze i pojemny bagażnik. Czy to wystarczy, aby zainteresował się nim polski klient?
Testujemy: Dacia Logan TCe 90 - sedan bez kompleksów (foto, film)
Testujemy: Dacia Logan TCe 90 - sedan bez kompleksów (foto, film)

Debiutująca obecnie na krajowym rynku II generacja Dacii Logan ma – wydawałoby się – proste zadanie. Po sporym zainteresowaniu pierwszą wersją rumuńskiego sedana, najnowsze wcielenie tego auta ma duże szanse znaleźć się na szczytach rankingów sprzedaży.

Spokojna stylistyka, przestronne wnętrze

Nowy Logan zaprezentowany został na targach w Paryżu w 2012 roku wraz z bliźniaczym Sandero.

Oba auta mają identyczny przód, kokpit, gamę silników, czy hamulce, lecz Logan, dzięki nadwoziu typu sedan, dysponuje sporym bagażnikiem o pojemności 510 litrów. To bardzo dużo w porównaniu do hatchbacka Sandero, który ma tylko 320-litrowy kufer.

Konkurencyjne sedany innych marek mają także nieco mniejsze osiągnięcia na tym polu. Chevrolet Aveo ma kufer o pojemności 509 litrów, ale Kia Rio oferuje już tylko 400-litrowy bagażnik.

Pewnym mankamentem są olbrzymie sprężyny przy zawiasach bagażnika, które wyglądają dosyć dziwacznie i ograniczają przestrzeń załadunku. Amortyzatory gazowe byłyby lepszym - chociaż droższym dla producenta i zarazem klienta - rozwiązaniem.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Dacii Logan TCe 90

Testujemy: Dacia Logan TCe 90 - sedan bez kompleksów (foto, film)
Testujemy: Dacia Logan TCe 90 - sedan bez kompleksów (foto, film)

Tylna kanapa Dacii Logan posiada składane oparcie, chociaż jest to opcja dostępna tylko z pakietem wyposażenia Ambiance i Laureate. Dla podstawowej wersji Access producent nie przewidział takiego udogodnienia.

Kabina pasażerska oferuje całkiem sporą ilość miejsca, lecz umiejscowienie przycisków sterujących szybami pod pokrętłami nawiewu jest mało ergonomicznym rozwiązaniem. Na plus zaliczyć trzeba to, że producent zadbał o praktyczne schowki, czy uchwyty na napoje.

Trzy cylindry z turbo

Turbodoładowany benzynowy silnik TCe 90 o pojemności 898 ccm to konstrukcja Renault, którą spotkać można w miejskim Clio, czy nowym modelu Captur.

Do spokojnej jazdy ta 90-konna jednostka napędowa powinna wystarczyć, ale do jej charakterystyki trzeba się przyzwyczaić.

Jeżeli będziemy chcieli uniknąć nieprzyjemnych drgań i zarazem szybko przyspieszyć należy utrzymywać silnik powyżej 1 500 obrotów. Z kolei przy wyższych prędkościach obrotowych 3-cylindrowa konstrukcja zaczyna być głośna i nie ma większego sensu "kręcić" powyżej 3 000 obrotów, bo auto nie przyspiesza już tak efektywnie.**

Delikatne obchodzenie się z pedałem przyspieszenia zaowocować powinno niskim zużyciem paliwa.

Według producenta średnie spalanie wynosić powinno 5 litrów na 100 kilometrów. My podczas testu osiągnęliśmy wynik o 0,7 litra wyższy, ale w aucie niemal cały czas pracowała klimatyzacja.

Bogate wyposażenie za nieduże pieniądze

Zarówno w mieście, jak i na trasie nowa Dacia Logan prowadzi się neutralnie. Przy zbyt szybkim wejściu w zakręt można liczyć na wsparcie standardowo montowanego systemu kontroli toru jazdy ESC (z funkcją za pobiegania poślizgowi kół przy ruszaniu ASR). 

W wersji Laureate, którą dostaliśmy na testy, znaleźć można takie elementy wyposażenia jak manualna klimatyzacja, komputer pokładowy, światła przeciwmgielne, elektrycznie sterowane szyby przednie czy zdalnie sterowany centralny zamek.

Testowy pojazd doposażono w system Media Nav z 7-calowym ekranem dotykowym (nawigacja, radioodtwarzacz, Bluetooth, złącze USB/jack, pilot do sterowania przy kierownicy) za 950 zł, elektrycznie podnoszone szyby tylne za 310 zł, czy 15-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich za 1 010 zł. Taka kalkulacja cenowa sprawia, że za 3-4 tysiące można „ubrać" samochód w dodatki zwiększające jego funkcjonalność i atrakcyjność.

Cennik i konkurencja

Podstawowa odmiana Dacii Logan Access wyceniona została na 28 900 zł. W tych pieniądzach otrzymamy samochód z benzynowym silnikiem 1.2 75KM.

Pojazd z turbodoładowaną jednostką TCe 90 występuje tylko z najbogatszym pakietem Laureate i kosztuje 41 900 zł.

Po doposażeniu testowego auta m.in. w lakier metalizowany (1 600 zł), skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów (310 zł), tempomat z ogranicznikiem prędkości (650 zł) system wspomagania parkowania (650 zł) i koło zapasowe (310 zł) jego cena wzrosła do 46 690 zł.

Czterodrzwiowy Chevrolet Aveo LT 1.2/86 KM wyceniono na 45 490 zł. 

Kia Rio sedan z jednostką 1.2/85 KM i pakietem "L" (manualna klimatyzacja, 15-calowe stalowe obręcze kół, itp.) kosztuje od 48 990 zł.

Plusy:
- oszczędna jednostka napędowa,
- konkurencyjna cena,
- bagażnik o pojemności 510 litrów,

Minusy:
- sprężyny przy zawiasach tylnej klapy,
- wąski zakres użytecznych obrotów silnika,
- mało ergonomiczne umiejscowienie przełączników szyb z przodu i tyłu.

Dacia Logan TCe 90 - dane techniczne:
Nadwozie: sedan
Silnik: benzynowy, 3 cyl., 12V, pojemność 898 ccm
Moc i moment obrotowy: 90 KM przy 5 250 obr./min.; 135 Nm przy 2 500 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 11,1 s
Prędkość maksymalna: 175 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,4/4,3/5,0 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4347/1517/1733/2634 mm
Masa własna: 998 kg
Pojemność bagażnika: 510/1257 l
Cena auta testowego: 46 690 zł 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty