Testujemy: Citroen C3 - elegancki i wygodny, ale drogi (ZDJĘCIA)

Paweł Puzio
Jeździliśmy Citroenem C3 w najbogatszej wersji Exclusive. Sprawdź, czy warto wydać ponad 70 tys. zł na miejską zabawkę.
Citroen C3
Citroen C3

To druga generacja Citroena C3, produkowana od 2009 r. Nadwozie miejskiego kompaktu z Francji może się podobać. Citroen C3 jest autem obdarzonym charakterem z dużą dozą elegancji i dynamizmu. Stanowi przeciwieństwo nudnego poprzednika.

Citroen C3 ma poniżej czterech metrów długości (3,94 m), co wyraźnie wskazuje na jego miejski charakter. Jest dość wysoki (1,52 m) i 1,72 m szerokości. Niewielkie wymiary w połączeniu ze średnicą zawracania wynoszącą 10,2 m wskazują wyraźnie na to, że jest to samochód przede wszystkim do miasta.

Słońce wpada do wnętrza

Zobacz także: Citroen DS5 grzechu wart 

Wewnątrz Citroen C3 także oferuje sporo elegancji. Kierowca może mieć wrażenie, że jedzie samochodem o klasę wyższym. Design deski oraz wykończenie wnętrza mogą się podobać. Zaletą jest duża liczba schowków. Charakterystycznej elegancji C3 nadają chromowane wstawki na kierownicy. Zaś duży ekran nawigacji sprzężony z dobrym zestawem audio (wraz z subwooferem bagażniku) są przyjemne i użyteczne, choć drogie.

Clou programu to panoramiczna szyba Zenith, mocno zachodząca na dach. Dzięki olbrzymiej powierzchni przeszklonej samochód jest doskonale prześwietlony. Podczas jazdy w pogodny dzień słońce niemal wlewa się do środka. W razie potrzeby szybę można zasłonić sztywną roletą.

Kierowca i pasażer przednich foteli nie mogą narzekać na brak miejsca. Wyższa pozycja siedzenia zapewnia dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Nieco gorzej jest z tyłu. Kosztem miejsca na nogi pasażerów tylnej kanapy wygospodarowano dość duży, bo trzystulitrowy bagażnik z niskim progiem załadunku.

Nie lubi poprzecznych nierówności

Na drodze Citroen C3 spisuje się bez zarzutu, pod warunkiem że jest równo. Zawieszenie jest typowo francuskie, czyli nie lubi poprzecznych nierówności. Na kiepskich drogach tył samochodu lekko podskakuje, słychać też głuche odgłosy. Szczególnie głośne jest tylne zawieszenie oparte na belce skrętnej.

Natomiast poruszanie się po równych drogach jest przyjemne. Citroen C3 stabilnie jedzie na wprost, zaś w zakrętach, mimo dość znacznej wysokości, nie przechyla się nadmiernie. Jest jednak podatny na boczny wiatr. Trzeba o tym pamiętać i mocno trzymać kierownicę, zwłaszcza przy wyprzedzaniu ciężarówek i autobusów.

Wydajny elektryczny układ wspomagania oraz średnica zawracania wynosząca 10,2 m sprawiają, że Citroenem C3 doskonale manewruje. Ułatwiają to także czujniki parkowania. Citroen C3 świetnie nadaje się więc do wyjazdów na zakupy.

Aksamitny diesel

Pod maską testowej wersji pracował dziewięćdziesięciokonny turbodiesel 1.6 eHDI. Jednostka pracuje kulturalnie i pozwala na sprawne przyspieszanie. Jest oszczędna - w trasie (autostrada i drogi krajowe) spaliła niewiele ponad 4 l/100 km. W mieście zużycie paliwa było o litr większe.

Pięciobiegowa manualna skrzynia niestety nie jest precyzyjna. Skok dźwigni jest zbyt długi, a biegi nie zawsze wchodzą lekko. To zdecydowanie najsłabszy punkt zespołu napędowego.

Podsumowanie

Cena Citroena C3 Exclusive 1.6 e-HDi jest wysoka - bez dodatków to 65350 zł, testowany samochód kosztował aż 71900 zł. Wyposażenie seryjne C3 w tej wersji jest bogate, ale są w nim pewne braki. Mamy więc ABS, system automatycznego włączania świateł awaryjnych po gwałtownym hamowaniu, przednie reflektory przeciwmgielne i ISOFix. Ale już za układ stabilizacji toru jazdy trzeba dopłacić 1900 zł.

Do seryjnego wyposażenia zalicza się m.in. panoramiczny dach Zenith, skórzana kierownica, automatyczna klimatyzacja czy elektrycznie regulowane i składane lusterka. Ale za system audio (znakomity) i nawigację satelitarną trzeba dopłacić 5200 zł (w promocji 3100 zł).

Potencjalni konkurenci to m.in. Ford Fiesta czy Hyundai i20, oczywiście w topowych wersjach. Za 70 tys. zł można mieć Fiestę w wersji Titanum z 95-konnym dieslem, dobrze wyposażoną, ale bez fabrycznej nawigacji. Niewiele tańszy jest Hyundai i20 (1.4 diesel, 95 KM), lecz nie oferuje tej klasy zestawu audio, nawigacji i panoramicznej szyby. 

Wykończenie Citroena C3 nie budzi zastrzeżeń, auto jest ładne, zarówno w środku, jak i na zewnątrz. Jest też bardziej niezawodny od pierwszej generacji.

Plusy

Przestronne wnętrze i duża pojemność bagażnika
Oszczędny silnik wysokoprężny
Ładny i wygodny środek
Lekkie i łatwe prowadzenie w trasie i w mieście

Minusy

Głośne zawieszenie
Nieprecyzyjna skrzynia biegów
Mało miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu
Wysoka cena

Citroena C3 1.6 eHDi Exclusive - dane techniczne

Nadwozie: 5-drzwiowy hatchback.
Silniki benzynowy: R4, 16V, Pojemność1560 ccm, 90 KM przy 4000 obr./min., 215 Nm przy 2000 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: 5-stopniowa ręczna; napęd na przednią oś.
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: od 11 sek.
Prędkość maksymalna: od 180 km/h.
Średnie zużycie paliwa (trasa/miasto/mieszane): 4,1/5,2/4,6 l na 100 km.
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 3941/1524/1728/2466 mm.
Masa i ładowność: 1080 kg, ładowność 527 kg.
Cena wersji testowej: 71 900 zł 

Paweł Puzio

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty