Testujemy: Chevrolet Trax 1.7 Diesel - nie tylko do miasta (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Chevrolet Trax 1.7 Diesel – SUV dobry na miasto
Testujemy: Chevrolet Trax 1.7 Diesel – SUV dobry na miasto
Trax to jeden z nowszych modeli marki Chevrolet. Mały SUV zaskakująco dobrze sobie radzi w terenie. A w ruchu miejskim jest funkcjonalny.
Testujemy: Chevrolet Trax 1.7 Diesel – SUV dobry na miasto
Testujemy: Chevrolet Trax 1.7 Diesel – SUV dobry na miasto

Produkcja Chevroleta Traxa ruszyła pod koniec 2012 roku. Jest bliźniakiem Opla Mokki. Powstał na tej samej płycie podłogowej, na której zbudowano Chevrolety Spark i Aveo, Opla Adam, a także Opla Corsy nowej generacji.

REKLAMA: Chevrolet Trax z rabatem 8000 zł. Trax już od 13 073 zł w programie finansowym 4 x 25 proc.

Na rynek europejski Trax trafia z Korei Południowej, z fabryki w Bupyeong, które koncern GM (właściciel marki Chevrolet) kupił kilka lat temu po upadłym Daewoo.

Geny z Ameryki

Pomimo dalekowschodnich konotacji, to korzeniami Trax tkwi w amerykańskiej stylistyce Chevroleta. Choć auto ma kompaktowe rozmiary (długość 4248 mm, rozstaw osi 2555 mm), to jego nadwozie wygląda dość muskularnie. To m.in. zasługa masywnych bocznych powierzchni karoserii z przetłoczeniami przy nadkolach, z którymi kontrastują znacznie mniejsze boczne szyby.

Ale charakterystycznym elementem stylistycznym, tak jak w przypadku każdego innego Chevroleta, jest wielki grill przedzielony poziomą poprzeczką z logo marki oraz duże reflektory osadzone pod lekkim skosem.

Z tyłu jest nieco mniej monumentalny, ale mogą się podobać duże klosze lamp, czy masywny zderzak z imitacją blaszanej osłony podwozia.

Kliknij, aby zobaczyć galerię zdjęć z testu Chevroleta Trax

Testujemy: Chevrolet Trax 1.7 Diesel – SUV dobry na miasto
Testujemy: Chevrolet Trax 1.7 Diesel – SUV dobry na miasto

Kabina w kilku wariantach

Rozstaw osi nieznacznie przekracza 2,5 m, czyli we wnętrzu Traxa należy się spodziewać tyle przestrzeni, ile w typowym aucie kompaktowym. Zarówno z przodu, jak i z tyłu miejsca na nogi nie brakuje.

Natomiast kanapa, choć jest wyposażona w trzy zagłówki, to jest nieco za wąska dla trzech osób. Zresztą, sam producent chyba to sugeruje, bo środkowe miejsce jest nie tylko węższe (i niewyprofilowane), ale nawet krótsze od dwóch pozostałych.

Za to plusem kabiny tego SUV-a jest spora możliwość ustawiania siedzeń i aranżacji wnętrza. Np. fotel pasażera z przodu można złożyć na płasko, co daje dodatkowe możliwości aranżacji wnętrza. W sumie jest osiem różnych kombinacji ustawienia siedzeń.

Pojemność bagażnika też jest typowa dla kompaktu w wersji hatchback. Wynosi 356 litrów. Można ją powiększyć do 1372 l.

Deska rozdzielcza jest w dużej części powieleniem rozwiązań znanych z Chevroleta Aveo. Np. identyczny jest zestaw widoczny przed kierownicą. Producent określa, że jest ona inspirowana stylem motocyklowym. Analogowemu obrotomierzowi towarzyszy cyfrowy prędkościomierz. Trzeba się do tego przyzwyczaić, głównie do nietypowego prędkościomierza i wskaźnika paliwa.

Testowany Trax był wyposażony w system Chevrolet MyLink pozwalający na wykorzystanie możliwości smartfona. Siedmiocalowy, dotykowy ekran umożliwia wybranie ścieżki dźwiękowej odtwarzanej przez wyposażony w sześć głośników system audio.

Rozwiązanie to pozwala także oglądać zdjęcia i nagrania wideo podczas postoju. Chwalebne, że wszystkie komunikaty są w języku polskim, podobnie jak dane z komputera pokładowego.

Silnik z turbo

Testowaliśmy wersję z silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem o pojemności 1,7 litra i mocy 130 KM. Motor trochę hałasuje, gdy jest zimny, ale po paru kilometrach jazdy dźwięk łagodnieje.

Moc 130 koni w przypadku kompaktowego auta (masa własna tej wersji to 1290 kg) oznacza dobrą przyspieszenie. Po mocnym naciśnięciu pedału gazu jednostka dość powoli zbiera się do sprintu, ale już po chwili rozkręca się na dobre. Wyraźnie czuć, że działa turbosprężarka.

Według danych fabrycznych przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 9,6 s - to bardzo dobry wynik, jak na taki samochód.

Jeszcze większe powody do zadowolenia są w kategorii zużycie paliwa. Średnie spalanie w czasie naszego testu wyniosło 5,5 litra na 100 km. To co prawda o litr więcej od danych fabrycznych, ale i tak jest wynik dobry.

Na cztery koła

Chevrolet Trax w standardzie ma napęd na przednią oś. Ale w wersji z turbodieslem 1.7 auto ma napęd na cztery koła. Kiedy auto jedzie po suchej, twardej nawierzchni napędzana jest przednia oś. Napęd na tył jest dołączany automatycznie, kiedy któreś z przednich kół łapie poślizg, czyli zaczyna obracać się z inną prędkością niż koła tylne.

Jednak nie ma się co łudzić, że Trax nadaje się do pokonywania ekstremalnych przeszkód terenowych. Błotniste wertepy lepiej sobie darować, bo napęd nie jest wyposażony w reduktor.

Napęd 4x4 przydaje się podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Układ jezdny trzyma auto, nie pozwalając mu na swobodne harce. Można też ostro ruszać z miejsca bez obawy, że koła będą "mielić" asfalt. Ponadto napęd na cztery koła jest też nieoceniony zimą

Zawieszenie dzielnie znosi dziury i nierówności naszych dróg. Kilkunastokilometrowy odcinek kocich łbów nie zakłócił spokoju w kabinie. Trax znakomicie sprawuje się również w mieście, bo kierowca siedzi wyżej niż w zwykłej osobówce, a jego 18-calowe koła nie boją się krawężników.

Zobacz także Testujemy: Chevrolet Orlando 1.8 - kompakt na siedem osób. Zdjęcia

W standardowej wersji LS 1.6 115 KM Chevrolet Trax ma m.in.: sześć poduszek powietrznych, układ ABS, TCS (system kontroli trakcji), system kontroli stabilności StabiliTrak, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, radioodtwarzacz CD/MP3, komputer pokładowy, tempomat, relingi dachowe. Cena auta wynosi 61 990 zł.

Testowany egzemplarz był najbogatej wersji LTZ, w której dodatkowo znajdziemy m.in. w klimatyzację, system multimedialny MyLink, skórzaną tapicerkę, automatycznie włączane światła, reflektory przeciwmgielne, podłokietnik przy fotelu kierowcy, czujnik parkowania z tyłu, system kontroli zjazdu ze wzniesienia DCS, wielofunkcyjną kierownicę. W takim zestawieniu Chevrolet Trax 1.7 Diesel kosztuje 87 990 tys. zł.

Najbliżsi cenowo konkurenci, to m.in. Nissan Juke 1.5 dCi 110 KM Tekna (75 000 zł), Peugeot 2008 1.6 HDi 115 KM Allure (85 000 zł), Renault Captur 1.5 dCi 90 KM Intens (74 050 zł).

Plusy
Oszczędny silnik
Napęd 4x4
Funkcjonalne wnętrze

Minusy
Wąska kanapa
Przekombinowany zestaw zegarów
Brak klimatyzacji w standardzie

Chevrolet Trax 1.7 Diesel - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy SUV
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1686 ccm
Moc i moment obrotowy: 130 KM przy 4000 obr/min; 300 Nm przy 2000 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd 4x4
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 9,6 s
Prędkość maksymalna: 186 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,4/4,0/4,5 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4248/1674/1776/2555 mm
Masa własna: 1290 kg
Pojemność bagażnika: 356 l
Cena auta testowanego: 87 990 tys. zł

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty