Testujemy: Chevrolet Aveo 1.3 diesel - na długi dystans

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Chevrolet Aveo 1.3 diesel - na długi dystans
Testujemy: Chevrolet Aveo 1.3 diesel - na długi dystans
Atutem Chevroleta Aveo jest łatwość manewrowania w mieście, a jeśli pod maską jest diesel dochodzą do tego niskie koszty eksploatacji. Testowaliśmy wersję z turbodieslem 1.3 o mocy 95 KM.
Testujemy: Chevrolet Aveo 1.3 diesel - na długi dystans
Testujemy: Chevrolet Aveo 1.3 diesel - na długi dystans

To trzecia generacja Aveo produkowana od 2011 roku. Przypomnijmy, że pierwszy model tego auta zadebiutował przed 10 laty. Podobnie jak mniejszy Spark i większy Cruz, jest produkowane w Korei (w zakładach, które kiedyś należały do Daewoo i zostały razem z całą marka kupione przez General Motors).

Aveo jest dostępne w dwóch wersjach nadwozia - jako sedan i jako pięciodrzwiowy hatchback. Testowaliśmy auto w tej drugiej opcji.

Gabarytowo jest to typowe auto segmentu B, którego głównym atutem jest łatwość poruszania się po mieście. Ale Aveo ma jeszcze jeden argument – dynamiczny wygląd. Masywny grill oraz niezasłonięte kloszami, podwójne reflektory umieszczone w skośnych wnękach.

W bocznej linii nadwozia widać przetłoczenia mające dynamizować sylwetkę auta. Podobnie jak wznosząca się ku tyłowi linia okien, klamka tylnych drzwi ukryta przy tylnym słupku, spojler dachowy oraz tylne lampy, które podzielono na osobne moduły.

Trochę z motocykla

Jak na swoją klasę Aveo ma dość przestronne wnętrze. Tym niemniej choć z tyłu jest wystarczająca ilość miejsca na nogi, to nie polecamy, aby siedziały tam trzy osoby, bo będzie ciasno.

Ciekawostką jest deska rozdzielcza w stylu motocyklowym, osadzona na górze kolumny kierownicy. Analogowemu obrotomierzowi towarzyszy cyfrowy prędkościomierz. Trzeba się do tego przyzwyczaić, głównie do nietypowego prędkościomierza i wskaźnika paliwa.

Choć stylistyka deski rozdzielczej jest dość oryginalna, to nie można tego powiedzieć o zastosowanych materiałach. Całość jest zrobiona z plastiku, ale jego jakość jest w miarę zadowalająca.

Jak na swój segment Aveo hatchback ma dość duży bagażnik. Jego pojemnośc wynosi 290 litrów (po złożeniu tylnych siedzeń - 653 l).

Silnik dla oszczędnych

W Aveo oferowany jest tylko jeden silnik wysokoprężny. To 1,3 litrowa jednostka z turbodoładowaniem występująca w dwóch wersjach - o mocy 75 lub 95 KM. Testowe auto było wyposażone w silnik w tej mocniejszej wersji.

To właściwy wybór dla kogoś, kto lubi czasem pojechać dynamiczniej, a jednocześnie nie chce często zajeżdżać na stacje paliw. W naszym teście średnie spalanie wyniosło 4,5 litra na 100 km, czyli tylko o 0,4 l więcej od deklaracji producenta. Ponieważ to auto ma zbiornik paliwa o pojemności 46 litrów, zatem teoretycznie jego zasięg wynosi niemal 1100 km.

A dynamika? Oczywiście nie jest to rakieta, ale silnik potrafi być zadziorny. Szczególnie przy starcie spod świateł na skrzyżowaniu. Potem nieco traci animusz, czego powodem jest turbodziura, czyli zwłoka pomiędzy mocnym naciśnięciem gazu a satysfakcjonującą reakcją silnika.

Lekarstwem na to jest częsta redukcja biegów lub trzymanie silnika na wysokich obrotach. Byle nie za często, bo wtedy rośnie zużycie paliwa.

Gładko na dziurach

Zaskoczeniem okazało się zawieszenie, które dość gładko pokonywało dziury na drodze. Ale zakrętach stosunkowo wysokie nadwozie miało tendencje do nieprzyjemnych wychyłów.

Pod względem trakcyjnym Aveo jest autem stworzonym do miasta, choć 95-konny turbodiesel pozwała mu także na pokonywanie długich dystansów.

Dzięki dość wysoko umieszczonym siedziskom kierowca ma dobrą widoczność. Z kolei pasażerowie mają ułatwione wsiadanie i wysiadanie.

Pod względem wyposażenia Aveo jest nieźle wyposażony, szczególnie pod kątem bezpieczeństwa. W standardowej wersji LS (36490 zł, silnik 1.2) w standardzie są m.in. sześć airbagów, ABS, ESC (układ stabilizacji jazdy), TCS (układ kontroli trakcji), tempomat, elektrycznie sterowane szyby z przodu, centralny zamek oraz radioodtwarzacz CD/MP3.

Testowy egzemplarz był w najbogatszej wersji LT, która kosztuje 51990 zł. W tym przypadku do wyposażenia standardowego dochodzą jeszcze m.in.: zdalnie sterowany centralny zamek, komputer pokładowy, klimatyzacja, fotel kierowcy z regulacją wysokości, przyciski do sterowania radiem w kierownicy oraz elementy stylizacyjne nadwozia.

Segment, w którym mieści się Chevrolet Aveo, jest mocno wypełniony wieloma konkurentami, np. Dacia Sandero 1.5 dCi 90 KM ECO 2 (47590 zł), Kia Rio 1.4 CRDi 90 KM L (52990 zł), czy Skoda Fabia Active 1.6 TDI 90 KM (51100 zł).

Plusy
ciekawe nadwozie
ekonomiczny silnik
bogate wyposażenie

Minusy
wyczuwalna turbodziura
natłok plasików w kabinie

Chevrolet Aveo 1.3 95 KM LT - dane techniczne

Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1248 ccm
Moc i moment obrotowy: 95 KM przy 4000 obr/min; 210 Nm przy 1750 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 12,6 s
Prędkość maksymalna: 174 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 4,8/3,6/4,1 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4039/1517/1735/2525 mm
Masa własna: 1070 kg
Pojemność bagażnika: 290 l
Cena auta testowego: 51 990 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty