Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: BMW X3 - jest sport, jest i fukcjonalność (ZDJĘCIA)

Bartosz Gubernat
BMW X3 xDrive 20d. Test Regiomoto.pl
BMW X3 xDrive 20d. Test Regiomoto.pl
BMW X3 to samochód praktyczny. Wysoki prześwit i przemyślane schowki łączy ze sportowym charakterem. Dlatego nadaje się zarówno na niedzielny wypad za miasto, jak i szybką biznesową podróż.
BMW X3 xDrive 20d. Test Regiomoto.pl
BMW X3 xDrive 20d. Test Regiomoto.pl

BMW X3 na rynku zadebiutowało podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2003 roku. Rok później do sprzedaży trafiła jego pierwsza generacja oznaczona symbolem E83. Auto na rynku było do 2010 roku. Wtedy zostało zastąpione przez zupełnie nową wersję - F25. Podobnie jak poprzednik produkowana do dzisiaj generacja jest połączeniem samochodu kompaktowego i terenówki. Na przełomie czerwca i lipca do sprzedaży trafi długo oczekiwana wersja po liftingu. To dobra okazja, aby z korzystnym rabatem kupić aktualną wersję, którą przetestowaliśmy na podkarpackich bezdrożach i autostradach.

Automat, lewarek albo łopatki

BMW X3 oferowane jest w ośmiu wersjach silnikowych. Podstawowy benzyniak to dwulitrowe 20i oferujące 184 KM. Jest dostępny w wersji z przekładnią manualną lub automatyczną. Ofertę benzynową uzupełniają jednostki 28i oraz 35i. Pierwsza to dwulitrowy silnik o mocy 245 KM, druga – trzylitrowy oferujący aż 306 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Oba są dostępne tylko z napędem xDrive.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć BMW X3 F25

BMW X3 xDrive 20d. Test Regiomoto.pl
BMW X3 xDrive 20d. Test Regiomoto.pl

Gama turbodiesli to także cztery propozycje. Najtańsza oznaczona symbolem 18d to dwulitrowa jednostka o mocy 143 KM. 20d to taka sama pojemność, ale 184 KM. 258 KM wyciśnięte z trzech litrów ukryto pod symbolem 30d, a topowa wersja 35d osiąga 313 KM i aż 630 Nm momentu obrotowego dostępnego w zakresie od 1500 do 2500 obrotów. Poza wersją 18d wszystkie pozostałe jednostki są oferowane tylko z napędem na obie osie.

My do testu wybraliśmy wersję 20d, która jest najbardziej optymalnym kompromisem między osiągami, a zużyciem paliwa. Samochód według danych katalogowych w mieście spala tylko 6,1 litra na 100 km, a w trasie 5,3 litra na 100 km. W teście zużycie miejskie wahało się nam między 6,3 a 9 litrów na 100 km. Najwięcej BMW połknęło podczas ostrzejszej jazdy z wykorzystaniem manualnego trybu zmiany biegów. Taką możliwość oferuje ośmiostopniowa, automatyczna przekładnia. Wybór biegów odbywa się przy pomocy łopatek na kierownicy albo lewarka. Pociągając go do siebie wybieramy wyższy bieg, odpychając w stronę kokpitu redukujemy. Rozwiązanie pozwala szybciej rozpędzić auto, ponieważ mocne wciśnięcie w pedał gazu nie kończy się szybką zmianą przełożenia na wyższe, jak ma to miejsce w trybie automatycznym. Praca silnika na wysokich obrotach wzmaga jednak apetyt BMW X3, które za kołnierz wówczas nie wylewa.

Ekologiczna nagroda za delikatność

Osiągi i zużycie paliwa zależą także od wyboru jednego z trzech trybów jazdy. Eco Pro tłumi pracę silnika i zachęca do delikatnego obchodzenia się z pedałem gazu. Nagradza za to zapasem oleju napędowego, który jest w ten sposób oszczędzany. Komputer pokładowy przelicza automatycznie, na ile dodatkowych kilometrów wystarczy jego ilość. Informacja jest wyświetlana błękitnymi cyframi na tablicy zegarów. Chociaż taka jazda nie pozwala w pełni wykorzystać sportowych atutów dwulitrowego diesla, wciąga, bo z czasem kierowca chce dorzucić do paliwowej skarbonki jak najwięcej.

W trybie sportowym BMW X3 reaguje na wciśnięcie pedału gazu znacznie żwawiej. Samochód lepiej się rozpędza. Owszem, osiągi nie są aż takie jak w wersjach 30d i 35d, ale ze 184 KM i 380 Nm momentu obrotowego auto naprawdę dają radę. Napęd xDrive działa tak, że kierowca pochłonięty obserwacją drogi nie ma pojęcia, na które koła jest akurat przenoszona moc. Decyduje o tym komputer, który w zależności od warunków na drodze sam obciąża wybrane koła. Wyjściowo, podczas ruszania z miejsca w dobrych warunkach na drodze podział wynosi 40 procent na przód i 60 procent na tył. Później może to być nawet 100 procent na wybraną oś. Zawieszenie jest umiarkowanie twarde. Samochód nawet przy większych prędkościach nie wykazuje skłonności do nadmiernych przechyłów czy kołysania. Nierówności pokonuje cicho i komfortowo. Kierownica próbuje uciekać z rąk jedynie na głębokich koleinach, kiedy opony szukają przyczepności z nawierzchnią swoją pełną szerokością.

Wysoko i praktycznie

Wnętrze BMW X3 rozmiarem przypomina samochód kompaktowy. Kabina jest jednak nieco wyższa, dzięki czemu łatwiej zająć w środku wygodną pozycję. Różnicę na pierwszy rzut oka widać przede wszystkim w wysokich bocznych szybach, które rozjaśniają wnętrze i podnoszą komfort podróży. Przednie fotele oferują dobrze trzymanie boczne. To przede wszystkim zasługa obszernych wypustek na wysokości lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Spory zakres regulacji pozwala także przedłużyć siedzisko poprzez wysunięcie do przodu jego części. Tylna kanapa jest po prostu poprawna. Nie oferuje przesadnego komfortu, mieści dwie dorosłe, wysokie osoby i dziecko.

Schowki? Z tyłu to siatkowe kieszenie na oparciach przednich foteli i uchwyt na dwa kubki ukryty w podłokietniku kanapy. Niewielka półka dostępna z tylnej części kabiny jest także w obudowie przedniego podłokietnika, pod kratkami nawiewu. Standardowo drobne przedmioty można zmieścić jeszcze w obudowie drzwi.

Z przodu poza tradycyjnym schowkiem Bawarczycy zaplanowali na drobiazgi wnętrze podłokietnika. Półka i otwory na dwa kubki są także przed lewarkiem zmiany biegów. Niestety brakuje rolety, która pozwoliłaby przesłonić jeżdżące tu drobiazgi. BMW zapowiada, że brak został dostrzeżony i w wersji poliftingowej nie będzie już takiego kłopotu.

Jedno pokrętło, wiele funkcji

Kokpit BMW X3 nie jest zaskakujący. Rozkład urządzeń i wskaźników jest typowy dla tej marki, podobnie jak stonowana stylistyka, którą jedni uznają za nudną, a inni za elegancką. Na uwagę zasługuje bardzo wygodna sportowa kierownica obszyta skórą. Jej koło jest bardzo grube i świetnie leży w dłoniach. Materiały tapicerskie są miękkie i dobrze spasowane, dlatego nie ma tu mowy o jakimkolwiek trzeszczeniu. Tapicerka jest wykonana ze skóry naturalnej, a metalowe ozdobne wstawki to prawdziwe, szczotkowane aluminium.

Obsługa systemu audio i komputera pokładowego odbywa się przy pomocy znanego z innych modeli pokrętła umieszczonego na środkowej konsoli, obok lewarka zmiany biegów. Jest bardzo prosta. Opcję wybieramy kręcąc pokrętłem dookoła i zatwierdzamy wciskając je. Aby cofnąć się w menu do wyboru opcji wystarczy użyć przycisku „Back”.

BMW X3 aspirujące do miana samochodu rodzinnego w bagażniku mieści wyjściowo 550 litrów, które po złożeniu oparcia tylnej kanapy można powiększyć do 1600 litrów. Powierzchnia w wyjściowej konfiguracji jest foremna, podłoga płaska. Niewielkie schowki powstały na bocznych ściankach dzięki wykorzystaniu wnęk między tylnymi słupkami, nadkolami i krawędzią okien. Pod uchylaną podłogą, jest kilka przegródek na drobne przedmioty – jak apteczkę, podstawowe narzędzia, czy płyn do szyb.

Klient decyduje o cenie

Polityka BMW pozawala skroić wyposażenia auta na miarę oczekiwań właściciela. W przypadku BMW X3 xDrive 20d wyjściowa cena auta z przekładnią manualną to 167 000 zł. Testowany egzemplarz dostał przede wszystkim wartą 9475 zł automatyczną skrzynię biegów. Za 21 597 zł doposażono go pakiet stylizacyjny zbliżający auto do sportowej wersji „M”. Opcja zawiera m.in. sportową kierownicę, 18-calowe alufelgi, lakierowane pod kolor nadwozia osłony progów i dokładki zderzaków, ciemną podsufitkę i sportowe fotele. 17 047 zł to wartość „polskiego pakietu”. W jego skład wchodzą m.in. biksenonowe reflektory, ogrzewanie przednich foteli, automatyczne otwieranie i zamykanie klapy bagażnika oraz automatycznie przyciemniane i składane lusterka zewnętrzne. Efekt? Cena auta urosła do 217 942 zł.

Volvo, Audi i Mercedes

Z czym można porównać X3? W gamie Audi to model Q5. Wersja podobna do naszej testówki to dwulitrowy diesel TDI o mocy 177 KM. Samochód z automatyczną skrzynią biegów S tronic i napędem quattro kosztuje wyjściowo 172 600 zł. Mercedes walczy o klientów modelem GLK. Wersja 220 CDI z przekładnią 7G-TRONIC PLUS i napędem 4MATIC to minimum 177 700 zł. X3 warto zestawić jeszcze z Volvo XC60. 166 700 zł to podstawowa cena wersji wysokoprężnej 2,4 o mocy 181 KM z napędem AWD i 6-biegową skrzynią automatyczną Geartronic.

BMW X3 to samochód godny polecenia. Wysoka jakość i sportowe osiągi łączy z rewelacyjną skrzynią biegów i nowoczesnym napędem. Od konkurentów w podstawowej wersji nie jest wyraźnie droższy. Wyjściowe ceny wszystkich czterech samochodów są bardzo zbliżone, a ostateczny koszt zakupu auta zależy przede wszystkim od fantazji i zasobności portfela kierowcy. Tylko w przypadku Volvo topowa wersja z najmocniejszym silnikiem to według cennika 207 700 zł. Pozostałe trzy modele w praktycznie skonfigurowanej wersji to minimum 200 000 zł, ale kolejne 100 000 zł także da się w nie włożyć. Czy warto? Według nas nie, bo za 245 000 zł można kupić podstawową wersję większego i bardziej komfortowego BMW X5 z silnikiem 25d o mocy 218 KM. X3 jako podniesiony i napompowany kompakt swoją rolę spełni w wersji za ok. 200 000 zł, co i tak nie jest już małym wydatkiem.

BMW X3 xDrive20d
Nadwozie i liczba miejsc: pięciodrzwiowe, 5 miejsc
Pojemność silnika: 1995 ccm
Rodzaj paliwa: olej napędowy
Liczba cylindrów: 4
Turbina: tak
Moc: 184 KM
Maks. moment obrotowy: 380 Nm / 1750-2750 obr/min.
Skrzynia biegów: automatyczna, 8-stopniowa
Napęd: na obie osie
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 sek.
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,1/5,3/5,6 l /100 km
Wymiary (dł./szer./wys.): 4657/2089/1678 mm
Rozstaw osi: 2810 mm
Prześwit: 212 mm
Masa: 1820 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 67 l
Pojemność bagażnika: 550/1600 l
Cena testowanego egzemplarza: 217 942 zł

Plusy
- wysoka jakość wykonania
- mocny i oszczędny silnik
- znakomita skrzynia biegów
- niskie zużycie paliwa

Minusy
- wysoka cena dobrze wyposażonych wersji
- głośna praca silnika na wysokich obrotach

Rynkowi konkurenci
- Audi Q5
- Mercedes GLK
- Volvo XC60

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty