Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: BMW R 1200 GS Adventure – obieżyświat (zdjęcia, film)

Karol Biela
Testujemy: BMW R 1200 GS Adventure – obieżyświat (zdjęcia, film)
Testujemy: BMW R 1200 GS Adventure – obieżyświat (zdjęcia, film)
Wśród innych motocykli BMW R 1200 GS Adventure jest jak słoń w gronie innych zwierząt – silny, dostojny, ale nie najzwinniejszy.
Testujemy: BMW R 1200 GS Adventure – obieżyświat (zdjęcia, film)
Testujemy: BMW R 1200 GS Adventure – obieżyświat (zdjęcia, film)

W zachodnich krajach Europy dużą popularnością wśród turystycznych enduro cieszy się od lat BMW R 1200 GS. Adventure to topowa wersja GS-a, którą mieliśmy okazję przetestować. Czym ten sprzęt zaskarbił sobie sympatię Niemców, Austriaków, a nawet Włochów?

Prawdziwe BMW: bokser napędzany wałem

Rok temu minęło 30 lat od momentu, kiedy niemiecka marka wyprodukowała pierwsze egzemplarze BMW R80GS. Tamten model z 1980 roku napędzany był jednostką typu bokser, zwaną także silnikiem przeciwsobnym.

Obecnie w największym motocyklu z serii GS także pracuje 2-cylindrowy bokser a napęd na tylne koło odbywa się za pomocą wału napędowego, czyli dokładnie tak jak w modelu R 80 GS z przed ponad trzech dekad.

Aktualnie sprzedawane w Polsce BMW R 1200 GS Adventure ma 110-konny silnik o pojemności 1170 ccm z czterema zaworami na cylinder, a chłodzenie tej czterosuwowej konstrukcji odbywa się powietrzem i olejem.

Oprócz niemałej mocy boksera silnik imponuje momentem obrotowym równym 120 Nm, który osiągany jest przy 6000 obr./min. To o 6 Nm więcej niż potrafi wykrzesać konkurencyjna Yamaha XT1200Z Super Tenere, chociaż japoński jednoślad jest jeszcze kilka kilogramów cięższy od BMW.

Podczas jazdy na drogach ekspresowych R 1200 GS Adventure raczy jeźdźca swoimi największymi walorami: kulturalną pracą oraz znakomitą elastycznością.

Dodatkowo dzięki wysokiej przedniej szybie oraz wygodnej pozycji jeźdźca dłuższe przeloty wydają się chyba najbardziej naturalnym środowiskiem dla tej „beemki”.

Spalanie nie jest, oczywiście jak na taki motocykl, zbyt wysokie. Średnio GS Adventure zadowala się 6 litrami paliwa, chociaż przy agresywniejszej jeździe potrafi „wchłonąć” nawet i 8 litrów benzyny.

ESA: zawieszenie sterowane elektronicznie

Z przodu za resorowanie 19-calowego koła odpowiada układ nazwany przez konstruktorów z BMW Telelever, który łączy widelec teleskopowy o średnicy rur 41 milimetrów z centralnym amortyzatorem.

Z tyłu pracuje jednostronny wahacz z aluminium, w którym obraca się wał napędowy. Oprócz tego nad wahaczem zamontowano drążek reakcyjny.

Zamontowane w „beemce” systemy to zaawansowane układy zawieszenia obniżające masy nieresorowane i ograniczające – jeżeli chodzi o przedni „zawias” – nurkowanie podczas hamowania.

Dodatkowo jeździec ma do dyspozycji układ ESA (elektroniczna regulacja charakterystyki zawieszenia). Dzięki temu systemowi można wybrać napięcie wstępne odpowiednie dla obciążenia (np. jazda solo, z bagażem lub pasażerem, z bagażem i pasażerem).

Poza tym system ESA zmienia charakterystykę tłumienia w trzech wariantach: Sport, Normal i Comfort.

Dla fanów gadżetów będzie to nie lada gratka, chociaż sterowanie funkcjami zawieszenia guzikiem przy lewej manetce naprawdę zmienia jego charakterystykę.

Przy okazji nie trzeba męczyć się z narzędziami w niezbyt wygodnej pozycji, aby dobrać odpowiednie nastawy.

W praktyce jazda krętymi asfaltowymi łukami lub „cruising” wiejskimi drogami nie stanowi dla tej maszyny większego wyzwania.

Jeżeli jednak chcemy wykorzystać off-roadowe zdolności BMW powinniśmy się dobrze zastanowić, bo potem może być już za późno.

Nie chodzi tu o zawieszenie, czy silnik, ani świetnie działające hamulce z wyłączanym systemem ABS.

BMW R 1200 GS Adventure to kawał żelastwa ważący grubo ponad 250 kilogramów, który także gabarytowo nie nadaje się na leśne szaleństwa jak smukłe i lekkie enduro.

Poza tym wysoko umieszczony środek ciężkości, szerokie kufry oraz uniwersalne ogumienie dość mocno ograniczają jego terenowe właściwości.

Adventure, czyli przygoda

W porównaniu do „zwykłej” wersji model Adventure wyposażono w gmole, a zawieszenie z przodu i z tyłu ma dłuższy o 2 centymetry skok, zbiornik paliwa mieści 33 litry paliwa (zamiast 20 litrów w podstawowej wersji), szyba jest wyższa, a felgi są szprychowe.

Oprócz tego kanapa, na którą musi wdrapać się jeździec znajduje się 890 milimetrów od podłoża (ewentualnie 910 mm ze względu na możliwość regulacji).

Co prawda bardzo szerokie siedzisko, bezsprzecznie wygodne dla kierowcy i pasażera podczas jazdy, pogarsza jednak sprawę w momencie szukania podparcia nogą.

Oznacza to, iż wersja Adventure skierowana jest dla osób mierzących ponad 1.8 metra wzrostu oraz mających dużo krzepy, aby w razie konieczności wyciągnąć swoją „beemkę” z błota.

Ceny i konkurencja

Jednym z bezpośrednich konkurentów BMW R 1200 GS Adventure - wycenionego na 61 350 złotych - jest Yamaha XT1200Z Super Tenere (56 900 zł), chociaż japoński rywal nie posiada wielu elementów wyposażenia jakie ma maszyna spod znaku kręcącego się śmigła (np. gmole, 33-litrowy bak).

Konkurencję dla GS-a stanowić może też Honda XL1000V Varadero C-ABS Adventure Edition, która kosztuje 52 tysiące złotych.

Plusy:

- dynamiczny bokser pracujący z małymi wybracjami,
- zaawansowane zawieszenie z elektronicznym układem ESA II,
- świetnie działające opcjonale hamulce z ABS-em (możliwość wyłączenia systemu ukłonem w stronę fanów off-roadu),

Minusy:

- gabaryty i wysoka waga utrudniają jazdę w mieście i cięższym terenie,
- wysoka cena zakupu.

BMW R 1200 GS Adventure - dane techniczne:

Silnik

Pojemność: 1170 ccm
System zasilania: wtrysk paliwa

Przeniesienie napędu: wał napędowy
Skrzynia biegów: 6-stopniowa

Nadwozie

Rama: Dwuczęściowa rama (sekcja przednia i tylna), silnik ze skrzynią biegów jest częścią konstrukcji nośnej,
Przednia opona:    110/80 R 19
Tylna opona:        150/70 R 17

Przednie zawieszenie:   BMW Motorrad Telelever, średnica rury nośnej widelca 41 mm, centralny amortyzator, 5-stopniowa regulacja napięcia wstępnego sprężyny, skok 210 mm,

Tylne zawieszenie: Jednostronny wahacz odlewany z aluminium z przegubem BMW Motorrad Paralever; Amortyzator progresywny WAD, płynna hydrauliczna regulacja napięcia wstępnego sprężyny (pokrętło), regulacja tłumienia odbicia, skok 220 mm,

Przedni hamulec: Dwie pływające tarcze, średnica 305 mm, stały zacisk czterotłoczkowy,
Tylny hamulec: Jedna tarcza, średnica 265 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy,
Abs jako opcjonalne wyposażenie dodatkowe: integralny System ABS BMW Motorrad (wyłączany)

Wymiary

Długość:                     2 240 mm
Szerokość:                  990 mm
Wysokość:                  1 525 mm
Wysokość siedzenia:     890 / 910 mm

Masa pojazdu gotowego do jazdy: 256 kg
Poj. zbiornika paliwa:    33 litry

Osiągi (dane producenta)

Moc maksymalna:                          110 KM przy 7 750 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy:      120 Nm przy 6 000 obr./min.

Cena: 61 350 złotych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty