Testujemy: BMW F 800 GS Adventure - obieżyświat (WIDEO, ZDJĘCIA)

Karol Biela
Testujemy: BMW F 800 GS Adventure – obieżyświat (WIDEO, ZDJĘCIA)
Testujemy: BMW F 800 GS Adventure – obieżyświat (WIDEO, ZDJĘCIA)
BMW F 800 GS Adventure to turystyczne enduro, które świetnie sprawdzi się na polskich autostradach, jak i na szutrowych bezdrożach Rumunii. Nie jest to jednak motocykl dla każdego.
Testujemy: BMW F 800 GS Adventure – obieżyświat (WIDEO, ZDJĘCIA)
Testujemy: BMW F 800 GS Adventure – obieżyświat (WIDEO, ZDJĘCIA)

Adventure do niedawna było oznaczeniem specjalnej serii modelu R 1150 GS/R 1200 GS - największego turystycznego enduro bawarskiej marki, który przystosowano do dalszych wypraw.

Dobre wyniki sprzedaży tych maszyn spowodowały, że w 2013 roku mniejszy model BMW F 800 GS także doczekał się odmiany Adventure.

Dla wyższych jeźdźców

BMW F 800 GS Adventure w porównaniu do zwykłej „osiemsetki" ma położone wyżej o 10 milimetrów siedzisko (890 mm). Dla niższych motocyklistów to zdecydowanie za wysoko, aby móc swobodnie oprzeć nogi podczas postoju. Pewnym rozwiązaniem jest możliwość bezpłatnego zamówieni wersji z obniżoną kanapą (860 mm).

Znacznym udogodnieniem dla motocyklowych podróżników będzie na pewno powiększony z 16 do 24 litrów zbiornik paliwa. Dzięki temu można śmiało przejechać znaczne odległości bez martwienia się o lokalizację najbliższej stacji benzynowej.

Wersja Adventure posiada też wysoką przednią szybę, która dobrze chroni przed wiatrem i deszczem. Do tego możemy liczyć m.in. na solidny zestaw mocujący kufry, który stanowi przy okazji osłonę umieszczonego po prawej stronie maszyny baku paliwa.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu BMW F 800 GS Adventure

Testujemy: BMW F 800 GS Adventure – obieżyświat (WIDEO, ZDJĘCIA)
Testujemy: BMW F 800 GS Adventure – obieżyświat (WIDEO, ZDJĘCIA)

Klasyczny prędkościomierz i obrotomierz przekazują czytelne wskazania, a cyfrowy wyświetlacz informuje np. o ilości paliwa, temperaturze cieczy chłodzącej, czy zapiętym biegu.

Oszczędny, ale lubi wysokie obroty

Do napędu wersji Adventure służy ten sam rzędowy twin, co w bazowej wersji BMW F 800 GS.

To chłodzona cieczą konstrukcja, która słynie z niskiego zużycia paliwa. Producent podaje, że przy 90 km/h spalanie wynosi 4,3 litra na „setkę". Z kolei przy 120 km/h to już 5,7 litra na 100 kilometrów.

Nie są to wyniki oderwane od rzeczywistości, chociaż jest pokusa, żeby bardziej odkręcić manetkę. Ten 85-konny silnik najbardziej lubi, kiedy kręci się go wyżej, tym bardziej, że sześciostopniowa przekładnia działa bez zarzutu i pozwala w pełni na wykorzystanie potencjału jednostki napędowej.

Niektórzy zarzucają tej dwucylindrowej konstrukcji nie najwyższą kulturę pracy i spore wibracje przy wyższych obrotach, ale nie są to znaczące powody, dla których należałoby skreślić GS-a z listy zakupów.

Do miasta, na trasę i przez bezdroża

Dla wprawionego motocyklisty BMW F 800 GS będzie zaufanym kompanem praktycznie w każdych warunkach. Wysoko umieszczona kierownica wraz z lusterkami sprawia, że podczas jazdy kierowca siedzi wyprostowany i w komfortowej pozycji może kontrolować sytuację na drodze. W mieście „800-ka" radzi sobie znakomicie, w czym pomaga względnie niska masa (229 kg ze wszystkimi płynami i paliwem).

Również przy autostradowych prędkościach jazda BMW F 800 GS należy do przyjemności. Wysoka przednia szyba rewelacyjnie osłania kierowcę przed silnym pędem powietrza, a żwawy silnik szybko zabiera się do pracy, kiedy odkręcimy mocniej rolgaz.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu BMW F 800 GS Adventure

Testujemy: BMW F 800 GS Adventure – obieżyświat (WIDEO, ZDJĘCIA)
Testujemy: BMW F 800 GS Adventure – obieżyświat (WIDEO, ZDJĘCIA)

W porównaniu do wielu innych maszyn określanych mianem turystycznego enduro, BMW F 800 GS naprawdę radzi sobie również poza utwardzonymi drogami.

Świadczy o tym chociażby 21-calowe przednie koło oraz solidne podnóżki ze zdejmowaną gumą, które świetnie trzymają buty do off-roadu. Jeżeli dodamy do tego spore skoki zawieszeń, wyłączany układ ABS (prezentowany egzemplarz posiadał Pakiet Enduro za 1592 zł obejmujący kontrolę trakcji ASC oraz tryb jazdy off-road dla ABS i ASC), opcjonalne terenowe opony (bez dopłaty) i trochę umiejętności, „beemka" przewiezie nas przez tereny niedostępne dla większości szosowych jednośladów.

Cennik i konkurencja

BMW F 800 GS Adventure wyceniono na 49 300 złotych. Jednak, jak to bywa w przypadku motocykli z segmentu premium, mało kto kupuje bazową wersję.

Dlatego klienci mogą doposażyć swojego GS-a w pakiet obejmujący komputer pokładowy, podgrzewane manetki i centralna podstawka (1592 zł), kierunkowskazy LED (412 zł), system elektronicznej regulacji zawieszenia ESA (1260 zł), czy światła przeciwmgielne LED (1404 zł).

W takiej konfiguracji cena zaczyna przekraczać 50 tysięcy złotych, ale przecież do gołych stelaży wypada dokupić kufry. Przyda się też zestaw nawigacji, osłona silnika, a o lepsze walory wizualno-dźwiękowe zadba sportowy tłumik Akrapović'a.

Za 42 900 zł kupić można 94-konnego Triumph'a Tiger 800 XC ABS. Dla mniej wymagających i zarazem mniej zamożnych globtroterów ciekawą propozycją może być Suzuki V-Strom 1000 ABS, które kosztuje obecnie 46 000 zł.

Plusy:- uniwersalny charakter (autostrada, miasto, bezdroża)
- oszczędny silnik,
- wygodna pozycja za kierownicą,

Minusy:- dla wyższych motocyklistów,
- wysoka cena zakupu.**

BMW F 800 GS Adventure - dane techniczne:

Silnik
Rodzaj Chłodzony cieczą, dwucylindrowy 4-suwowy, czterozaworowy, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, układ smarujący z suchą miską olejową
Średnica cylindra/skok tłoka 82 mm x 75.6 mm
Pojemność 798 cm3
Moc znamionowa 63 kW (85 KM) przy 7,500 obr/min (opcjonalnie wersja: 35 kW (48 KM) przy 7,000 obr/min.)
Maks. moment obrotowy 83 Nm przy 5,750 obr/min (opcjonalnie wersja: 63 Nm przy 4,000 obr/min.)
Stopień sprężania 12.0 : 1
Sporządzanie mieszanki/sterowanie silnikiem Elektroniczny wtrysk w kanale wlotowym/System sterujący silnikiem BMW, zapłon twin-spark
Kontrola emisji spalin Trójdrożny katalizator z zamkniętym obiegiem, zgodny ze standardem EU-3
Osiągi/Zużycie paliwa
Prędkość maksymalna 193 km/h
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 90 km/h 4,3 l/100 km
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 120 km/h 5.7 l/100 km
Rodzaj paliwa Benzyna bezołowiowa, o minimalnej LO 95
Instalacja elektryczna
Alternator Alternator trójfazowy 400 W
Akumulator Typ 12 V/14 Ah
Przeniesienie napędu
Sprzęgło Wielotarczowe mokre, sterowane mechanicznie
Skrzynia biegów 6-stopniowa z kołami zębatymi o stałym zazębieniu zintegrowana ze skrzynią korbową
Napęd Zamknięty łańcuch O-ring z amortyzatorem wstrząsów w piaście tylnego koła
Zawieszenie/Hamulce
Rama Rurowa rama przestrzenna z silnikiem przenoszącym obciążenie
Mocowanie/Zawieszenie przedniego koła Widelec teleskopowy Upside-down, średnica 43 mm
Mocowanie/Zawieszenie tylnego koła Odlewany wahacz aluminiowy z tłumieniem progresywne,z regulacją napięcia wstępnego sprężyny pokrętłem. Regulowane tłumienie odbicia.
Skok zawieszenia przód/tył 230 mm/215 mm
Rozstaw kół 1578 mm
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy 117 mm
Kąt nachylenia główki ramy 64°
Koła szprychowe
Rozmiar obręczy, przód 2.15 x 21"
Rozmiar obręczy, tył 4.25 x 17"
Opony, przód 90/90 - 21 54V
Opony, tył 150/70 - 17 69V
Hamulce, przód Dwie pływające tarcze, średnica 300 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy
Hamulce, tył Jedna tarcza, średnica 265 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy
ABS System ABS BMW Motorrad
Wymiary/masy
Długość 2305 mm
Szerokość (z lusterkami) 925 mm
Wysokość (bez lusterek) 1450 mm
Wysokość siedzenia, masa bez obciążenia 890 mm (obniżone zawieszenie 860 mm)
Długość łuku krokowego na pusto 1960 mm (obniżone zawieszenie 1920 mm)
Masa bez obciążenia, gotowość do jazdy, pełny zbiornik paliwa 229 kg
Dopuszczalna masa całkowita 454 kg
Dopuszczalne obciążenie (z wyposażeniem standardowym) 225 kg
Użytkowa pojemność zbiornika paliwa 24.0 l
Rezerwa paliwa około 4.0 l

Karol Biela

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty