Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Audi A6 Allroad - zwinny w zakrętach

redakcja.regiomoto
Testujemy: Audi A6 Allroad - zwinny w zakrętach
Testujemy: Audi A6 Allroad - zwinny w zakrętach
Audi zachwala, że A6 Allroad można pokonywać bezdroża. Owszem, byle nie za grząskie. Ale na za to na krętej szosie ten wóz nie ma sobie równych.
Testujemy: Audi A6 Allroad - zwinny w zakrętach
Testujemy: Audi A6 Allroad - zwinny w zakrętach

Testowaliśmy wersję z trzylitrowym turbodieslem o mocy 240 KM. Już w ulicznym gąszczu można odczuć, że Audi A6 Allroad jest zwinny, a przy tym wykazuje sprinterskie predyspozycje. Jednak prawdziwa zabawa czeka nas na krętych drogach. Można odnieść wrażenie, że samochód jedzie jak po szynach. Nie ma mowy o myszkowaniu po jezdni czy wychyłach nadwozia. Nie ma ani nad-, ani podsterowności.

Zobacz: Audi A6 Allroad - zdjęcia z testu

Tajemnica tkwi w stałym napędzie 4x4 quattro z międzyosiowym mechanizmem różnicowym. W normalnej jeździe, np. na suchej, prostej szosie, siła napędowa jest rozdzielana na obie osie po 50 proc. W razie potrzeby, np. podczas pokonywania zakrętów albo na śliskiej drodze na jedną oś może być przekazane do 75 proc. momentu napędowego. Do tego dochodzą świetne nastawy zawieszenia, które gładko połyka wszelkie wyboje.

Quattro i regulowany dobre na lekki teren

Znakomity napęd na obie osie prowokuje, aby wjechać w teren. Jednak nie przesadzajmy. Z grząskiej, polnej drogi, którą rozjeździły maszyny rolnicze, musieliśmy szybko uciekać, bo koła niebezpiecznie zaczęły buksować w piachu (co prawda miały opony szosowe). Niewiele dało włączenie blokady mechanizmu różnicowego (aktywowanej wyłączeniem systemu ESP), bo jest to tylko jeden z elementów potrzebnych do jazdy terenowej.

Nie lepiej było na czołgowym poligonie. W błotnistej mazi przednie koła całkowicie przestały słuchać kierownicy. Natomiast na leśnej drodze z głębokimi koleinami przydało się Adaptive Air Suspension, czyli regulowane, pneumatyczne zawieszenie, które jest w standardzie. Od razu włączyliśmy skrajny tryb lift, który zapewnia największy prześwit pod podwoziem - 240 mm. To wystarczyło, aby auto przejechało bez przeszkód.

Silnik 3.0 V6 TDI - sprinter

Sprinterskie predyspozycje Audi A6 Allroad to zasługa trzylitrowego turbodiesla common rail z potężnym momentem obrotowym o wartości 500 Nm. W tej wersji motor połączono z sześciostopniowym automatem Tiptronic, który pracuje nienagannie, biegi zmienia szybko i niemal niezauważalnie.

Co prawda do setki nie udało nam się przyspieszyć w czasie poniżej 8 sekund (o 0,6 s wolniej niż podaje producent), ale to i tak niezły wynik. Natomiast średnie spalanie, które podaje producent – 7,5 litra na 100 km – jest możliwe do uzyskania, ale tylko wtedy, gdy bardzo delikatnie operujemy pedałem gazu. W naszym teście auto średnie zużycie paliwa było o ponad 1,5 litra wyższe.

Wyposażenie i podsumowanie

Choć Audi A6 Allroad ma terenowe ambicje, jego dzielność na wertepach jest przeciętna. Do terenowych przygód nie zachęca także delikatne wnętrze auta, podatne na zabrudzenia.

Za to wóz doskonale nadaje się na weekendowe wypady, napęd quattro pomoże szybko i bezpiecznie dojechać do celu. Jednak ta przyjemność sporo kosztuje.

W najtańszej wersji, z silnikiem 3.0 TDI, ale z manualną, sześciobiegową przekładnią, auto kosztuje aż 239200 zł. Testowy egzemplarz był o 10600 zł droższy. W wyposażeniu było niemal wszystko, co podnosi bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Zobacz: Audi A6 Allroad - zdjęcia z testu

Plusy:

- napęd quattro
- bogate wyposażenie
- mocny silnik

Minusy:

- problemy w jeździe terenowej
- wysoka cena

Audi A6 Allroad 3.0 TDI – dane techniczne

Nadwozie: pięciomiejscowe kombi
Silnik: turbodiesel, 6 cyl., 24V, pojemność 2967 ccm
Moc i moment obrotowy: 240 KM przy 4400 obr/min; 500 Nm przy 1400 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 6-biegowa; napęd na obie osie
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 7,4 s
Prędkość maksymalna: 233 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 9,7/6,2/7,5 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozt. osi): 4934/1504/1862/833 mm
Masa i poj. bagażnika: 1880 kg, 565 l
Cena testowego: 249800 zł

Wojciech Frelichowski

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty