Testujemy: Audi A4 2.0 TDI Avant - sportowe kombi (ZDJĘCIA, FILM)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Audi A4 2.0 TDI Avant - kombi lekko sportowe
Testujemy: Audi A4 2.0 TDI Avant - kombi lekko sportowe
Audi A4 w wersji Avant ma jeszcze więcej sportowych cech niż wersja sedan. A z turbodieslem 2.0 TDI jest także oszczędne.
Testujemy: Audi A4 2.0 TDI Avant - kombi lekko sportowe
Testujemy: Audi A4 2.0 TDI Avant - kombi lekko sportowe

Najnowsze wcielenie Audi A4 jest obecne na polskim rynku od 2007 r. Jest to czwarta generacja tego modelu, oznaczona symbolem B8, którego produkcję rozpoczęto w 1994 roku. Wiosną samochód przeszedł lifting.

Po najnowszych zmianach stylistycznych Audi A4 B8 upodobniło się do większego i droższego modelu A6. Dzięki obniżającej się ku tyłowi linii nadwozia i pochylonej pokrywie bagażnika wersja kombi wygląda dynamicznie. Lepiej nawet od limuzyny.

Wzrok przyciągają ostro zarysowane wloty powietrza w przednim zderzaku oraz płaskie reflektory przeciwmgielne w nowych zderzakach. Ponadto górne narożniki osłony chłodnicy Singleframe ścięto, a poprzeczne żebra i pierścienie firmowego logo są teraz lepiej widoczne.

W ramach lifitingu zmieniono też reflektory. Teraz ich dolna krawędź ma kształt lekkiej fali. Ten motyw jest również widoczny w tylnych światłach. Ponadto tylny zderzak ma nowy kształt, a układ wydechowy zakończony jest zawsze dwiema końcówkami.

Regulujemy fotel

W kabinie Audi A4 Avant kokpit jest zwrócony ku kierowcy z centralnym monitorem pokładowym. Za dopłatą może one służyć jako wyświetlacz systemu MMI, czyli kombajnu informacyjno-radiowego z nawigacją GPS. Pokrętło sterowania tym systemem znajduje się na tunelu pomiędzy przednimi fotelami.

Nowa, jednoczęściowa osłona wskaźników pokryta jest wysokiej jakości szarym lakierem. Na osłonie konsoli środkowej mamy czarny lakier o wysokim połysku. Ozdobą wnętrza mogą być detale z polerowanego aluminium.

Kabina Audi A4 Avant jest wystarczająco przestronna, aby pomieścić kierowcę i czterech pasażerów. Przednie fotele mają wygodne oparcia i dobre boczne podpórki. Ale dość długo zajęło nam znalezienie wygodnej pozycji za kierownicą. Naszym zdaniem siedzisko jest trochę za niskie, choć jest wyposażone w regulację. Jeśli już mamy dobrze ustawioną odległość od kierownicy, to problem sprawia siedzisko. Ale w końcu udało się.

Bagażnik z doposażeniem

Bagażnik ma pojemność 490 litrów, co jak na samochód typu kombi nie jest oszałamiającym wynikiem. Po złożeniu oparcia kanapy przestrzeń bagażowa powiększa się do 1430 l. Regularnego kształtu kufra nie zakłócają wchodzące do wnętrza nadkola. W bocznych ścianach znalazło się miejsce na zamykane skrytki. Większy schowek jest pod podłogą.

Ciekawa jest roleta przysłaniająca bagażnik, której prowadnice są umieszczone nie wzdłuż bocznych, tylnych okien, lecz w słupkach D. Kiedy chcemy coś wyjąć z kufra, rolety nie musimy odsuwać - wystarczy ją lekko nacisnąć, a ta sama podjeżdża do góry.

Dynamicznie i oszczędnie

Audi A4 Avant, którym jeździliśmy, było wyposażone w czterocylindrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem o pojemności dwóch litrów i mocy 177 KM. To nowa generacja silników Audi, w których wykorzystano system wtrysku common rail. Zalety takiego rozwiązania, to lepsza dynamika, niższe spalanie i mniejszy hałas. W tej wersji silnik połączono z sześciobiegową przekładnią manualną, która pracuje nienagannie.

zobacz także Testujemy: Audi A1 1.4 TSI - małe auto z wysoką ceną (zdjęcia) 

Testowane auto waży niemal nieco ponad 1500 kg, ale silnik daje sobie radę z taką masą. Ważne jest nie tyle przyspieszenie od zera do setki, co elastyczność podczas jazdy na drodze. Ponieważ silnik ma wysoki moment obrotowy (380 Nm) dostępny już od 1750 obr./.min., zatem wyprzedzanie wolniejszych pojazdów - a przede wszystkim kolumn ciężarówek - idzie jak z płatka.

Ten silnik ma też zalety istotne dla kieszeni. Średnie zużycie oleju napędowego podczas naszego testu było tylko o litr wyższe od danych fabrycznych i wyniosło 5,8 l/100 km.

Zwinny i posłuszny

W sukurs dynamicznemu napędowi idzie zawieszenie. Już w ulicznym gąszczu można poczuć, że Audi A4 Avant jest zwinne, a przy tym wykazuje sprinterskie predyspozycje. Zakręty można pokonywać bez obawy, że auto zacznie szukać swojej drogi, ale pasażerowie mają zapewniony komfort resorowania. Nie ma mowy o myszkowaniu po jezdni czy wychyłach nadwozia. Nie ma ani nad-, ani podsterowności.

Do tego w układzie kierowniczym dobrze wyważono proporcje pomiędzy siłą wspomagania a precyzją prowadzenia. Kierowca panuje nad autem, a przy tym ma frajdę z jazdy, bo Audi A4 Avant wręcz się domaga ostrego wchodzenia w zakręty. Natomiast trzeba uważać przy podjeżdżaniu do krawężników przodem. Przedni zderzak jest bardzo nisko osadzony i łatwo go uszkodzić.

Audi A4 z silnikiem 2.0 TDI 177 KM kosztuje 149400 zł. Samochód standardowo wyposażony jest w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz kurtyny chroniące głowy, które pokrywają powierzchnię szyb od słupka A do C. Ponadto w każdym modelu seryjnie montowany jest kontrola trakcji, system stabilizacji toru jazdy ESP, ABS oraz system rozdziału siły hamowania na koła EBD.

Jest również klimatyzacja automatyczna, system audio, komputer pokładowy, przednie światła przeciwmgielne i aluminiowe felgi.

W testowym aucie były opcjonalnie dostępne ponadto m.in.: układ pomagający kierowcy utrzymać obrany pas ruchu (Audi lane assist), układ ułatwiający mu jego zmianę (Audi side assist), adaptacyjne reflektory biksenonowe ze diodowymi światłami do jazdy dziennej, diodowe światła tylne, adaptacyjny tempomat, system ułatwiający parkowanie, sportowa kierownica obszyta skórą.

Plusy
Przestronne nadwozie
Dopracowane zawieszenie
Cichy i dynamiczny silnik

Minusy
Trudno dobrać wygodną pozycję za kierownicą
Łatwo uszkodzić przedni zderzak
Przycisk świateł awaryjnych za daleko od kierowcy

Audi A4 2.0 TDI Avant – dane techniczne
Nadwozie: pięciomiejscowe, pięciodrzwiowe kombi
Silnik: turbodiesel, R4, 16V, pojemność 1968 ccm
Moc i moment obrotowy: 177 KM przy 4200 obr/min; 380 Nm przy 1750 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna,6-stopniowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,5 s
Prędkość maksymalna: 222 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,7/4,3/4,8 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozt. osi): 4699/1436/1826/2808 mm
Masa i poj. bagażnika: 1535 kg, 490 l
Cena auta testowego: ok. 190000 zł

Wojciech Frelichowski 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty