Testujemy: Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122 KM - górna półka (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122 KM - kompakt z wyższych sfer
Testujemy: Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122 KM - kompakt z wyższych sfer
Audi A3 to dosyć dziwny samochód. Wymiary ma jak kompakt, ale cenę klasy średniej. To auto z tzw. segmentu premium, czyli z eleganckim wykończeniem i bogatym wyposażeniem. Jest warte ponad 100 tys. zł?
Testujemy: Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122 KM - kompakt z wyższych sfer
Testujemy: Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122 KM - kompakt z wyższych sfer

Audi A3 jest obecne na rynku od 1996 roku. Był to jeden z pierwszych kompaktowych samochodów premium. Następca pojawił się w 2003 roku, a cztery lata temu auto przeszło lifting. Trzydrzwiowe Audi A3 trzeciej generacji weszło do sprzedaży w Polsce we wrześniu 2012 roku. U progu wiosny pojawiła się jego pięciodrzwiowa wersja określaną nazwą Sportback.

W zadziornym stylu

Audi A3 Sportback jest nieco dłuższy od wersji trzydrzwiowej (o 83 mm) oraz ma o większy rozstaw osi (o 35 mm). Tak jak w przypadku wszystkich modeli Audi cechą charakterystyczną przedniej części nadwozia A3 jest singleframe, czyli osłona chłodnicy w kształcie trapezu otoczona chromowaną listwą.

Po jej bokach uwagę zwracają skośne klosze reflektorów z mocno zaznaczoną górną linią. Można też zamówić światła do jazdy dziennej ze światłowodu (tak, jak testowanym modelu).

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testu Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122 KM

Testujemy: Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122 KM - kompakt z wyższych sfer
Testujemy: Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122 KM - kompakt z wyższych sfer

Kanapa nie dla trzech

Z przodu siedzi się wygodnie. Komfort gwarantują dobrze wyprofilowane fotele (kierowcy ma wielozakresową regulację).

Na brak miejsca na nogi nie można też uskarżać się z tyłu. Ale kanapa jest zbyt wąska, aby wygodnie siedziały tam trzy osoby. Warto podkreślić, że szyby w tylnych drzwiach opuszczają się całkowicie do dolnej krawędzi okien, co jest rzadkością w kompaktach.

Deska rozdzielcza jest taka sama, jak w wersji trzydrzwiowej. Wygląda trochę dziwnie, bo dość skromnie. Panel radia i klimatyzacji zmniejszono, powiększono za to okrągłe wyloty powietrza. Za to niewątpliwą zaletą kokpitu Audi A3 jest bardzo dobra jakość materiałów i wykonania. Tworzywo jest miękkie, gdzieniegdzie są wstawki za aluminium. Poszczególne elementy są porządnie spasowane.

W bogatszych wersjach centralnym elementem kokpitu jest system nawigacji GPS i informacji pokładowej, którego głównym elementem jest monitor LCD wysuwany z deski rozdzielczej. Pokrętło, służące do obsługi tego zestawu znajduje się na tunelu pomiędzy przednimi fotelami.

Silnik 1.4 TFSI 122 KM - bez turbodziury

Gama silników Audi A3 Sportback jest szeroka. Podstawową jednostka napędową jest benzynowy, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 1,4 litra i mocy 122 KM. To wystarczy, aby spod świateł na skrzyżowaniu auto ruszało z werwą.

Zobacz także: Testujemy: Audi A1 1.4 TSI - małe auto z wysoką ceną (zdjęcia) 

Co ważne, silnika nie trzeba trzymać na wysokich obrotach. Tzw. turbodziura (czyli kiepskie rozpędzanie na niskich obrotach silnika) jest praktycznie niewyczuwalna. Moment obrotowy o wartości 200 Nm jest osiągany już przy 1400 obr./min. Oznacza to, że samochód żwawo przyspiesza niemal na każdym biegu.

Do tego Audi A3 z silnikiem 1.4 TFSI 122 KM cechuje rozsądne zużycie paliwa. Podczas naszego testu w cyklu mieszanym średnie spalanie wyniosło 6,5 l/100 km. To co prawda o 1,2 l/100 km więcej od deklaracji producenta, jednak i taki wynik zadowala.

Zmiana biegów to przyjemność

Jak zwykle w Audi trzeba pochwalić zawieszenie, dzięki któremu samochód gładko pokonuje nierówny bruk, a w ostrych zakrętach przechyla się tylko nieznacznie. W sukurs idzie precyzyjny układ kierowniczy, który nie pozwala przednim kołom na niekontrolowane harce.

Nad prawidłowym torem jazdy czuwa również Audi Drive Select. To system, który dostosowuje charakterystykę samochodu do potrzeb kierowcy. Pozwala on na dowolną konfigurację ustawień takich elementów auta, jak silnik, skrzynia biegów, układ kierowniczy, układ tłumienia oraz sportowy mechanizm różnicowy. 

Sporą frajdę sprawia zmiana biegów. Skrzynia pracuje bardzo precyzyjnie, choć lewarek mógłby być nieco krótszy.

W zasadzie jedynym, choć istotnym minusem tego samochodu jest cena. Pięciodrzwiowe Audi A3 w podstawowej wersji Attraction Edition 2013 (bazowy silnik 1.4 TFSI 122 KM) kosztuje 86610 zł, czyli tyle, co nieźle wyposażone auto klasy średniej.

Na usprawiedliwienie pozostaje fakt, że Audi A3 Sportback jest nieźle wyposażone, zarówno w elementy poprawiające bezpieczeństwo, jak i komfort jazdy. W podstawowej wersji w standardzie są m.in.: poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszka kolanową kierowcy, boczne poduszki powietrzne połączone z kurtynowymi, system wspomagania awaryjnego hamowanie pojazdu, systemy ABS i ESC (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), komputer pokładowy, radioodtwarzacz CD/MP3, klimatyzacja manualną, szyby boczne i lusterka sterowane elektrycznie oraz centralny zamek,

Głównym konkurentem dla Audi A3 jest BMW serii 1. Podstawowa wersja tego auta 114i, z silnikiem benzynowym 1,6 102 KM, kosztuje 99300 zł.

Plusy
Atrakcyjna sylwetka
Nowoczesna technologia
Ekonomiczny silnik

Minusy
Wąska tylna kanapa
Wysoka cena

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122 KM
Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback
Silnik: benzynowy z turbodoładowaniem, 4 cyl., 16V, pojemność 1395 ccm
Moc i moment obrotowy: 122 KM przy 5000 obr/min; 200 Nm przy 1400 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 9,5 s
Prędkość maksymalna: 203 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,6/4,6/5,3 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4310/1425/1785/2636 mm
Masa i poj. bagażnika: 1205 kg, 380 l
Cena auta testowego: 120 850 zł

Wojciech Frelichowski 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie