Według różnych badań nawet 90 proc. Polaków ma świadomość, że opony trzeba wymieniać z letnich na zimowe. Pojawia się jednak pytanie: który model kupić? Podpowiedzią mogą być wyniki testów niemieckiego automobilklubu ADAC. W tym roku eksperci poddali sprawdzianowi ogumienie w dwóch rozmiarach: 185/65R15 T pasującym do samochodów małych i kompaktowych oraz 225/45 R17 H powszechnym w klasie średniej.
Siedem głównych kategorii
Opony oceniano w siedmiu kategoriach: jazdy po suchej, mokrej, zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni, hałasu, wpływie na oszczędność paliw (opory toczenia), a także pod kątem odporności na zużycie. Z wyłączeniem pomiarów zużycia, wszystkie sprawdziany przeprowadzano na zamkniętym torze testowych. Każdemu produktowi losowo przypisywano numer, aby badanie miało charakter anonimowy.
W przypadku właściwości jezdnych na suchym asfalcie, zwracano uwagę m.in. na: ogólne zachowanie opony w trakcie jazdy na wprost, reakcje na ruch kierownicą, bezpieczeństwo przy prowadzeniu w łuku i przy zmianie toru jazdy. Istotne były też wyniki hamowania z użyciem ABS z prędkości od 100 km/h do 1 km/h
Jeśli chodzi o zachowanie opon na mokrej nawierzchni, to w grę wchodziła jazda po okręgu z najwyższą możliwą prędkością (mierzono czasy przejazdów, a ponadto kierowca doświadczalny oceniał subiektywnie, jak auto się zachowuje – w tym czy ma tendencje do podsterowności lub nadsterowności), najszybszy możliwy przejazd (w granicy możliwości) mokrego, krętego toru o długości 1900 m (parametry takie same jak wyżej). Oceniano także hamowanie z prędkości 80 km/h do 20 km/godz. na nawierzchni asfaltowej i betonowej oraz aquaplaning wzdłużny (prędkość, przy jakiej na warstwie wody uślizg przednich kół przekracza 15 proc. – wartość wynikająca z różnicy między prędkością rzeczywistą samochodu a tą, jaką powinien on mieć w związku z prędkością obrotową kół) i aquaplaning poprzeczny (przyspieszenie boczne powstające podczas wzrost prędkości w zakręcie z 65 km/h do 95 km/h j). Hamowania przeprowadzano z użyciem specjalnej szyny, zapobiegającej zboczeniu z toru jazdy. Konstrukcja ma tę zaletę, że każdy pomiar może być powtarzany w takich samych warunkach.
Próby hamowania i trakcji na zaśnieżonej drodze, ze względu na konieczność zachowania jednolitych warunków, odbywały się w nocy lub wcześnie rano na nieużywanym lotnisku. Do pomiarów przygotowywano pokrytą śniegiem płaską powierzchnię o długości ok. 950 m i szerokości 40 m. Mierzono drogę hamownia z 40 km/h do 20 km/h i oceniano trakcję (siłę ciągu). Własności jezdne badano przy pokonywaniu 1600-metrowego odcinka toru (ważny był czas, a także subiektywna ocena trakcji, przyczepności w zakrętach i stabilności).
Testy na oblodzonej nawierzchni obejmowały hamowanie z 20 km/h do 5 km/h i jazdę na czas po okręgu wytyczonym na wynajętym przez ADAC sztucznym lodowisku.
W próbach hałasu głośność pracy opon oceniano zarówno z wnętrza pojazdu (subiektywna opinia dwóch osób dwie siedzących wewnątrz podczas jazdy z prędkością 80 km/h i 30 km/h) jak i z zewnątrz (szum mieszony wg normy ISO 362 na asfalcie spełniającym normę ISO 108 44 podczas przejazdu z prędkością 80 km/h przy niepracującym silniku).
Testy wpływu opony na spalanie polegały na trzykrotnym pokonywaniu 2-kilometrowego odcinka ze stałą prędkością 100 km/h i mierzeniu zużytego paliwa.
Pomiary zużycia ogumienia prowadzono przede wszystkim podczas jazd w konwojach kilku identycznych pojazdów w okolicach Landsberg am Lech na dystansie 15 tys. km. Co 5 tys. km opony trafiały na stanowisko badawcze, gdzie mierzono głębokość bieżnika za pomocą przyrządów laserowych w 7 punktach na obwodzie opony. Dodatkowo testy odporności na zużycie przeprowadzono w laboratoriach Bridgestone.
Ocena końcowa, czyli…
Jak tłumaczą eksperci niemieckiego automobilklubu, wynika ona z najgorszej noty w jednym z głównych kryteriów: „sucha nawierzchnia”, „mokra nawierzchnia”, „śnieg”, „lód”, „zużycie paliwa” i „odporność na zużycie”. Jeśli, na przykład, opona w trzech z sześciu głównych kryteriów otrzymała 2,0 i tylko w jednym 2,6, ocena końcowa nie może być lepsza niż 2,6. Innymi słowy: kryterium, które doprowadziło do obniżenia lokaty, otrzymuje wagę 100 proc., a pozostałe 0 proc. Ma to dać pewność, że dobrą ocenę i rekomendację ADAC otrzyma tylko ogumienie, które we wszystkich kryteriach spełnia określone wymogi. Opony „mocne” jedynie w niektórych aspektach nie mają szans na wysoką ocenę, jeżeli jednocześnie w innych kryteriach wykazują rażące słabości.
Jeżeli modelowi opony została obniżona lokata w wielu podstawowych kryteriach, nota łączna, a zarazem ocena ADAC wynika z najsłabszych ocen, które doprowadziły do obniżenia lokaty. Jeśli, na przykład, model ogumienia w dwóch z sześciu głównych kryteriów miał 2,0, w jednym kryterium – 2,6, a w innym 2,7, ogólna ocena nie może być lepsza niż 2,7.
Ten sposób ustalania ostatecznej oceny ma zapobiec sytuacji, w której opona mający jedno lub więcej istotnych uchybień, może zrekompensować te słabości przez wyraźne mocne punkty w innych głównych kryteriach. Warto zaznaczyć, że kryterium „hałas” nie jest brane pod uwagę w tym sposobie ustalania oceny końcowej.
Opony zimowe 185/65R15 T
Marka/model | Sucha nawierzchnia | Mokra nawierzchnia | Jazda po śniegu | Jazda po lodzie | Hałas | Zużycie paliwa | Odporność na zużycie | Ocena końcowa |
Procentowy udział w ocenie końcowej | 15% | 30% | 20% | 10% | 5% | 10% | 10% | 100% |
Goodyear UltraGrip 9 |
| 2,2 | 1,8 | 2,5 | 2,9 | 1,5 | 2,0 | 2,2 |
Michelin Alpin A4 | 2,0 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 3,5 | 2,5 | 1,0 | 2,3 |
Nokian WR D4 | 2,4 | 2,7 | 2,4 | 2,5 | 3,8 | 2,0 | 2,5 | 2,7 |
Vredestein Snowtrac 5 | 2,3 | 2,7 | 2,6 | 2,6 | 3,6 | 2,4 | 2,5 | 2,7 |
Esa-Tecar Super Grip 9 | 2,4 | 2,8 | 2,1 | 2,8 | 2,9 | 1,7 | 2,5 | 2,8 |
Hankook i*cept RS2 W452 | 1,9 | 2,8 | 2,6 | 2,8 | 4,0 | 2,3 | 2,5 | 2,8 |
Bridgestone Blizzak LM001 | 2,6 | 2,8 | 1,9 | 2,9 | 3,6 | 2,0 | 2,5 | 2,9 |
Pirelli Cinturato Winter | 2,9 | 2,1 | 2,1 | 2,2 | 3,2 | 2,4 | 2,0 | 2,9 |
Dunlop Winter Response 2 | 1,9 | 3,1 | 2,7 | 2,6 | 2,8 | 2,0 | 2,5 | 3,1 |
Nexen Winguard Snow'G WH2 | 1,9 | 3,1 | 2,7 | 2,6 | 2,8 | 2,0 | 2,5 | 3,1 |
Uniroyal MS plus 77 | 3,3 | 2,7 | 1,7 | 2,9 | 3,7 | 2,0 | 2,5 | 3,3 |
Barum Polaris 3 | 2,2 | 3,4 | 2,1 | 2,8 | 3,6 | 2,0 | 1,5 | 3,4 |
Viking SnowTech II | 2,8 | 3,5 | 1,7 | 2,7 | 3,7 | 2,1 | 2,5 | 3,5 |
Firestone Winterhawk 3 | 2,3 | 4,6 | 2,8 | 2,6 | 3,0 | 1,8 | 2,0 | 4,6 |
Kleber Krisalp HP2* | 2,2 | 4,6 | 2,3 | 2,7 | 4,4 | 2,0 | 1,5 | 4,6 |
0,5-1,5 – bardzo dobry, 1,6-2,5 – dobry, 2,6-3,5 – zadowalający, 3,6-4,5 – wystarczający, 4,6-5,5 – niedostateczny
*Według producenta, jest już dostępny następca
W przypadku rozmiaru 185/65R15 T w teście nie wzięło udziału ogumienie marek Continental, Fulda i Sava, gdyż produkty te w wersji na rok 2016 nie były dostępne na wolnym rynku w czasie, gdy przeprowadzano próby.
Opony zimowe 225/45R17 H
Marka/model | Sucha nawierzchnia | Mokra nawierzchnia | Jazda po śniegu | Jazda po lodzie | Hałas | Zużycie paliwa | Odporność na zużycie | Ocena końcowa |
Procentowy udział w ocenie końcowej | 15% | 30% | 20% | 10% | 5% | 10% | 10% | 100% |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,4 | 2,4 | 1,9 | 2,2 | 2,8 | 1,6 | 2,0 | 2,2 |
Pirelli Winter Sottozero 3 |
| 2,7 | 2,7 | 2,6 | 3,1 | 2,2 | 2,5 | 2,9 |
Firestone Winterhawk 3 |
| 3,0 | 2,4 | 2,0 | 2,8 | 2,2 | 2,0 | 3,0 |
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 |
| 2,7 | 1,7 | 2,0 | 3,2 | 1,5 | 2,0 | 3,0 |
Hankook i*cept evo2 W320 |
| 3,0 | 2,5 | 2,4 | 3,5 | 2,3 | 2,5 | 3,0 |
Nokian WR D4 XL |
| 2,6 | 2,2 | 2,1 | 3,1 | 2,0 | 3,0 | 3,0 |
Uniroyal MS plus 77 |
| 2,3 | 2,5 | 2,6 | 3,1 | 1,9 | 2,5 | 3,2 |
Bridgestone Blizzak LM001 |
| 2,5 | 3,3 | 2,4 | 3,7 | 2,1 | 2,0 | 3,3 |
Viking SnowTech II |
| 3,4 | 2,4 | 2,7 | 4,1 | 2,4 | 2,0 | 3,4 |
Vredestein Wintrac Extreme S |
| 2,4 | 3,4 | 2,5 | 3,0 | 2,4 | 3,0 | 3,4 |
Yokohama W.drive V905 |
| 3,3 | 2,1 | 2,9 | 4,0 | 2,4 | 3,5 | 3,5 |
Matador MP92 Sibir Snow |
| 3,7 | 2,2 | 2,5 | 3,2 | 1,9 | 2,0 | 3,7 |
BF Goodrich G-Force Winter* |
| 3,9 | 2,2 | 2,2 | 3,6 | 1,8 | 1,5 | 3,9 |
0,5-1,5 – bardzo dobry, 1,6-2,5 – dobry, 2,6-3,5 – zadowalający, 3,6-4,5 – wystarczający, 4,6-5,5 – niedostateczny
* Według producenta, jest już dostępny następca
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?