Test opon zimowych ADAC. Która jest najlepsza?

Adam Mirosiński
Udostępnij:
Dunlop, Pirelli, Goodyear, Nokian, a może Bridgestone lub Vredestein? Co roku kierowcy stają przed wyborem opon mających posłużyć im w okresie zimowym. Dzięki testowi ADAC wiemy, na którą zimówkę warto się zdecydować.

Według różnych badań nawet 90 proc. Polaków ma świadomość, że opony trzeba wymieniać z letnich na zimowe. Pojawia się jednak pytanie: który model kupić? Podpowiedzią mogą być wyniki testów niemieckiego automobilklubu ADAC. W tym roku eksperci poddali sprawdzianowi ogumienie w dwóch rozmiarach: 185/65R15 T pasującym do samochodów małych i kompaktowych oraz 225/45 R17 H powszechnym w klasie średniej.

Siedem głównych kategorii

Opony oceniano w siedmiu kategoriach: jazdy po suchej, mokrej, zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni, hałasu, wpływie na oszczędność paliw (opory toczenia), a także pod kątem odporności na zużycie. Z wyłączeniem pomiarów zużycia, wszystkie sprawdziany przeprowadzano na zamkniętym torze testowych. Każdemu produktowi losowo przypisywano numer, aby badanie miało charakter anonimowy.

W przypadku właściwości jezdnych na suchym asfalcie, zwracano uwagę m.in. na: ogólne zachowanie opony w trakcie jazdy na wprost, reakcje na ruch kierownicą, bezpieczeństwo przy prowadzeniu w łuku i przy zmianie toru jazdy. Istotne były też wyniki hamowania z użyciem ABS z prędkości od 100 km/h do 1 km/h

Jeśli chodzi o zachowanie opon na mokrej nawierzchni, to w grę wchodziła jazda po okręgu z najwyższą możliwą prędkością (mierzono czasy przejazdów, a ponadto kierowca doświadczalny oceniał subiektywnie, jak auto się zachowuje – w tym czy ma tendencje do podsterowności lub nadsterowności), najszybszy możliwy przejazd (w granicy możliwości) mokrego, krętego toru o długości 1900 m (parametry takie same jak wyżej). Oceniano także hamowanie z prędkości 80 km/h do 20 km/godz. na nawierzchni asfaltowej i betonowej oraz aquaplaning wzdłużny (prędkość, przy jakiej na warstwie wody uślizg przednich kół przekracza 15 proc. – wartość wynikająca z różnicy między prędkością rzeczywistą samochodu a tą, jaką powinien on mieć w związku z prędkością obrotową kół) i aquaplaning poprzeczny (przyspieszenie boczne powstające podczas wzrost prędkości w zakręcie z 65 km/h do 95 km/h j). Hamowania przeprowadzano z użyciem specjalnej szyny, zapobiegającej zboczeniu z toru jazdy. Konstrukcja ma tę zaletę, że każdy pomiar może być powtarzany w takich samych warunkach.

Próby hamowania i trakcji na zaśnieżonej drodze, ze względu na konieczność zachowania jednolitych warunków, odbywały się w nocy lub wcześnie rano na nieużywanym lotnisku. Do pomiarów przygotowywano pokrytą śniegiem płaską powierzchnię o długości ok. 950 m i szerokości 40 m. Mierzono drogę hamownia z 40 km/h do 20 km/h i oceniano trakcję (siłę ciągu). Własności jezdne badano przy pokonywaniu 1600-metrowego odcinka toru (ważny był czas, a także subiektywna ocena trakcji, przyczepności w zakrętach i stabilności).

Testy na oblodzonej nawierzchni obejmowały hamowanie z 20 km/h do 5 km/h i jazdę na czas po okręgu wytyczonym na wynajętym przez ADAC sztucznym lodowisku.

W próbach hałasu głośność pracy opon oceniano zarówno z wnętrza pojazdu (subiektywna opinia dwóch osób dwie siedzących wewnątrz podczas jazdy z prędkością 80 km/h i 30 km/h) jak i z zewnątrz (szum mieszony wg normy ISO 362 na asfalcie spełniającym normę ISO 108 44 podczas przejazdu z prędkością 80 km/h przy niepracującym silniku).

Testy wpływu opony na spalanie polegały na trzykrotnym pokonywaniu 2-kilometrowego odcinka ze stałą prędkością 100 km/h i mierzeniu zużytego paliwa.

Pomiary zużycia ogumienia prowadzono przede wszystkim podczas jazd w konwojach kilku identycznych pojazdów w okolicach Landsberg am Lech na dystansie 15 tys. km. Co 5 tys. km opony trafiały na stanowisko badawcze, gdzie mierzono głębokość bieżnika za pomocą przyrządów laserowych w 7 punktach na obwodzie opony. Dodatkowo testy odporności na zużycie przeprowadzono w laboratoriach Bridgestone.

Ocena końcowa, czyli…

Jak tłumaczą eksperci niemieckiego automobilklubu, wynika ona z najgorszej noty w jednym z głównych kryteriów: „sucha nawierzchnia”, „mokra nawierzchnia”, „śnieg”, „lód”, „zużycie paliwa” i „odporność na zużycie”. Jeśli, na przykład, opona w trzech z sześciu głównych kryteriów otrzymała 2,0 i tylko w jednym 2,6, ocena końcowa nie może być lepsza niż 2,6. Innymi słowy: kryterium, które doprowadziło do obniżenia lokaty, otrzymuje wagę 100 proc., a pozostałe 0 proc. Ma to dać pewność, że dobrą ocenę i rekomendację ADAC otrzyma tylko ogumienie, które we wszystkich kryteriach spełnia określone wymogi. Opony „mocne” jedynie w niektórych aspektach nie mają szans na wysoką ocenę, jeżeli jednocześnie w innych kryteriach wykazują rażące słabości.

Jeżeli modelowi opony została obniżona lokata w wielu podstawowych kryteriach, nota łączna, a zarazem ocena ADAC wynika z najsłabszych ocen, które doprowadziły do obniżenia lokaty. Jeśli, na przykład, model ogumienia w dwóch z sześciu głównych kryteriów miał 2,0, w jednym kryterium – 2,6, a w innym 2,7, ogólna ocena nie może być lepsza niż 2,7.

Ten sposób ustalania ostatecznej oceny ma zapobiec sytuacji, w której opona mający jedno lub więcej istotnych uchybień, może zrekompensować te słabości przez wyraźne mocne punkty w innych głównych kryteriach. Warto zaznaczyć, że kryterium „hałas” nie jest brane pod uwagę w tym sposobie ustalania oceny końcowej.

Opony zimowe 185/65R15 T

Marka/model

Sucha nawierzchnia

 

Mokra nawierzchnia

Jazda po śniegu

Jazda po lodzie

Hałas

Zużycie paliwa

Odporność na zużycie

Ocena końcowa

Procentowy udział w ocenie końcowej

15%

30%

20%

10%

5%

10%

10%

100%

Goodyear UltraGrip 9

  • 2,5
2,2

1,8

2,5

2,9

1,5

2,0

2,2

Michelin Alpin A4

2,0

2,4

2,4

2,4

3,5

2,5

1,0

2,3

Nokian WR D4

2,4

2,7

2,4

2,5

3,8

2,0

2,5

2,7

Vredestein Snowtrac 5

2,3

2,7

2,6

2,6

3,6

2,4

2,5

2,7

Esa-Tecar Super Grip 9

2,4

2,8

2,1

2,8

2,9

1,7

2,5

2,8

Hankook i*cept RS2 W452

1,9

2,8

2,6

2,8

4,0

2,3

2,5

2,8

Bridgestone Blizzak LM001

2,6

2,8

1,9

2,9

3,6

2,0

2,5

2,9

Pirelli Cinturato Winter

2,9

2,1

2,1

2,2

3,2

2,4

2,0

2,9

Dunlop Winter Response 2

1,9

3,1

2,7

2,6

2,8

2,0

2,5

3,1

Nexen Winguard Snow'G WH2

1,9

3,1

2,7

2,6

2,8

2,0

2,5

3,1

Uniroyal MS plus 77

3,3

2,7

1,7

2,9

3,7

2,0

2,5

3,3

Barum Polaris 3

2,2

3,4

2,1

2,8

3,6

2,0

1,5

3,4

Viking SnowTech II

2,8

3,5

1,7

2,7

3,7

2,1

2,5

3,5

Firestone Winterhawk 3

2,3

4,6

2,8

2,6

3,0

1,8

2,0

4,6

Kleber Krisalp HP2*

2,2

4,6

2,3

2,7

4,4

2,0

1,5

4,6

0,5-1,5 – bardzo dobry, 1,6-2,5 – dobry, 2,6-3,5 – zadowalający, 3,6-4,5 – wystarczający, 4,6-5,5 – niedostateczny

*Według producenta, jest już dostępny następca

W przypadku rozmiaru 185/65R15 T w teście nie wzięło udziału ogumienie marek Continental, Fulda i Sava, gdyż produkty te w wersji na rok 2016 nie były dostępne na wolnym rynku w czasie, gdy przeprowadzano próby. 

Opony zimowe 225/45R17 H

Marka/model

Sucha nawierzchnia

 

Mokra nawierzchnia

Jazda po śniegu

Jazda po lodzie

Hałas

Zużycie paliwa

Odporność na zużycie

Ocena końcowa

Procentowy udział w ocenie końcowej

15%

30%

20%

10%

5%

10%

10%

100%

Dunlop Winter Sport 5

2,4

2,4

1,9

2,2

2,8

1,6

2,0

2,2

Pirelli Winter Sottozero 3

  • 2,9
2,7

2,7

2,6

3,1

2,2

2,5

2,9

Firestone Winterhawk 3

  • 2,9
3,0

2,4

2,0

2,8

2,2

2,0

3,0

Goodyear UltraGrip Performance Gen-1

  • 3,0
2,7

1,7

2,0

3,2

1,5

2,0

3,0

Hankook i*cept evo2 W320

  • 2,2
3,0

2,5

2,4

3,5

2,3

2,5

3,0

Nokian WR D4 XL

  • 2,4
2,6

2,2

2,1

3,1

2,0

3,0

3,0

Uniroyal MS plus 77

  • 3,2
2,3

2,5

2,6

3,1

1,9

2,5

3,2

Bridgestone Blizzak LM001

  • 2,1
2,5

3,3

2,4

3,7

2,1

2,0

3,3

Viking SnowTech II

  • 3,2
3,4

2,4

2,7

4,1

2,4

2,0

3,4

Vredestein Wintrac Extreme S

  • 2,4
2,4

3,4

2,5

3,0

2,4

3,0

3,4

Yokohama W.drive V905

  • 2,5
3,3

2,1

2,9

4,0

2,4

3,5

3,5

Matador MP92 Sibir Snow

  • 2,6
3,7

2,2

2,5

3,2

1,9

2,0

3,7

BF Goodrich G-Force Winter*

  • 2,6
3,9

2,2

2,2

3,6

1,8

1,5

3,9

0,5-1,5 – bardzo dobry, 1,6-2,5 – dobry, 2,6-3,5 – zadowalający, 3,6-4,5 – wystarczający, 4,6-5,5 – niedostateczny

* Według producenta, jest już dostępny następca

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie