Test Audi A3 Sportback. Kompakt z dwoma silnikami

Wojciech Frelichowski
Napęd Audi A3 Sportback e-tron opiera się na koncepcji hybrydy równoległej. Zastosowany tu silnik spalinowy to zmodyfikowana jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem) generująca moc 150 KM i moment obrotowy 250 Nm / Fot. Wojciech Frelichowski
Napęd Audi A3 Sportback e-tron opiera się na koncepcji hybrydy równoległej. Zastosowany tu silnik spalinowy to zmodyfikowana jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem) generująca moc 150 KM i moment obrotowy 250 Nm / Fot. Wojciech Frelichowski
Audi A3 Sportback e-tron to hybrydowe auto, którew założeniach ma łączyć dynamiczna jazdę z niskim zużyciem. Ale głównym atutem tego modelu jest nowoczesna technologia.
Napęd Audi A3 Sportback e-tron opiera się na koncepcji hybrydy równoległej. Zastosowany tu silnik spalinowy to zmodyfikowana jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem)
Napęd Audi A3 Sportback e-tron opiera się na koncepcji hybrydy równoległej. Zastosowany tu silnik spalinowy to zmodyfikowana jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem) generująca moc 150 KM i moment obrotowy 250 Nm / Fot. Wojciech Frelichowski

A3 Sportback e-tron jest pierwszym samochodem w gamie Audi z napędem hybrydowym typu plug-in, czyli z możliwością doładowywania baterii bezpośrednio z sieci elektrycznej.

Zewnętrznie auto wygląda tak samo, jak zwykła wersja Audi A3 Sportback, czyli jest oferowane tylko w wersji pięciodrzwiowej. Główną róznicę, poza emblematami "e-tron" na nadwoziu, odkryjemy dopiero po otwarciu loga Audi na atrapie chłodnicy. Kryje się tam gniazdo do ładowania baterii.


Napęd Audi A3 Sportback e-tron opiera się na koncepcji hybrydy równoległej. Zastosowany tu silnik spalinowy to zmodyfikowana jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem)
Napęd Audi A3 Sportback e-tron opiera się na koncepcji hybrydy równoległej. Zastosowany tu silnik spalinowy to zmodyfikowana jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem) generująca moc 150 KM i moment obrotowy 250 Nm / Fot. Wojciech Frelichowski

Trochę inne zegary

Pewna różnica jest także w kabinie. Otóż w zestawie zegarów jest powermeter, który umieszczono w miejsce obrotomierza. Wskaźnik ten informuje kierowcę, co jaki jest aktualny status napędu hybrydowego. Ponadto kierowca może obserwować pracę układu napędowego na wielofunkcyjnym wyświetlaczu na centralnej konsoli.

W przedniej części kabiny nie można narzekać na brak miejsca. Ponadto wygodną pozycję zapewniają komfortowe fotele. Z tyłu jest trochę ciaśniej, ale i tak jest więcej miejsca, niż w trzydrzwiowym Audi A3.

Za to zmniejszeniu uległ bagażnik. Zamiast kufra o pojemności 380 litrów, jak w klasycznym A3 Sportback, bagażnik ma tylko 280 litrów. To cena za umieszczenie baterii zasilających silnik elektryczny za tylną osią, częściowo pod podłogą bagażnika.


Napęd Audi A3 Sportback e-tron opiera się na koncepcji hybrydy równoległej. Zastosowany tu silnik spalinowy to zmodyfikowana jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem)
Napęd Audi A3 Sportback e-tron opiera się na koncepcji hybrydy równoległej. Zastosowany tu silnik spalinowy to zmodyfikowana jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem) generująca moc 150 KM i moment obrotowy 250 Nm / Fot. Wojciech Frelichowski

Na benzynę i prąd

Napęd Audi A3 Sportback e-tron opiera się na koncepcji hybrydy równoległej. Zastosowany tu silnik spalinowy to zmodyfikowana jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem) generująca moc 150 KM i moment obrotowy 250 Nm.

Silnik benzynowy współpracuje z elektrycznym, który ma moc 75 kW (102 KM) i moment obrotowy 320 Nm. Ta jednostka jest zintegrowana z sześciostopniową, automatyczną skrzynią biegów e-S tronic, która została opracowana specjalnie do tego modelu.

Według danych fabrycznych silnik elektryczny dostarcza maksymalny moment obrotowy od startu do ok. 2000 obr./min, a jednostka TFSI w przedziale od 1750 do 4000 obr./min.

Napęd Audi A3 Sportback e-tron opiera się na koncepcji hybrydy równoległej. Zastosowany tu silnik spalinowy to zmodyfikowana jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem)
Napęd Audi A3 Sportback e-tron opiera się na koncepcji hybrydy równoległej. Zastosowany tu silnik spalinowy to zmodyfikowana jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem) generująca moc 150 KM i moment obrotowy 250 Nm / Fot. Wojciech Frelichowski

Jak informuje producent, dzięki takiemu hybrydowemu napędowi średnie spalanie A3 e-tron to tylko 1,5 l benzyny na 100 km. Rzeczywistość nie jest wcale tak optymistyczna. W naszym teście hybrydowe Audi spaliło średnio 8 litrów benzyny na 100 km, czyli niemało.

Co prawda w mieście można dość często poruszać się na samym silniku elektrycznym. Wtedy spalanie spadło do 2 litrów, ale prąd z baterii szybko się skończył. Producent deklaruje, że baterie wystarczą na przejechanie 50 kilometrów (z maksymalną prędkością 130 km/h). Nam udało się przejechać nie więcej niż 35 kilometrów, i to bez rozwijania takiej prędkości.

Potem trzeba baterie naładować. Jeśli ten proces trwa podczas jazdy, to spalanie może wzrosnąć nawet do 13 litrów na 100 km. Ale ładować baterie można również na postoju z gniazda elektrycznego. Z sieci 230 V trwa to ok. 5 godzin. Po podłączeniu do specjalnej stacji ładowania ładowanie trwa ok. 30 minut.


Napęd Audi A3 Sportback e-tron opiera się na koncepcji hybrydy równoległej. Zastosowany tu silnik spalinowy to zmodyfikowana jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem)
Napęd Audi A3 Sportback e-tron opiera się na koncepcji hybrydy równoległej. Zastosowany tu silnik spalinowy to zmodyfikowana jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem) generująca moc 150 KM i moment obrotowy 250 Nm / Fot. Wojciech Frelichowski

Gdyby nie ta cena

Podczas jazdy A3 e-tron wydaje się autem trochę ociężałym, ale kiedy włącza się turbosprężarka samochód nabiera wigoru. Według danych fabrycznych przyspieszenie od 0 do 100 kmh trwa 7,6 sekundy. W naszym teście nie udało się osiągnąć wyniku lepszego niż 8 sekund. Ale naszym zdaniem nie ma co narzekać.

Pochwalić wypada zawieszenie, dzięki któremu samochód gładko pokonuje nierówny bruk, a w ostrych zakrętach przechyla się tylko nieznacznie. W sukurs idzie precyzyjny układ kierowniczy, który nie pozwala przednim kołom na niekontrolowane harce.

W zasadzie jedynym, choć istotnym minusem tego samochodu jest wysoka cena. Audi A3 Sportback e-tron w najtańszej wersji kosztuje ponad 172 tys. zł. Na osłodę pozostaje informacja, że ten samochód w wersji podstawowej jest bogato wyposażony. W standardzie znajdziemy m.in. funkcję start-stop z systemem rekuperacji, 17-calowe alufelgi, wielofunkcyjną, sportową kierownicę obszytą skórą, system Audi driver select, automatyczną klimatyzację, czujnik zmierzchowy świateł z czujnikiem deszczu, przednie i tylne światła diodowe czy spoiler dachowy w kolorze nadwozia.

Audi A3 Sportback e-tron i konkurenci:

Marka/modelAudi A3 Sporback
e-tron Ambition
Lexus CT PrestigeToyota Prius Prestige
Cena (zł)181 670161 300186 900
Typ nadwozia/
liczba drzwi
hatchback/5hatchback/5hatchback/5
Liczba miejsc555
Wymiary i masy
Długość/szerokość/
wysokość (mm)
4310/1785/14254350/1765/14304460/1745/1490
Rozstaw kół:
przód/tył (mm)
1535/15061535/15301525/1520
Rozstaw osi (mm)263626002700
Masa własna (kg)154014851425
Pojemność
bagażnika (l)
280375443
Pojemność
zbiornika paliwa (l)
404545
Układ napędowy
Rodzaj paliwabenzyna Pb 95benzyna Pb 95benzyna Pb 95
Pojemność (cm3)139817981787
Liczba cylindrów444
Napędzana ośprzedniaprzedniaprzednia
Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń
automatyczna/6automatyczna/6automatyczna/6
Osiągi
Silnik benzynowy-
moc (KM) przy
obr./min
150 przy 500099 przy 520098 przy 5200
Momento obrotowy
(Nm) przy obr./min
250 przy 1500142 przy 4000142 przy 4000
Silnik elektryczny-
moc (kW)
756060
Moment obrotowy (Nm)320207207
Przyspieszenie
0-100 km/h (s)
7,610,311,4
Prędkość
maksymalna (km/h)
222180180
Średnie spalanie
(l/100 km)
7,64,12,1
Emisja CO2 (g/km)359449
od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty