Do tej pory producenci samochodów dbali o bezpieczeństwo ludzi jadących w aucie. Teraz muszą zająć się również pieszymi, którzy mogą zostać potrąceni przez pojazd.
Celem nowych unijnych dyrektyw jest zmniejszenie sił działających na podudzia, uda i głowę przechodnia podczas kolizji z przednim pasem samochodu. Od października 2005 Dyrektywa 2003/102/EC stosowana będzie jako warunek wstępny do oceny możliwości homologacji nowych
pojazdów. Od października 2010 planowane jest zaostrzenie wartości granicznych i stosowanie ich nie tylko w procesie konstruowania nowych samochodów, ale - do roku 2015 - także przy usprawnieniach modelowych.
Oprócz optymalizacji kształtu blach nadwozia potrzebne jest opracowanie nowych lamp reflektorów czy zderzaka. Istnieją już rozwiązania spełniające zwiększone wymagania w zakresie przeciążeń np. podudzi człowieka. Są to dodatkowe elementy pochłaniające energię na wysokości poprzecznic pod zderzakiem. W przypadku kolizji pieszego i samochodu taki dodatkowy profil poprzecznicy zapobiega przejechaniu - nadaje ciału pieszego moment obrotowy, wymuszający uniesienie go i przewrócenie na maskę, zamiast wciągania pod podwozie i przejechania.
W przypadku uderzenia w udo nie ma już możliwości cofnięcia częściowo zestandaryzowanych rozwiązań. Największą wagę przywiązuje się do testowania zatrzasków maski i lamp głównych.
Mocowanie lampy i struktura jej przedniej części przyczyniają się w istotny sposób do przebiegu i rezultatów kolizji. Można tu dokonać porównania lampy z rakietą tenisową: jest miękka w środku, ale twarda dookoła. Dlatego właśnie należy przyłożyć więcej wagi do przestrzeni kontrolowanego przemieszczania się w ramach absorpcji energii uderzenia.
Producenci poszczególnych komponentów łączą wysiłki w celu dostosowania swoich produktów do wymogów nowych przepisów. Np. w 2004 r. założono spółkę HBPO, w skład której wchodzą przedsiębiorstwa branży oświetleniowej - Hella, Behr i Plastic Omnium. Planuje się opracowanie nowych reflektorów absorbujących energię uderzenia poprzez zmiany w konstrukcji obudowy i modułu projektorowego. Energia musi być pochłaniana w ukierunkowany sposób przez lampę główną i otaczające ją elementy. Dużą rolę odgrywa tu także sposób mocowania reflektora. Podobnie jest z zatrzaskami maski - tu sztywność potrzebna wytwórcy samochodu musi być zharmonizowana z wymogami ochrony pieszego.
Dzięki wykorzystaniu procesów symulacji zderzeniowych i dynamicznych wartości materiałowych można stworzyć wytyczne związane z zachowaniem elementów w czasie kolizji zanim jeszcze choć jeden z nich zostanie wyprodukowany.
Pojazdy wyposażone w przednie pasy i reflektory spełniające te wymogi znajdą się na rynku w ciągu kilku najbliższych lat.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?