Ten producent zelektryfikuje wszystkie swoje auta

(mm/ip)
Rynkowa premiera Smarta Fortwo electric drive odbędzie się wiosną 2017 r. Tym samym wkrótce Smart będzie jedynym producentem samochodów na świecie, który całą swoją gamę oferuje zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem czysto elektrycznym. Fot. Smart
Rynkowa premiera Smarta Fortwo electric drive odbędzie się wiosną 2017 r. Tym samym wkrótce Smart będzie jedynym producentem samochodów na świecie, który całą swoją gamę oferuje zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem czysto elektrycznym. Fot. Smart
Udostępnij:
Rynkowa premiera Smarta Fortwo electric drive odbędzie się wiosną 2017 r. Tym samym wkrótce Smart będzie jedynym producentem samochodów na świecie, który całą swoją gamę oferuje zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem czysto elektrycznym.

Czas ładowania to jeden z najistotniejszych czynników przy wyborze auta elektrycznego i również w tym względzie smart electric drive oferuje znaczny postęp. Standardowo wszystkie modele dysponują nową, wydajną ładowarką pokładową. W USA i Wielkiej Brytanii czas ładowania wynosi 2,5 godziny – połowę tego, co w przypadku poprzednika. Dzięki aplikacji „smart control” proces ładowania można obserwować z dala od samochodu, a przy okazji obsługiwać w ten sposób wiele innych funkcji pojazdu, takich jak inteligentne ładowanie.

Od jesieni 2017 roku na życzenie dostępna będzie szybka ładowarka o mocy 22 kW. Pozwoli ona „zatankować” smarta electric drive znacznie szybciej, bo w ciągu niespełna 45 min (0-80%), jeśli tylko lokalne warunki umożliwiają ładowanie trójfazowe.

Modele Fortwo electric drive są seryjnie produkowane w zakładach Smarta w Hambach we Francji, a Forfour electric drive – w fabryce Novo Mesto na Słowenii. Wyposażono je w akumulator dostarczany przez spółkę zależną koncernu Daimler – Deutsche Accumotive z siedzibą w Kamenz w Saksonii. Firma wytwarza akumulatory do Smarta electric drive od 2012 roku.   

Silnik elektryczny o mocy 60 kW (81 KM) napędza tylne koła za pośrednictwem przekładni jednostopniowej, o stałym przełożeniu. Wysoki moment obrotowy o wartości 160 Nm dostępny jest natychmiast po ruszeniu z miejsca. Energia zgromadzona w akumulatorze pozwala jednorazowo pokonać około 160 km. Aby zoptymalizować zasięg, prędkość maksymalną pojazdu ograniczono elektronicznie do 130 km/h.

Charakterystyka silnika elektrycznego sprawia, że smart potrzebuje zaledwie jednego stałego przełożenia przekładni. Nie ma potrzeby zmiany biegów – to kolejna zaleta w gęstym ruchu miejskim. Bieg wsteczny uzyskuje się przez zmianę kierunku obrotów wału silnika elektrycznego.

Dane techniczne nowego Smarta electric drive w skrócie:

smart electric drive

Fortwo

Fortwo
cabrio


Forfour



Silnik

obcowzbudny trójfazowy silnik synchroniczny

Akumulator

litowo-jonowy

Pojemność akumulatora (kWh)

17,6

Moc silnika elektrycznego (kW/KM)

60/81

Moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm)

160

Klasa efektywności

A+

Przyspieszenie
0-100 km/h (s)

11,5

11,8

12,7

Zasięg w cyklu NEDC (km)

160

155

155

Prędkość maksymalna (km/h)

130

Czas ładowania, 20-100% z domowego gniazdka (h)

6 (UE/Wielka Brytania), 13 (USA)

Czas ładowania, 20-100% ładowarka wallbox (h)

3,5 (UE), 2,5 (Wielka Brytania/USA)

Cena1 od (euro)

21 940

25 200

22 600

1Rekomendowana cena w Niemczech, zawiera podatek VAT.

Historia elektrycznego smarta

Dzięki uruchomieniu pierwszej floty testowej aut na prąd, w 2007 roku w Londynie, Smart zapisał się w historii jako pionier elektrycznej mobilności. Na ulice brytyjskiej metropolii wyjechało wówczas 100 egzemplarzy modelu Fortwo electric drive – a nowy wariant od razu odniósł sukces.

Dwa lata później pojawiła się druga generacja Smarta Fortwo electric drive. Oferowana na rynkach 18 krajów, pozwoliła zebrać i przeanalizować liczne opinie klientów na temat eksploatacji pojazdów elektrycznych. Wysoki popyt przekroczył najśmielsze oczekiwania producenta – zamiast 1000 planowanych egzemplarzy zakłady w Hambach opuściło ponad 2000 smartów fortwo electric drive.

W czerwcu 2012 roku do sprzedaży trafiła trzecia generacja Smarta Fortwo electric drive. Kkoncepcja jego napędu pozwoliła mu zjednać jeszcze szersze grono nabywców. Rok później Smart Fortwo został pierwszym w pełni elektrycznym pojazdem europejskiego importera oferowanym w Chinach. W Niemczech zyskał tytuł lidera segmentu aut na prąd, z udziałem na poziomie 40%, i był w stanie utrzymać swoją pozycję przez trzy lata z rzędu.

Warto wiedzieć: Jednoślady ze stajni Romet. Coraz bardziej atrakcyjne

Źródło: TVN Turbo/x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie