Tegoroczny Międzynarodowy Salon Pojazdów Użytkowych w Hanowerze będzie dla koncernu DaimlerChrysler nie tylko okazją zaprezentowania nowych pojazdów Mercedesa, ale również miejscem oficjalnej prezentacji technologii BlueTec, dla silników Diesla zgodną z normą Euro 4 i Euro 5.

Obowiązująca obecnie norma emisji spalin Euro 3 zostanie zastąpiona normą Euro 4 w październiku 2006, ta z kolei ustąpi miejsca normie Euro 5 w październiku 2009 roku.
Mercedes, który technologicznie przystosowuje się do tych zmian od dłuższego czasu, proponuje swoim klientom system selektywnej redukcji katalitycznej SRC, czyli system końcowej obróbki spalin. System ten w połączeniu z wysoko wydajnymi silnikami wysokoprężnymi składa się na technologię BlueTec, która oferuje znaczną redukcję emisji spalin (do 80 proc. porównując BlueTec Euro 5 z normami Euro 3) oraz zmniejszone zużycie paliwa.
Pełna gama przed terminem
Pierwsze samochody z technologią BlueTec trafią do sieci sprzedaży Mercedesa w styczniu 2005 roku. Technologia ta początkowo zostanie zastosowana w najpopularniejszych modelach Mercedesa, wykorzystywanych w Europie do celów dalekobieżnego transportu drogowego. Jako pierwszy pojawi się Actros BlueTec. Gama oferowanych silników obejmie jednostki o mocy od 320 KM do 408 KM. W kolejnych miesiącach pojawi się więcej samochodów ciężarowych, m.in. Actros i Axor z technologią BlueTec.
Oferta modeli Actros BlueTec obejmie szerokie spektrum od 235 do 440 kW (320 do 598 KM) i od 1650 do 2800 Nm nominalnego momentu obrotowego.
- Mercedes planuje stopniowe rozszerzenie oferty BlueTec na wszystkie serie samochodów ciężarowych, aby w momencie wejścia normy Euro 4 w październiku 2006, cała gama pojazdów była dostępna w wersji BlueTec - mówi Michał Wawrzynowski, specjalista ds. sprzedaży w firmie Eurotruck, autoryzowanego dilera DaimlerChrysler. - Tak rozszerzona oferta da klientom możliwość doboru modelu idealnego do ich potrzeb.
Poprawiona charakterystyka nowych silników modelu Actros wynika z gruntownego przeprojektowania rodzin jednostek 12-litrowych V6 i 16-litrowych V8. Od nowych materiałów składających się na blok silnika i nowo zaprojektowanych uszczelek oraz łożysk, do zmodyfikowanego układu wtryskowego, wszystkie udoskonalenia koncentrują się głównie na wydajniejszym spalaniu, skutkującym redukcją ilości gazów wydechowych z silnika oraz docelowo, ograniczeniem zużycia paliwa.
Wymierne korzyści
Od początku użytkowania samochodów z technologią BlueTec właściciele firm transportowych powinni odczuwać wymierne korzyści finansowe przy opłatach za korzystanie z dróg. Na przykład, opłaty za autostrady niemieckie, które mają wejść w życie 2005 roku, dla użytkownika pojazdu z normą Euro 5 mogą być niższe nawet o 20 proc.
- W zależności od długości pokonywanych tras, całkowite oszczędności w okresie ponad czterech lat, gwarantowane przez samochody dostosowane do normy Euro 5, w porównaniu do pojazdów zgodnych z normą Euro 3, mogą osiągnąć kilka tysięcy euro - tłumaczy Michał Wawrzynowski. - To jednak nie jedyne argumenty, przemawiające za przedterminowym dostosowaniem się do planowanego wprowadzenia europejskich norm emisji.
SCR, czyli wspomniany wcześniej system selektywnej redukcji katalitycznej, działa na zasadzie przekształcenia tlenków azotu w nietoksyczny azot i parę wodną w katalizatorze wykorzystującym amoniak jako reduktor. Jednak amoniak zastąpiono o wiele mniej niebezpiecznym i nietoksycznym wodnym roztworem mocznika. Roztwór ten, stosowany w technologii SCR, nosi nazwę "AdBlue“. Pod kontrolą układu sterowania silnikiem, reduktor AdBlue przechowywany w odrębnym zbiorniku jest dozowany w pożądanych ilościach do strumienia gorących spalin, w którym podlega hydrolizie do postaci amoniaku. Zużycie AdBlue wynosi w przybliżeniu cztery procent zużycia oleju napędowego dla BlueTec 4 oraz ok. sześciu procent dla BlueTec 5 (limity normy Euro 5 są bardziej wymagające).
Z uwagi na to, że co jakiś czas niezbędne będzie uzupełnianie poziomu mocznika w samochodzie, w Europie tworzona jest struktura AdBlue na ogólnodostępnych stacjach benzynowych. Do czasu jej powstania klienci mogą wybierać pojazdy wyposażone w 145-litrowy zbiornik AdBlue zamiast standardowego zbiornika AdBlue o pojemności 90 litrów w przypadku ciągników siodłowych i 110 litrów dla podwozi. 145-litrowy zbiornik zapewnia zasięg ponad 10 tys. kilometrów. W ten sposób, pojazdy BlueTec zapewniają nieograniczony promień operacyjny.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?