Technologia przyszłości

Sebastian Imielski
Fot. Mercedes-Benz
Fot. Mercedes-Benz
Międzynarodowy Salon Pojazdów Użytkowych w Hanowerze będzie miejscem oficjalnej prezentacji technologii BlueTec.

Tegoroczny Międzynarodowy Salon Pojazdów Użytkowych w Hanowerze będzie dla koncernu DaimlerChrysler nie tylko okazją zaprezentowania nowych pojazdów Mercedesa, ale również miejscem oficjalnej prezentacji technologii BlueTec, dla silników Diesla zgodną z normą Euro 4 i Euro 5.

 

Fot. Mercedes-Benz
Fot. Mercedes-Benz

Obowiązująca obecnie norma emisji spalin Euro 3 zostanie zastąpiona normą Euro 4 w październiku 2006, ta z kolei ustąpi miejsca normie Euro 5 w październiku 2009 roku.

 

Mercedes, który technologicznie przystosowuje się do tych zmian od dłuższego czasu, proponuje swoim klientom system selektywnej redukcji katalitycznej SRC, czyli system końcowej obróbki spalin. System ten w połączeniu z wysoko wydajnymi silnikami wysokoprężnymi składa się na technologię BlueTec, która oferuje znaczną redukcję emisji spalin (do 80 proc. porównując BlueTec Euro 5 z normami Euro 3) oraz zmniejszone zużycie paliwa.

 

Pełna gama przed terminem

 

Pierwsze samochody z technologią BlueTec trafią do sieci sprzedaży Mercedesa w styczniu 2005 roku. Technologia ta początkowo zostanie zastosowana w najpopularniejszych modelach Mercedesa, wykorzystywanych w Europie do celów dalekobieżnego transportu drogowego. Jako pierwszy pojawi się Actros BlueTec. Gama oferowanych silników obejmie jednostki o mocy od 320 KM do 408 KM. W kolejnych miesiącach pojawi się więcej samochodów ciężarowych, m.in. Actros i Axor z technologią BlueTec.

 

Oferta modeli Actros BlueTec obejmie szerokie spektrum od 235 do 440 kW (320 do 598 KM) i od 1650 do 2800 Nm nominalnego momentu obrotowego.

- Mercedes planuje stopniowe rozszerzenie oferty BlueTec na wszystkie serie samochodów ciężarowych, aby w momencie wejścia normy Euro 4 w październiku 2006, cała gama pojazdów była dostępna w wersji BlueTec - mówi Michał Wawrzynowski, specjalista ds. sprzedaży w firmie Eurotruck, autoryzowanego dilera DaimlerChrysler. - Tak rozszerzona oferta da klientom możliwość doboru modelu idealnego do ich potrzeb.

 

Poprawiona charakterystyka nowych silników modelu Actros wynika z gruntownego przeprojektowania rodzin jednostek 12-litrowych V6 i 16-litrowych V8. Od nowych materiałów składających się na blok silnika i nowo zaprojektowanych uszczelek oraz łożysk, do zmodyfikowanego układu wtryskowego, wszystkie udoskonalenia koncentrują się głównie na wydajniejszym spalaniu, skutkującym redukcją ilości gazów wydechowych z silnika oraz docelowo, ograniczeniem zużycia paliwa.

 

Wymierne korzyści

 

Od początku użytkowania samochodów z technologią BlueTec właściciele firm transportowych powinni odczuwać wymierne korzyści finansowe przy opłatach za korzystanie z dróg. Na przykład, opłaty za autostrady niemieckie, które mają wejść w życie 2005 roku, dla użytkownika pojazdu z normą Euro 5 mogą być niższe nawet o 20 proc.

- W zależności od długości pokonywanych tras, całkowite oszczędności w okresie ponad czterech lat, gwarantowane przez samochody dostosowane do normy Euro 5, w porównaniu do pojazdów zgodnych z normą Euro 3, mogą osiągnąć kilka tysięcy euro - tłumaczy Michał Wawrzynowski. - To jednak nie jedyne argumenty, przemawiające za przedterminowym dostosowaniem się do planowanego wprowadzenia europejskich norm emisji.

 

SCR, czyli wspomniany wcześniej system selektywnej redukcji katalitycznej, działa na zasadzie przekształcenia tlenków azotu w nietoksyczny azot i parę wodną w katalizatorze wykorzystującym amoniak jako reduktor. Jednak amoniak zastąpiono o wiele mniej niebezpiecznym i nietoksycznym wodnym roztworem mocznika. Roztwór ten, stosowany w technologii SCR, nosi nazwę "AdBlue“. Pod kontrolą układu sterowania silnikiem, reduktor AdBlue przechowywany w odrębnym zbiorniku jest dozowany w pożądanych ilościach do strumienia gorących spalin, w którym podlega hydrolizie do postaci amoniaku. Zużycie AdBlue wynosi w przybliżeniu cztery procent zużycia oleju napędowego dla BlueTec 4 oraz ok. sześciu procent dla BlueTec 5 (limity normy Euro 5 są bardziej wymagające).

 

Z uwagi na to, że co jakiś czas niezbędne będzie uzupełnianie poziomu mocznika w samochodzie, w Europie tworzona jest struktura AdBlue na ogólnodostępnych stacjach benzynowych. Do czasu jej powstania klienci mogą wybierać pojazdy wyposażone w 145-litrowy zbiornik AdBlue zamiast standardowego zbiornika AdBlue o pojemności 90 litrów w przypadku ciągników siodłowych i 110 litrów dla podwozi. 145-litrowy zbiornik zapewnia zasięg ponad 10 tys. kilometrów. W ten sposób, pojazdy BlueTec zapewniają nieograniczony promień operacyjny.

 

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie