Technika nie pobłaża

Jacek Świdziński
Fot. Krzysztof Szymczak: Do walki z kierowcami łamiącymi przepisy policja używa coraz nowocześniejszych urządzeń
Fot. Krzysztof Szymczak: Do walki z kierowcami łamiącymi przepisy policja używa coraz nowocześniejszych urządzeń
Wśród polskich kierowców krąży wiele mitów. Mamy jednak złą wiadomość - znakomita większość tych informacji to zwyczajna nieprawda.

Wśród polskich kierowców krąży wiele mitów o tym jak przechytrzyć policjantów z "drogówki" jak przekraczać ograniczenia prędkości, jak jechać "na podwójnym gazie" i ukryć obecność alkoholu w organizmie. Mamy jednak dla nich złą wiadomość - znakomita większość tych informacji to zwyczajna nieprawda.

 

Policja z każdym miesiącem jest coraz lepiej wyposażona. Komenda Główna Policji czyni starania by "uzbroić" jednostki działające na naszych drogach w najnowocześniejsze zdobycze techniki.

Fot. Krzysztof Szymczak: Do walki z kierowcami łamiącymi przepisy policja używa coraz nowocześniejszych urządzeń
Fot. Krzysztof Szymczak: Do walki z kierowcami łamiącymi przepisy policja używa coraz nowocześniejszych urządzeń

 

Przez wiele lat niechlubny prymat w Europie, pod względem liczby ofiar wypadków drogowych dzierżyła Francja. I nagle stał się cud - liczba zabitych w wypadkach motoryzacyjnych spadła z roku na rok o kilkadziesiąt procent. Francuzi zaostrzyli swoje ustawodawstwo (m.in. znacznie obniżyli progi dopuszczalnej ilości alkoholu we krwi) i wyprowadzili policjantów zza biurek (z dnia na dzień liczba policjantów na francuskich drogach wzrosła o ponad 30 proc.). Oprócz tego stróże prawa otrzymali najnowsze zdobycze techniki.

Jako najbardziej niebezpieczne zjawiska uznano alkohol i narkotyki zażywane przez  kierowców oraz nadmierną prędkość.

Fot. Krzysztof Szymczak: Na naszych drogach najczęściej można spotkać ręczny rejestrator prędkości, tzw. „suszarkę”.
Fot. Krzysztof Szymczak: Na naszych drogach najczęściej można spotkać ręczny rejestrator prędkości, tzw. „suszarkę”.

Opracowując działania zapobiegające tym zjawiskom postawiono na prewencję oraz surowsze kary dla osób łamiących przepisy. Rozbudowano także system automatycznej kontroli prędkości.

 

Fotoradar przeciwko piratom

 

Jednym z najpopularniejszych urządzeń przeznaczonych do pomiaru prędkości pojazdów są radary i fotoradary. Fotoradar umieszczony zazwyczaj na statywie, może być zasilany z akumulatora (wersja przenośna) lub w obudowie na specjalnym słupie (wersja stacjonarna, zasilana z sieci miejskiej). 15 takich słupów ma wkrótce powstać w Warszawie.

Fot. Maciej Pobocha: Stacjonarny fotoradar przypomni o sobie dopiero po pewnym czasie.
Fot. Maciej Pobocha: Stacjonarny fotoradar przypomni o sobie dopiero po pewnym czasie.

- Każde urządzenie stosowane do kontroli drogowej musi posiadać świadectwo legalizacji - zapewnia mł. inspektor Wojciech Pasieczny z Komendy Stołecznej Policji.

 

Fotoradar wykonuje zdjęcia fotograficzne pojazdom, które przekroczyły określony próg prędkości. W zależności od tego jak jest zamontowany, może mierzyć prędkość pojazdu zbliżającego się lub oddalającego od niego (zamontowane np. w nieoznakowanym radiowozie). Zdjęcia są zapisywane na nośniku elektronicznym lub kliszy fotograficznej.

Urządzenie rejestruje następujące elementy: numer rejestracyjny samochodu, wizerunek kierującego, datę i godzinę zdarzenia oraz prędkość z jaką poruszał się pojazd.

Fot. Maciej Pobocha: Często sam znak informujący o fotoradarze wystarcza, aby kierowcy zdjęli nogę z gazu.
Fot. Maciej Pobocha: Często sam znak informujący o fotoradarze wystarcza, aby kierowcy zdjęli nogę z gazu.

Właściciel samochodu, który przekroczył dozwoloną prędkość jest następnie wzywany do jednostki Policji lub Straży Miejskiej w celu odbioru mandatu albo - jeżeli pojazdem kierowała inna osoba -  dla ustalenia jej tożsamości. Warto wiedzieć, że obowiązek wskazania kto w danym czasie prowadził pojazd ciąży na właścicielu auta.

Przekroczenie prędkości to nie jedyne wykroczenie, za które można zapłacić mandat. Na zdjęciu widać również czy kierowca rozmawia przez telefon komórkowy, ma zapięte pasy a pojazd, którym kieruje ma włączone światła. Punkty za wykroczenia są sumowane, zaś grzywna w przypadku zbiegu kilku czynów, maksymalnie może wynieść nawet 1000 zł.

Przez kilka ostatnich tygodni Komenda Stołeczna Policji użytkowała motocykl BMW wyposażony w cyfrowy wideoradar. Według opinii policjantów jest to idealne narzędzie pracy dla "drogówki". Tak wyposażeni funkcjonariusze policji potrafią dogonić pojazdy jeżdżące ponad 220 km/h.

To urządzenie ma tylko jedną wadę - cenę: około 120 tys. złotych.

 

Nie tylko alkohol

 

Alkomaty, alkotesty i narkotesty - to kolejne elementy policyjnego arsenału. Niektóre urządzenia do badania zawartości alkoholu w organizmach kierowców pozwalają na określenie tzw. zawartości szczątkowej, a więc wykryje obecność alkoholu nawet po upływie pewnego

Fot. Maciej Pobocha: Badania trzeźwości kierowców można szybko przeprowadzić podczas każdej kontroli.
Fot. Maciej Pobocha: Badania trzeźwości kierowców można szybko przeprowadzić podczas każdej kontroli.

czasu. Tłumaczenia, że "wypiło się po zdarzeniu, pod wpływem stressu", w konfrontacji z takim urządzeniem nie mają szans.

Natomiast narkotesty, jakimi od pewnego czasu dysponują policjanci, pozwalają wykryć zarówno amfetaminę i jej pochodne, jaki i barbiturany. Jeden taki test kosztuje 60 złotych...

Jeszcze droższe są badania "ropy" - stołeczna policja dysponuje specjalistycznym wozem z aparaturą na pokładzie, dzięki której szybko można wykryć fałszowany olej napędowy. To właśnie cena pojedynczego badania powoduje, że taki pojazd wyjeżdża raczej do kontroli "tirów", a nie do rolniczych traktorów napędzanych najróżniejszymi "wynalazkami".

 

Policja dysponuje przy tym coraz doskonalszymi, cyfrowymi środkami łączności. Czasami media (i słusznie) wypominają wciąż nie do końca wdrożony system CEPiK (Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierujących). -Nie ma takiej sprawy - mówi jeden z oficerów  Wydziału Ruchu Drogowego KSP. - Jeśli kogoś od razu nie znajdziemy w naszej bazie danych, to wystarcza jeden telefon i już wszystko o takim "delikwencie" wiemy - ile punktów karnych ma na koncie i za jakie przewinienia. Tą samą drogą w kilkadziesiąt sekund możemy sprawdzić jego pojazd!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty