W grupie samochodów osobowych w sierpniu 2017 r. zarejestrowano 34 505 sztuk. Wzrost utrzymuje się 29. miesiąc z rzędu. W sierpniu wyniósł 21,8% r/r (+6 182 sztuk). W porównaniu do poprzedniego miesiąca miał miejsce sezonowy spadek o 6,3% (-2 326 sztuk). Nabywcy indywidualni zarejestrowali 9,4 tys. egzemplarzy - to więcej o 10,4% niż przed rokiem ale mniej niż przed miesiącem o 12,1%. Zajęli 27,3% rynku podczas, gdy przed rokiem 30,1%. Natomiast nabywcy instytucjonalni byli bardzo dynamiczni. W ich grupie rejestracje wzrosły o 26,7% r/r do 25,1 tys. sztuk. Przypadło na nich 72,7% podczas, gdy rok wcześniej w analogicznym miesiącu nie osiągnęli 70%.
W całej grupie samochodów osobowych w ostatnim miesiącu zarejestrowano 97 samochodów elektrycznych w tym z napędem hybrydowym Plug-in, czyli o 98,0% (+48 sztuk) więcej niż rok wcześniej oraz 1 176 hybryd (+39,5% r/r). Marki popularne zajęły 86,1% rynku, 29,7 tys. sztuk Tempo wzrostu tej grupy wyniosło 21,5% i dyktuje tempo rozwoju całego rynku. Marki premium, znowu były dużo bardziej dynamiczne (+23,9%), ale przypadło na nie 13,9% rynku.
W grupie samochodów dostawczych do 3,5 t w sierpniu br. według analiz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przygotowanych na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, przybyło 4 744 sztuk nowo zarejestrowanych pojazdów. To piąty miesiąc w tym roku ze spadkiem rok do roku. W sierpniu rynek samochodów dostawczych skurczył się o 12,3% r/r. Był to najgłębszy spadek w tym roku.
W grupie samochodów osobowych w sierpniu 2017 r. Skoda osiągnęła 4 586 rejestracji i wyprzedziła Volkswagena, który wydał 3 551 sztuk. Udział Skody w rynku wyniósł 13,3% i w porównaniu do sytuacji sprzed roku był wyższy o 1,5 pkt. proc. Mimo zmniejszenia rejestracji w porównaniu do lipca br. (-1,8%) zmiana rok do roku tej marki była wysoka i osiągnęła 37,6%. Volkswagen osiągnął wzrost o 22,5% i zajął 10,3% całego rynku. Jako jedyny z pierwszej piątki marek zakończył ostatni miesiąc rezultatem wyższym niż w lipcu (+2,3%). Na podium zmieściła się Toyota z rezultatem 3 291 szt. i przy wzroście o 24,8%. Przypadło dla niej 9,5% rynku.
W ogólnym rankingu modeli, w sierpniu 2017 r. pierwsze miejsce utrzymała Octavia (1 380) i podobnie Fabia drugie (1 277) oraz trzecie Astra (1 073). Za nią znalazł się Golf (1 018) i dalej Rapid (761). Yaris w lipcu czwarty, w sierpniu znalazł się poza pierwszą piątką (730).
Nabywcy indywidualni w sierpniu stawiali na auta Skody, Toyoty i Opla, natomiast wśród modeli najbardziej popularny był Opel Astra (343), Toyota Yaris (329) oraz Fiat Tipo (316). Firmy decydowały się najczęściej na auta marki Skody, Volkswagena i Toyoty. Skoda Octavia (1 168), Skoda Fabia (970) oraz Volkswagen Golf (861) to najczęściej wybierane modele w tej grupie.
Od początku roku zarejestrowano 318 350 nowych samochodów osobowych o 17,8% więcej niż w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy ub.r. W grupie nabywców indywidualnych nowe rejestracje wyniosły od początku roku 99,8 tys. szt. (+11,0%). Ich udział w rynku obniżył się w skali roku i wyniósł 31,4% podczas, gdy rok wcześniej wynosił 33,3%. Po sierpniu na pierwszym miejscu tak samo, jak rok wcześniej, pierwsza jest Toyota (12 889; +23,1%). Drugie miejsce utrzymuje Skoda (11 050; +20,5%). Jedno miejsce stracił do sytuacji sprzed roku, trzeci Opel (10 719; 3,6%). Czwarte zajął bez zmiany Volkswagen (7 662; +9,8%) i za nim podobnie Kia (6 978; +5,0%).
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych w b.r. pozostała Astra (4 159), która wzmocniła się w skali roku o 5,9%. Następny jest Yaris (3 882; +8,2%). Dalej Fabia (3 741; +22,7%). Później Duster (2 925; +23,5%), który przed rokiem był piąty i za nim Tipo (2 919; +195,7%). Auris (2 507) otwiera drugą piątkę.
Zobacz także: Hyundai i30 w naszym teście
Polecamy: Nowe Volvo XC60
Do firm rejestrujących na regon dostarczono w ciągu pierwszego półrocza 218,5 tys. szt. czyli o 21,1% więcej niż przed rokiem (+38,1 tys. szt.). Udział tej grupy klientów sięgnął 68,6% wobec 66,7% przed rokiem. Najsilniejszą grupę stanowią firmy zajmujące się leasingiem/CFM/RC. Skupiły już 46,9% całego rynku (68,3% w rejestracjach tylko nabywców instytucjonalnych). Były one zdecydowanie bardziej dynamiczne niż cały rynek a także niż nabywcy instytucjonalni ogółem. Ich wzrost wyniósł 27,0% w skali roku.
W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych od początku roku pierwsza szóstka marek była dokładnie taka sama jak o tej porze ub.r. Pierwsza Skoda (29 634; +19,9%), drugi Volkswagen (23 844; +19,3%). Trzecia jest Toyota (21 654; +31,0%). Następny w rankingu jest Ford (16 113; +9,8%) a za nim Opel (13079; +9,4%). Renault z liczbą 12 452 rejestracji jest szósty a za nim Mercedes-Benz (9 104), który awansował o 4 pozycje w skali roku (+40,1%).
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych w br. jest Octavia (10 469), która wzmocniła się w skali roku o 17,0%. Następna jest Fabia (8 202; + 21,1%). Dalej Golf (7 042; +15,7%). Dalej podobnie jak przed rokiem jest Astra (6 475; 16,2%) i Focus (5 793; +12,7%).
Rejestracja nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych | |||||||
Sierpień 2017 | |||||||
2017 | 2016 | Zmiana % r/r | Zmiana poz r/r | ||||
Pozycja | Model | ||||||
Ogółem | Udział % | Ogółem | Udział % | ||||
1 | Opel Astra | 343 | 3,6% | 316 | 3,7% | 8,5% | 0 |
2 | Toyota Yaris | 329 | 3,5% | 194 | 2,3% | 69,6% | 5 |
3 | Fiat Tipo | 316 | 3,4% | 191 | 2,2% | 65,4% | 5 |
4 | Skoda Fabia | 307 | 3,3% | 207 | 2,4% | 48,3% | 0 |
5 | Kia RIO | 242 | 2,6% | 122 | 1,4% | 98,4% | 18 |
6 | Hyundai Tucson | 223 | 2,4% | 175 | 2,1% | 27,4% | 4 |
7 | Dacia Duster | 222 | 2,4% | 203 | 2,4% | 9,4% | -2 |
8 | Dacia Sandero | 219 | 2,3% | 144 | 1,7% | 52,1% | 12 |
9 | Skoda Octavia | 212 | 2,2% | 202 | 2,4% | 5,0% | -3 |
10 | Hyundai I20 | 190 | 2,0% | 110 | 1,3% | 72,7% | 16 |
11 | Opel Corsa | 186 | 2,0% | 215 | 2,5% | -13,5% | -8 |
12 | Renault Captur | 181 | 1,9% | 152 | 1,8% | 19,1% | 4 |
13 | Kia Sportage | 174 | 1,8% | 178 | 2,1% | -2,2% | -4 |
14 | Opel Mokka | 170 | 1,8% | 220 | 2,6% | -22,7% | -12 |
15 | Suzuki Vitara | 164 | 1,7% | 167 | 2,0% | -1,8% | -3 |
16 | Skoda Rapid | 162 | 1,7% | 147 | 1,7% | 10,2% | 2 |
17 | Volkswagen Golf | 157 | 1,7% | 160 | 1,9% | -1,9% | -3 |
18 | Renault Clio | 139 | 1,5% | 174 | 2,0% | -20,1% | -7 |
19 | Nissan Qashqai | 137 | 1,5% | 148 | 1,7% | -7,4% | -2 |
20 | Kia Venga | 135 | 1,4% | 103 | 1,2% | 31,1% | 7 |
RAZEM 1-20 | 4 208 | 44,64% | 3 528 | 41,33% | 19,3% | ||
Pozostałe | 5 219 | 55,36% | 5 008 | 58,67% | 4,2% | ||
Razem | 9 427 | 100% | 8 536 | 100% | 10,4% |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?