Tarcze hamulcowe

Redakcja
Tarcze hamulcowe – podobnie jak klocki – należą do grupy produktów, która znajduje się pod szczególnym „obstrzałem” klientów. W tej kategorii w zasadzie nie ma miejsca na produkty słabej jakości.

Kierowcy, którzy po wymianie tarcz stwierdzają podczas hamowania wibracje zawieszenia samochodu, natychmiast wracają z reklamacją, nie zagłębiając się w szczegóły przyczyn tego zjawiska. Nic więc dziwnego, że zarówno mechanicy jak i sprzedawcy polegają wyłącznie na sprawdzonych i niekoniecznie tanich producentach.

Girling - ponad 50 lat doświadczeń
Tarcze hamulcowe

Tradycja Girlinga w produkcji tarcz hamulcowych sięga ponad 50 lat. Nie wszyscy wiedzą, ale to właśnie Girling ma na swoim koncie pionierskie rozwiązania w tej branży, które początkowo z powodzeniem wprowadził do ówczesnej Formuły 1. Obecnie Girling dysponuje olbrzymim potencjałem produkcyjnym, w którym spora część budżetu przeznaczana jest na prace badawcze i rozwojowe, a także na testy. Można powiedzieć, że większość zjawisk związanych z tarczami, na jakie podczas hamowania mogą napotkać kierowcy, zostało w Girlingu szczegółowo opisanych.

Bardzo ważną rolę w firmie Girling odgrywa także dział kontroli jakości. Wszystkie partie produkowanych tarcz poddawane są badaniom w zakresie parametrów materiału i precyzji geometrycznej. Na krawędzi każdej tarczy hamulcowej Girlinga oprócz oznaczenia producenta znajduje się także kod dokumentujący odbyte kontrole produkcyjne oraz minimalną dopuszczalną grubość wyrażoną w mm. (tolerancje zużycia podawane są także w katalogach tarcz hamulcowych.)

Precyzyjna oferta

Girling w chwili obecnej oferuje tarcze, zapewniające (razem z klockami Girling) parametry hamowania zgodne z normami, jakie gwarantują tarcze montowane fabrycznie przez producentów samochodów. Nie chodzi przy tym wyłącznie o samą deklaracje jakości - elementy układów hamulcowych Girlinga są poddawane oficjalnym, niezależnym testom, które wykazują zgodność parametrów z normami unijnymi w zakresie skuteczności hamowania dla poszczególnych typów samochodów (ECE R 90).

Oferta tarcz hamulcowych Girling obejmuje ponad 850 referencji, co oznacza ponad 96% pokrycia rynkowego zapotrzebowania.

Zjawisko "judder"

Słowo "judder" pochodzi od angielskiego "warkot". Podczas badań okazało się, że jeśli tarcza hamulcowa pracuje w uszkodzonym (np. zapieczonym) zacisku, będzie się miejscowo przegrzewać. Z tego powodu dochodzi do punktowej zmiany współczynnika tarcia tarczy, co

Tarcze hamulcowe

wpływa na zmianę prędkości przesuwu klocka podczas hamowania. Kierowca odczuwa szarpanie podczas hamowania, jednak podczas badania tarczy czujnikiem zegarowym nie widać żadnych odchyłek.

Girling radzi kierowcom

Aby zagwarantować pełną wydajność hamulców przednich i cieszyć się z ich jakości przez maksymalnie długi czas, należy stosować się do następujących zasad:

1. Unikaj długotrwałego hamowania (szczególnie w górach) bez pomocy silnika.

2. Jeśli masz za sobą ciężki, górski lub typowo sportowy odcinek, na którym dużo hamowałeś, nie zatrzymuj od razu auta, tylko przejedź jeszcze kawałek, tak aby równomiernie ostudzić hamulce.

Girling dla mechaników

1 Przy okazji wymiany tarcz hamulcowych kontroluj jakość zacisku hamulcowego. Wszelkie niesprawności (np. zapieczenie elementów ruchomych) mogą doprowadzić do uszkodzenia tarczy lub jej przyśpieszonego zużycia.

2. Zawsze przed wymianą kompletu hamulcowego z przodu skontroluj jakość hamulców tylnych. Jeśli z powodu zużycia lub usterki wydajność hamulców tylnych jest zbyt mała - hamulce przednie będą przeciążone i mogą się przegrzewać. Jeśli samochód jest pusty zazwyczaj nie odczuwamy żadnych problemów. Pojawiają się wtedy, kiedy podróżujemy z pełnym obciążeniem.

3. Nową tarczę zakładaj tylko na starannie oczyszczoną piastę, Brud, korozja lub gruba warstwa smaru, jaka pozostanie pomiędzy piastą i tarczą, może uniemożliwić prawidłowe przyleganie tarczy, co spowoduje, że tarcza będzie się zachowywać tak, jak gdyby była wykrzywiona.

4. Do odtłuszczania nowej tarczy hamulcowej używaj specjalnych preparatów. Nie czekaj na to aż tłuszcz "wypali się" podczas jazdy.

Nie tylko tarcze!

Girling przykłada olbrzymią wagę do problemu bicia tarcz hamulcowych. Podczas testów wskazał wiele dodatkowych czynników, które czasem "pozorują" bicie tarcz. Jak się okazuje częstą przyczyną wibracji podczas hamowania są luzy w zawieszeniu pojazdu. Przed wymianą tarcz warto zatem skontrolować całe podwozie.

O firmie

AD Polska, jeden z 21 krajowych partnerów największej międzynarodowej grupy zakupowej handlu hurtowego komponentami dla motoryzacji - Autodistribution International (ADI) z siedzibą w Kortenberg (k/Brukseli). Ponad 600 hurtowni AD zlokalizowanych w całej Europie każdego dnia dostarcza uczestnikom europejskiego aftermarketu najwyższej jakości samochodowe części zamienne, akcesoria, narzędzia i profesjonalny sprzęt warsztatowy czołowych światowych producentów. AD Polska działa na krajowym rynku od października 2000 roku, skupiając obecnie cztery regionalne hurtownie motoryzacyjne, 35 lokalnych filii sprzedaży i ponad 130 placówek AD Serwis.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty