Tańsze biopaliwa?!

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Ministerstwo Finansów przygotowuje zmianę rozporządzenia dotyczącego podatku akcyzowego na biopaliwa. Czy oznacza to, że będziemy mogli tankować taniej?

 

Zalety biopaliwa są dwie - po pierwsze w wyniku jego spalania do atmosfery uwalnia się mniej szkodliwych związków. Po drugie, przynajmniej teoretycznie, kosztuje ono mniej ze względu na dużo niższą akcyzę nakładaną. Teoretycznie, bo w Polsce - w przeciwieństwie do innych państw UE - tak wcale nie jest.

 

Nie opłaca się

 

Mimo, że od początku roku sprzedaż biopaliw jest zgodna z przepisami, to nikt się do niej nie kwapi. Powodem są zbyt wysokie podatki.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Od 1 stycznia ulga podatkowa na biodiesla wynosi 1 zł na każdy litr dolanego biokomponentu (czyli np. ok. 20 gr na litrze w przypadku biodiesla B20 z 20-procentową ilością komponentu). Wcześniej było to 2,2 zł. W przypadku biobenzyny ulga wynosi 1,5 zł na każdy litr dolanego biokomponentu.

 

-  To za mało, aby produkcja była opłacalna. Nic więc dziwnego, że prawie wszyscy producenci zaprzestali wytwarzania biopaliw, z wyjątkiem samych biokomponentów, które są eksportowane - mówi Tomasz Pańczyszyn, sekretarz zarządu Krajowej Izby Biopaliw.

 

Ma być lepiej

 

- Pracujemy nad zmianą rozporządzenia, ale tylko w wąskim zakresie. Dążymy do tego, aby stawka akcyzy na biopaliwa samoistne (100 proc. biokomponent) została zmniejszona z 20 do 10 gr na litrze - mówi Jakub Lutyk, p.o. rzecznika prasowego w Ministerstwie Finansów.

- Obniżenie podatku dla innych biopaliw nie jest możliwe, bo w tej chwili obowiązują już maksymalne dozwolone przez Unię Europejską ulgi.

 

- Obniżenie stawek podatku akcyzowego jest zawsze interesujące jeśli chodzi o sytuację biopaliw. Obliczenie, jakie korzyści może ono przynieść jest jednak w tej chwili trudne - stwierdza Paweł Poręba z PKN Orlen.

 

I co z tego?

 

Jaki wpływ na rynek paliw mogą mieć proponowane zmiany?

 

- Prawda jest taka, że w Polsce i producenci, i kierowcy nastawili się na biopaliwa powstającego w drodze mieszania paliw konwencjonalnych z biododatkami. Zmiana podatku na biopaliwa samoistne nie będzie więc miała bezpośredniego przełożenia na rynek paliw. Szkoda, bo np. w Niemczech sytuacja jest odwrotna. Na mieszane biopaliwa nie ma zniżek. W specjalnie oznaczonych dystrybutorach sprzedawane są za to czyste biokomponenty, znacznie tańsze, bo nałożony na nie podatek jest minimalny. Kierowca tankując dozuje sobie ilość biokomponentu, po czym dolewa zwykłe paliwo i suma summarum oszczędza - mówi Tomasz Pańczyszyn.

 

Jego zdaniem, ze względu na złą politykę podatkową naszego rządu i brak wiedzy dotyczącej biopaliw jeszcze dużo czasu minie, zanim w Polsce biopaliwa staną się popularne.

 

Biodiesel
to mieszanka (np. w stosunku 80:20) oleju napędowego i dodatków pochodzenia roślinnego tzw. estrów (metylowych lub etylowych) wyższych kwasów tłuszczowych. Estry otrzymuje się m.in. z rzepaku.

 

Biobenzyna
to mieszanka (np. w stosunku 85:15) bezołowiowej benzyny i bioetanolu, czyli alkoholu pochodzenia roślinnego wytwarzanego m.in. z ziemniaków.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty