Zalety biopaliwa są dwie - po pierwsze w wyniku jego spalania do atmosfery uwalnia się mniej szkodliwych związków. Po drugie, przynajmniej teoretycznie, kosztuje ono mniej ze względu na dużo niższą akcyzę nakładaną. Teoretycznie, bo w Polsce - w przeciwieństwie do innych państw UE - tak wcale nie jest.
Nie opłaca się
Mimo, że od początku roku sprzedaż biopaliw jest zgodna z przepisami, to nikt się do niej nie kwapi. Powodem są zbyt wysokie podatki.
Od 1 stycznia ulga podatkowa na biodiesla wynosi 1 zł na każdy litr dolanego biokomponentu (czyli np. ok. 20 gr na litrze w przypadku biodiesla B20 z 20-procentową ilością komponentu). Wcześniej było to 2,2 zł. W przypadku biobenzyny ulga wynosi 1,5 zł na każdy litr dolanego biokomponentu.
- To za mało, aby produkcja była opłacalna. Nic więc dziwnego, że prawie wszyscy producenci zaprzestali wytwarzania biopaliw, z wyjątkiem samych biokomponentów, które są eksportowane - mówi Tomasz Pańczyszyn, sekretarz zarządu Krajowej Izby Biopaliw.
Ma być lepiej
- Pracujemy nad zmianą rozporządzenia, ale tylko w wąskim zakresie. Dążymy do tego, aby stawka akcyzy na biopaliwa samoistne (100 proc. biokomponent) została zmniejszona z 20 do 10 gr na litrze - mówi Jakub Lutyk, p.o. rzecznika prasowego w Ministerstwie Finansów.
- Obniżenie podatku dla innych biopaliw nie jest możliwe, bo w tej chwili obowiązują już maksymalne dozwolone przez Unię Europejską ulgi.
- Obniżenie stawek podatku akcyzowego jest zawsze interesujące jeśli chodzi o sytuację biopaliw. Obliczenie, jakie korzyści może ono przynieść jest jednak w tej chwili trudne - stwierdza Paweł Poręba z PKN Orlen.
I co z tego?
Jaki wpływ na rynek paliw mogą mieć proponowane zmiany?
- Prawda jest taka, że w Polsce i producenci, i kierowcy nastawili się na biopaliwa powstającego w drodze mieszania paliw konwencjonalnych z biododatkami. Zmiana podatku na biopaliwa samoistne nie będzie więc miała bezpośredniego przełożenia na rynek paliw. Szkoda, bo np. w Niemczech sytuacja jest odwrotna. Na mieszane biopaliwa nie ma zniżek. W specjalnie oznaczonych dystrybutorach sprzedawane są za to czyste biokomponenty, znacznie tańsze, bo nałożony na nie podatek jest minimalny. Kierowca tankując dozuje sobie ilość biokomponentu, po czym dolewa zwykłe paliwo i suma summarum oszczędza - mówi Tomasz Pańczyszyn.
Jego zdaniem, ze względu na złą politykę podatkową naszego rządu i brak wiedzy dotyczącej biopaliw jeszcze dużo czasu minie, zanim w Polsce biopaliwa staną się popularne.
Biodiesel
to mieszanka (np. w stosunku 80:20) oleju napędowego i dodatków pochodzenia roślinnego tzw. estrów (metylowych lub etylowych) wyższych kwasów tłuszczowych. Estry otrzymuje się m.in. z rzepaku.
Biobenzyna
to mieszanka (np. w stosunku 85:15) bezołowiowej benzyny i bioetanolu, czyli alkoholu pochodzenia roślinnego wytwarzanego m.in. z ziemniaków.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?