Według raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w 2021 roku w Polsce pojawiło się 2.115.515 ofert sprzedaży samochodów używanych, spośród których aż 869.871 miało 15 lat i więcej. To właśnie te samochody może dotknąć zakaz poruszania się w wyznaczonych strefach miast. Mediana wieku takich samochodów wynosiła 17,3 lat, mediana ceny – 7.500 złotych, a mediana przebiegu 230.000 kilometrów.
„Wprowadzenie zmian do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych częściowo wpłynie na odmłodzenie rynku samochodów używanych w Polsce. Już teraz obserwujemy wzrost zainteresowania autami prawie nowymi. Świadczy o tym wzrost cen i malejąca oferta aut w wieku do dwóch lat. Na rynku samochodów używanych przeciętnie ceny wzrosły w ciągu ostatniego roku o około 10-15 proc., ale w segmencie samochodów poniżej drugiego roku życia, w przypadku niektórych modeli, często wzrosły one o ponad 20 proc., a w niektórych krajach nawet ponad 30 proc. Oznacza to, że zbliżamy się do cen, za które te modele były sprzedawane jako nowe” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Według analizy AURES Holdings, operatora sieci samochodów używanych AAA AUTO, na rynku samochodów używanych mediana ceny prawie nowych aut o wieku do 2 lat w porównaniu do ubiegłego roku w Polsce wzrosły o 15,5 proc., na rynku czeskim o 13,2 proc., na Słowacji z kolei spadły o 8,2%, a na Węgrzech wzrosły aż o 62,3%! Oferta tych samochodów w krajach Grupy Wyszehradzkiej zmniejszyła się o 41.597 samochodów.
Zgodnie z ustawą o elektromobilności w specjalnych strefach transpotu będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy bezemisyjne, jeżdżące na gaz ziemny i wodór oraz auta spalinowe spełniające określoną przez władze lokalne normę emisji spalin Euro. Podobnie jak w innych miastach Europy Zachodniej, najprawdopodobniej samorządy będą ograniczały wjazd autom starszym niż 15-20 lat, a więc nie spełniające emisji spalin zgodnej z normami Euro 3 lub 4. Od 24 grudnia br. taką strefę będzie można utworzyć w każdej miejscowości, niezależnie od liczby jej mieszkańców. Będzie ona też mogła zostać wyznaczona w dowolnym miejscu określonym przez samorząd.
Gminy będą mogły ustanawiać opłaty, po zapłaceniu których poruszanie się po strefach czystego transportu będzie możliwe dla wszystkich aut. Także tych starszych.
Zobacz także: Tak ma wyglądać Maserati Grecale
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?