Tajemnicze skróty

Grzegorz Burda
Samochody wyposażone są obecnie w wiele urządzeń wspomagających kierowcę. Dla niezorientowanych są to często niewiele mówiące nazwy.

Samochody wyposażone są obecnie w wiele urządzeń wspomagających kierowcę. Dla niezorientowanych są to często niewiele mówiące nazwy.
  

Jest wiele nowoczesnych układów elektronicznych, które stają się na tyle inteligentne, że zaczynają powoli wyręczać kierowców, czy też poprawiać ich błędy podczas jazdy. Problem w tym, że niektóre układy mogą występować pod różnymi nazwami (skrótami). Poniżej podajemy wyjaśnienie niektórych skrótów:

EDS

Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Procesor sprawdza prędkość obrotową napędzanych kół. Jeśli prędkości różnią się znacznie, system spowalnia jedno z kół, tak aby obracało się ono z taką samą prędkością jak pozostałe. EDS pozwala na bezpieczne ruszenie autem, którego jedno koło znajduje się na śliskiej nawierzchni (np. lodzie, lub szutrowej nawierzchni), a drugie na powierzchni o dużej przyczepności (np. asfalcie).

ABS

Zmniejsza na ułamek sekundy ciśnienie płynu hamulcowego podczas ostrego hamowania. Daje to kierowcy komfort polegający na tym, że nawet podczas gwałtownego i mocnego hamowania jego auto nie wpadnie w poślizg spowodowany blokadą przednich kół, a w związku z tym jest sterowane. Ale uwaga: w związku z takim działaniem, realnie rzecz biorąc ABS wydłuża nieco drogę hamowania. Należy to wziąć pod uwagę i nauczyć się hamować autem z tym układem. Nie jest więc prawdą powszechne dość przekonanie, że ABS to lekarstwo na wszystko, i że auto staje w miejscu.

ESP

Układ stabilizujący tor jazdy samochodu podczas gwałtownych manewrów. ESP mierzy wiele parametrów: prędkość obrotową kół, tor jazdy, przechył auta. Jeśli samochód zaczyna niebezpiecznie "wypadać z zakrętu, układ ESP przyhamowuje koła, lub jedno z nich, po zewnętrznej lub wewnętrznej części zakrętu. Efekt działania systemu jest taki, że auto nawet na ostrych zakrętach przy dużej prędkości nie wypada z toru jazdy i lepiej trzyma się drogi.   

ASR

Tutaj elektronika zmniejsza otwarcie przepustnicy w momencie poślizgu napędzanych kół podczas ruszania z miejsca. System ten powoduje, że koła nie mają prawa "zaboksować" w miejscu podczas ruszania ani nie możemy ruszyć z tzw. "piskiem". W większości aut za pomocą specjalnego przycisku można wyłączyć ASR.

DAV

Układ regulujący siłę wspomagania układu kierowniczego w zależności od prędkości jazdy. Im większa prędkość, tym mniejsza siła wspomagania, i odwrotnie.

EBD

Układ rozdzielający w różnym stopniu siłę hamowania na obie osie w zależności od siły nacisku na pedał hamulca, prędkości auta i warunków na drodze. System ten poprawia skuteczność hamowania!

EBV lub AFU

Elektroniczny system sterujący siłą hamowania. Jest on jakby odwrotnością ABS-u. EBV zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego w wypadku ostrego i gwałtownego hamowania. W efekcie system ten w razie potrzeby "dociska" za nas pedał hamulca, polepszając skuteczność hamowania.

4x4

Rodzaj napędu terenowego, w którym możemy wybierać, na którą z osi ma być przenoszona moc z silnika, dodatkowe funkcje to możliwość blokady mechanizmów różnicowych oraz redukcji przełożenia skrzyni rozdzielczej (tzw. bieg terenowy). Dla porównania przeczytaj hasło AWD.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty