System ma ułatwić poruszanie się po mieście. To pierwszy tego typu system w Europie.
Uruchomiono pięć tablic, które na wycinku mapy miasta (odwzorowanej na nawigacji) pokazują czas przejazdu pomiędzy wskazanymi odcinkami tras a także informują o zatłoczeniu na ulicach.
- Za pośrednictwem tablic kierowcy otrzymują dwie informacje - mówi Dariusz Wołoszczuk z Biura Komunikacji Społecznej i Marketingowej Urzędu Miasta. - Pierwsza mówi o faktycznym czasie przejazdu pomiędzy punktem, w którym znajdują się tablice a punktem docelowym - czyli Most Długi, Trasa Zamkowa czy Rondo Uniwersyteckie (w kierunku wjazdu do centrum) oraz autostrady A6 w przypadku wyjazdu z miasta a także pomiędzy punktami kontrolnymi np. pomiędzy Szosą Stargardzką a skrzyżowaniem ul. Struga z Granitową.
Czas podawany na tablicach jest czasem rzeczywistym odczytanym z tablic rejestracyjnych przejeżdżających samochodów za pomocą kamer. To właśnie one odczytują tablice rejestracyjne oraz liczą poszczególne czasy przejazdu.
Druga informacja dla kierowców za pośrednictwem kolorów mówi o płynności ruchu na danych odcinkach.
I tak:
- kolor zielony: informacja o płynnym poruszaniu się odcinkiem trasy;
- kolor żółty: występuje spowolnienie ruchu;
- kolor czerwony: znaczne utrudnienie w ruchu.
Na podstawie tych informacji umieszczonych na tablicach przed skrzyżowaniami kierowca może podjąć decyzję o wyborze najkorzystniejszej dla siebie trasy w oparciu o rzeczywisty czas przejazdu.
W przyszłości na tablicach będą pojawiać się także informacje tekstowe na temat utrudnień i zmian w ruchu w innych rejonach miasta.
Poza tablicami zamontowanych zostało 10 tablic zmiennej treści, które na zasadzie znaków drogowych będą informowały o ograniczeniach w ruchu, stanie nawierzchni czy warunkach atmosferycznych. W tym celu wybudowane zostały cztery stacje meteorologiczne, które do centrum będą przekazywać informacje na temat warunków drogowych.
W ramach systemu Zarządzania Ruchem zmienione zostały programy sterowania sygnalizacjami świetlnymi w pięciu newralgicznych miejscach.
W pełni akomodacyjne sygnalizacje funkcjonują już na:
- skrzyżowaniu przy Moście Długim,
- skrzyżowaniu ul. Struga z Gryfińską.
- skrzyżowaniu Autostrady Poznańskiej z ul. Ustowską,
- skrzyżowaniu ul. Granitowej z Autostradą Poznańską.
- skrzyżowaniu ul. Granitowej z ul. Marmurową.
Cykle trwania zielonego światła na poszczególnych kierunkach ruchu dostosowują się do natężenia ruchu.
Elementem spinającym cały system jest Centrum Zarządzania Ruchem, które powstało w Wydziale Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. W centrum na specjalnych monitorach pracownicy zatrudnieni w nim przy użyciu zintegrowanego monitoringu policyjno - miejskiego będą mogli na bieżąco śledzić jednocześnie ruch w ponad 40 miejscach na terenie całego Szczecina.
Inwestycja dofinansowana została środkami z Regionalnego Programu Operacyjnego. Jego koszt to niecałe 7 miliona zł.
Tablice o wymianach 5 x 6 metrów zamontowane zostały na:
- ul. Szosa Stargardzka przez skrzyżowaniem z autostradą A6 - w kierunku centrum;
- ul. Struga przed skrzyżowaniem z ul. Gryfińską - w kierunku centrum;
- ul. Eskadrowa przed wjazdem na Most Pionierów i zjazdem w kierunku Mostu Cłowego - w kierunku centrum;
- ul. Gdańska - przed rozjazdem na Trasę Zamkową i ul. Energetyków - w kierunku centrum;
- Brama Portowa - pomiędzy ul. Potulicką a Kaszubską - wyjazd z miasta.
Poszukaj w sieci
Pod adresem www.szr.szczecin.pl w oparciu o dane z Systemu Zarządzania Ruchem zacznie funkcjonować specjalny Portal dla użytkowników ruchu.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?