TAB na topie

Redakcja
Czy akumulatory, które trafiają do sprzedaży są gotowe do pracy? Czy deklarowane parametry techniczne zgadzają się ze stanem faktycznym? Czy parametry w testowanych wyrobach są powtarzalne?

 

Akumulatory Topla słoweńskiego producenta TAB z powodzeniem rywalizują na rynku polskim z najbardziej znanymi markami. Topla zwyciężają w testach eksploatacyjnych i laboratoryjnych.

W wielkim teście "Transportu Polskiego" i specjalistów WAT oraz WTM, producenta aparatury pomiarowej dla warsztatów samochodowych, "Kowalski kupuje akumulator" oceniono 15 akumulatorów do samochodów dostawczych. Badaniom poddano markowe akumulatory o pojemności 55 Ah, czyli takie jakie są najczęściej stosowane w mniejszych samochodach dostawczych oraz osobowych typu van. Były to wersje podstawowe, o zdolności rozruchowej w zakresie 480 - 640 A według EN.

TAB na topie

 

Badano cztery akumulatory danego producenta. Najlepsze okazały się akumulatory Banner, Topla i Hoppecke. Zważywszy, że Hoppecke nie są już sprzedawane w Polsce do samochodów, Topla niesie laur wspólnie z Bannerem.

 

Na zimno

 

Sprawdzony został faktyczny stopień naładowania i prąd rozruchu, a następnie wykonano pomiary po pełnym naładowaniu i po 8-godzinnym schłodzeniu i 10-godzinnym przemrożeniu akumulatora w komorze chłodniczej o temperaturze -18 stopni. Pomiary wykonano za pomocą testera akumulatorów TA 203. Sprawność akumulatora badano metodą pomiaru dynamicznej konduktancji. To metoda, dzięki której można badać akumulator bez rozładowania i wyjmowania go z samochodu, można też badać akumulatory rozładowane.

 

Wyższym prądem

 

Sprawdzono stopień naładowania i prąd rozruchu, a następnie reakcję na głębokie wyładowanie w samochodzie Fiat Doblo 1,9 JTD. Ten sprawdzian jest szczególnie ważny dla użytkowników, dlatego organizatorzy pozorowali pozostawienie auta "na światłach". Wyładowywano akumulatory wyższym prądem, czyli włączono w samochodzie wszystkie odbiorniki prądu.

 

Test miał odpowiedzieć na kilka ważnych pytań, a mianowicie:

1. czy kupowane akumulatory są gotowe do pracy;

2. czy deklarowane parametry techniczne zgadzają się ze stanem faktycznym;

3. jaka jest powtarzalność parametrów technicznych w testowanych wyrobach;

4. jak niskie temperatury wpływają na parametry techniczne;

5. czym jest pojemność rezerwowa akumulatora i jak ona wpływa na eksploatację pojazdów w sytuacjach awaryjnych;

6. jaka jest zależność pomiędzy ceną a jakością akumulatora;

7. jak różne są warunki gwarancyjne badanych baterii.

 

Z przekazanych nam wyników testów wynika, że kilka markowych baterii wymagały natychmiastowego doładowania. Największy zapas prądu rozruchu miały Topla.

 

Wszechstronny test

 

Podczas testów wykonano następujące pomiary akumulatorów: stopień naładowania po zakupie, parametry przed zamrożeniem (napięcie, prąd rozruchu), nadwyżka wartości prądu rozruchu, parametry po zamrożeniu w temp. -18 stopni, powrót do temperatury +20 stopni, czas wyładowania pod pełnym obciążeniem, parametry po rozładowaniu, stan naładowania, ładowanie jednogodzinne (zdolność pochłaniania ładunku) i test szczelności.

 

Zwycięzcami testu zostały wyroby firmy TAB, Hoppecke i Banner. W pokonanym polu zostały baterie takich firm jak: Centra Exide oraz Delphi, EuroStart i SilverStar. Raz jeszcze okazało się, że jakość akumulatorów jest różna. Polityka cenowa na rynku akumulatorów jest szczególnie nieprzejrzysta. Sprzedawcy tego asortymentu nie zawsze są kompetentni i nie dbają o prawidłowe magazynowanie tego rodzaju produktów. A dla na klientów zakup dobrego akumulatora zależy nadal od szczęścia".

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty