Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybki interes

Ryszard Polit
Jest okazja do zrobienia szybkiego interesu. Wystarczy kupić w Polsce nowe samochody i sprzedać je np. w Niemczech. Z powodu różnicy cen jest to bardzo opłacalne. Co na to generalni importerzy?

Według raportu Komisji Europejskiej [b]ceny netto nowych aut są w Polsce najniższe spośród**wszystkich państw Unii Europejskiej.**
Możliwość zarobienia dużych pieniędzy skłania niektórych spośród naszych dilerów do reeksportowania samochodów na Zachód. [/b]

 
Fot. Leszek Małkowski
Fot. Leszek Małkowski

Najczęściej za granicę trafiają auta marek niemieckich, które cieszą się na Zachodzie Europy największym zainteresowaniem, a różnica cen jest duża. Głównym odbiorcą dostaw z naszego kraju są Niemcy. Tam pojazdy przywiezione z Polski nie są sprzedawane przez oficjalnych dealerów, ale przez specjalnie do tego celu założone firmy. Ma to zapobiec reakcji ze strony producentów aut. "Polskie" pojazdy najłatwiej można nabyć korzystając z Internetu. Samochody są fabrycznie nowe i mają pełną europejską gwarancję.

 

Śledząc statystykę sprzedaży nowych aut w Polsce można dojść do wniosku, że reeksport pojazdów z naszego kraju nie jest duży. Nie ma on bowiem odzwierciedlenia w miesięcznej sprzedaży samochodów. Jak podaje firma Samar, w lipcu sprzedano w Polsce o 5 % aut mniej niż miesiąc wcześniej.

Problem polega jednak na tym, że znaczący reeksport samochodów danej marki z Polski spowoduje reakcję ze strony producenta. Reakcja może być tylko jedna - podniesienie cen w Polsce. W dłuższej perspektywie taki reeksport jest więc nieopłacalny, gdyż wyższe ceny odstraszą krajowych nabywców.

 

Generalni importerzy w Polsce mają tego świadomość i nie popierają reeksportu. Z drugiej strony dilerzy to oddzielne podmioty gospodarcze, które mogą prowadzić własne interesy.

Mirosław Bendzera z Toyoty Motor Poland mówi, że TMP nie zaleca sprzedaży hurtowej swoim dilerom. W przypadku zakupów indywidualnych - nie ma problemu.

Andrzej Nosiński - Sekretarz Generalny Peugeot Polska - zwrócił uwagę, że zgodnie z dyrektywą nr 1400/2002 komisarza UE ds. konkurencji Mario Monti, handel hurtowy jest zabroniony. Jeżeli zagraniczny nabywca będący podmiotem gospodarczym zakupi partię samochodów w Polsce, zgodnie z tą dyrektywą nie będzie mógł ich sprzedać w innym kraju. Problem ten zniknie po wyrównaniu cen samochodów w krajach Unii.

 

"W sieci Skoda Auto Polska obowiązują umowy dealerskie zezwalające na sprzedaż zagranicznym klientom indywidualnym, ale zakazują pośrednikom hurtowym czy sprzedawcom zachodnioeuropejskim. Umowy te będą obowiązywały do listopada. Potem może się to zmienić" - powiedziała nam Lucyna Roszczak ze Skody Auto Polska.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty