Szybki "autobus" Seata

BB
Fot. Krzysztof Toboła: W klasie dziennikarzy Seat Altea Freetrack nie dał szans rywalom
Fot. Krzysztof Toboła: W klasie dziennikarzy Seat Altea Freetrack nie dał szans rywalom
Czy rodzinny minivan może być konkurencyjnym samochodem rajdowym? Okazuje się że tak, nawet na trasie tak prestiżowej imprezy jak Rajd Żubrów.

Historia tego rajdu sięga 1966 roku i została zapoczątkowana przez trzykrotnego mistrza Europy

Fot. Krzysztof Toboła: W klasie dziennikarzy Seat Altea Freetrack nie dał szans rywalom
Fot. Krzysztof Toboła: W klasie dziennikarzy Seat Altea Freetrack nie dał szans rywalom

Sobiesława Zasadę, który wpadł na pomysł, aby raz w roku zawodnicy i działacze sportów motorowych zamienili się rolami. Od tego czasu na trasie z Krakowa do Zakopanego to właśnie czynni zawodnicy wcielają się w rolę sędziów i osoby odpowiedzialne za zabezpieczenie zawodów, natomiast organizatorzy oraz byli rajdowcy zasiadają za kierownicami samochodów i rywalizują na próbach sportowych. W gronie uczestników rajdu nie brakuje także dziennikarzy i zaproszonych gości, a swoją klasyfikację mają także panie.

 

W tym roku już po raz 41. odbył się ten rajd, który należy do najliczniej obsadzonych imprez samochodowych w naszym kraju. Ze względów organizacyjnych

Fot. Marek Skalski: Legenda polskich rajdów Sobiesław Zasada na trasie
Fot. Marek Skalski: Legenda polskich rajdów Sobiesław Zasada na trasie

start został przeniesiony do Myślenic, a na trasę do Zakopanego wyruszyły aż 94 załogi, w tym 21 z Włoch. Już tradycyjnie w czołówce dominowały Mitsubishi Lancery i Subaru Imprezy, liczną grupę stanowili także zawodnicy zespołu Historic Team Italia startujący przepięknymi samochodami takich marek jak Porsche, Jaguar, Lancia czy Alfa Romeo. Także i w tym roku mogliśmy podziwiać umiejętności byłego kierowcy Formuły 1 Alexa Caffi’ego, który tym razem prowadził Forda Escorta RS, ale największą

Fot. Tomasz Szmandra: Nalepsi w generalce, Sobiesław Zasada i Ryszard Nowicki
Fot. Tomasz Szmandra: Nalepsi w generalce, Sobiesław Zasada i Ryszard Nowicki

sensację wywołała załoga Fabrizio Colombi i Angelo Mattanza, która startowała Skodą Fabią WRC!

 

Niemal przez cały czas trwania imprezy padał deszcz, co sprawiło że trasy stały się śliskie, a niektóre samochody lądowały na poboczu i to nie zawsze na czterech kołach. Na szczęście obyło się bez groźniejszych wypadków.

 

Biorąc pod uwagę przelicznik wiekowy, w klasyfikacji

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

generalnej pierwszą lokatę zajął startujący Mercedesem C 350, pomysłodawca imprezy Sobiesław Zasada, który tym razem odebrał statuetkę Żubra w towarzystwie swojego dawnego pilota Ryszarda Nowickiego.

 

W klasyfikacji dziennikarzy duży sukces odniosła załoga reprezentująca naszą redakcję, Tomasz Szmandra i Grzegorz Badura. Mimo że ich Seat Altea Freetrack nie przypominał “rasowej” rajdówki i przed starem wywoływał sporo dowcipnych komentarzy, zyskując przy tym ksywę “autobus”, na trasie okazał się znacznie szybszy niż sportowe samochody rywali. Na mecie, zlokalizowanej tradycyjnie pod hotelem Kasprowy, okazało się, że w swojej kategorii nasza załoga wygrała wszystkie 11 odcinków specjalnych, a w końcowej klasyfikacji wyprzedziła kolejnych zawodników prawie o minutę!

 

Wyniki 41. Rajdu Żubrów

 

Klasyfikacja generalna i Grupa I (Byli zawodnicy i działacze, którzy ukończyli 55 lat)

1. Sobiesław Zasada / Ryszard Nowicki (Mercedes C 350) 634,9

2. Andrzej Lipski / Paweł Dragan (Subaru Impreza) 715,0

3. Krystian Durczok / Marek Pustelnik (Mitsubishi Lancer Evo) 719,6

 

Grupa II (Pozostali byli zawodnicy i działacze)

1. Adam Tuszyński/ Michał Kwiatkowski (Mitsubishi Lancer) 726,4

2. Paweł Petrys / Artur Skorupa (Subaru Impreza) 746,0

3. Zbigniew Rybicki / Ireneusz Romejko (Subaru Impreza) 828,3

 

Grupa III (Goście)

1. Fabrizio Colombi / Angelo Mattanza (Skoda Fabia WRC) 738,2

2. Mariusz Łoś / Andrzej Oracz (Mitsubishi Lancer Evo IX) 753,7

3. Piotr Różański / Anna Różańska (Subaru Impreza) 761,9

 

Grupa IV (Dziennikarze)

1. Tomasz Szmandra / Grzegorz Badura (Seat Altea Freetrack) 829,7

2. Jacek Jurecki / Arkadiusz Raszewski (Alfa Romeo 159) 889,5

3. Tomasz Popielewicz / Michał Szekieta (Fiat Barchetta) 906,7

 

Grupa V (Samochody historyczne wyprodukowane przed 1983 r.)

1. Piotr Szafrański / Stanisław Jagiełło (Porsche 911 RS) 811,2

2. G. Carlo Cattone / Marco Masperi (Porsche 356B) 830,3

3. Rafał Płatek / Dariusz Czopek (Alfa Romeo GTV) 853,5

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie