Szybę da się naprawić

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Dużą skuteczność uzyskuje się przy naprawach pęknięć punktowych.
Fot. Grzegorz Burda: Dużą skuteczność uzyskuje się przy naprawach pęknięć punktowych.
Kamyki wyrzucane spod kół samochodów z dużą prędkością uderzają w nadjeżdżające samochody i bardzo często trafiają w szybę powodując jej pęknięcie. Na szczęście niektóre uszkodzenia można skutecznie naprawić.

Wiosna jest tradycyjnie okresem łatania dziur na drogach i niestety jednym z materiałów do naprawy są kamyki, które sieją spustoszenie w samochodach. Często efektem jazdy po takiej drodze jest uszkodzona przednia szyba. Na szczęście można ją naprawić, ale nie zawsze się to opłaca.

 

Łatanie drogi roztopioną smołą i posypywanie drobnymi kamykami to częsty sposób naprawy niewielkich dziur w asfalcie. Niestety, po takim remoncie na drodze i poboczu jest mnóstwo kamyków, których oczywiście nikt nie sprząta.

 

Nie zawsze skutecznie

 

Duża skuteczność naprawy jest w przypadku uszkodzeń punktowych. Jakość naprawy jest wówczas na tyle dobra, że uszkodzenie jest praktycznie niewidoczne. Skuteczność naprawy zależy również od nas. Im szybciej pojedziemy naprawić szybę, tym efekty będą lepsze.

 

Fot. Grzegorz Burda: Dużą skuteczność uzyskuje się przy naprawach pęknięć punktowych.
Fot. Grzegorz Burda: Dużą skuteczność uzyskuje się przy naprawach pęknięć punktowych.

Również jeśli zauważymy pęknięcie powinniśmy jak najszybciej je zabezpieczyć np. taśmą klejącą, aby w uszkodzone miejsce nie przedostał się brud. Jeśli tego nie zrobimy, po kilku dniach uszkodzone miejsce wypełni się zanieczyszczeniami, których na pewno nie uda się całkowicie usunąć.

 

Warto zaznaczyć, że naprawa pęknięć jest najczęściej mniej skuteczna niż uszkodzeń punktowych, ponieważ szyba przednia jest wklejana do nadwozia i przenosi obciążenia. To powoduje, że w niedługim czasie, nawet prawidłowo naprawiona szyba pęka dalej. Dlatego w przypadku pęknięć raczej nie opłaca się wydawać pieniędzy na klejenie, gdyż jest duże prawdopodobieństwo wystąpienia ponownie takiej samej usterki.

 

Ponadto można w miarę skutecznie naprawiać pęknięcia jedynie o długości do kilkunastu centymetrów. Nad taką naprawą można się zastanawiać, jeśli mamy auto nietypowe i nowa szyba kosztuje bardzo dużo.

 

Lepiej w serwisie

 

Naprawa pęknięcia jest bardzo prosta i polega na wypełnieniu ubytku żywicą. Ale aby to wykonać potrzebny jest specjalny sprzęt, więc warto udać się do specjalistycznego serwisu.  Na początku należy oczyścić uszkodzone miejsca poprzez wytworzenie podciśnienia. Następnie ubytek szkła uzupełnia się żywicą i utwardza promieniami UV. Końcowym etapem jest usunięcie nadmiaru żywicy i polerowanie naprawianego miejsca.

 

Jeśli naprawiane jest pęknięcie, to przed przystąpieniem do wypełnienia nawierca się na końcu rysy otwór, który ma zabezpieczyć przed dalszym pękaniem. Pozostała procedura jest taka sama jak w przypadku naprawy uszkodzenia punktowego.

 

Naprawa pęknięcia trwa około jednej godziny - pół godziny trzeba poświęcić na oczyszczenie uszkodzenia i podgrzanie w celu usunięcia wilgoci. Kolejne pół godziny na wypełnienie i utwardzenie. Koszt naprawy zależy od wielkości uszkodzenia i w przypadku ubytków punktowych waha się od 50 do 100 zł, natomiast w przypadku pęknięć może wynieść nawet 150 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty