Szybciej znaczy bezpieczniej

(pol)
Fot. Toyota: Poduszki powietrzne to nie wszystko. Ważne jest, by czujniki i sterownik działały szybko.
Fot. Toyota: Poduszki powietrzne to nie wszystko. Ważne jest, by czujniki i sterownik działały szybko.
Nowoczesny samochód jest wyposażony w poduszki gazowe, które oddają nieocenione usługi podczas wypadku.

Ich skuteczność zależy od tego, w jakim czasie od chwili zderzenia się otworzą.

 

Poduszka gazowa jest urządzeniem wykonawczym. By zaczęła działać, potrzebne są czujniki i elektroniczny sterownik. Od szybkości działania czujnika często zależy nasze życie. W niektórych pojazdach czujnik zaczyna działać po 50 milisekundach od chwili zderzenia, a w innych po 15 milisekundach. Zależy to od klasy urządzeń. Warto dodać, że ten sam czujnik uruchamia również

Fot. Toyota: Poduszki powietrzne to nie wszystko. Ważne jest, by czujniki i sterownik działały szybko.
Fot. Toyota: Poduszki powietrzne to nie wszystko. Ważne jest, by czujniki i sterownik działały szybko.

napinacze pasów bezpieczeństwa.

 

Ze względu na różne położenie poduszek, czujniki umieszcza się w kilku miejscach. Przy pomocy dwóch czujników umieszczonych w przedniej części komory silnika, system wykrywa i analizuje siłę zderzenia czołowego we wczesnej jego fazie. W najnowocześniejszych systemach dwa czujniki przyspieszenia umieszcza się w strefie zgniotu. Przekazują one sygnały do sterownika, który oblicza absorbowaną energię oraz prędkość deformacji pojazdu już ok. 15 milisekund po uderzeniu. Ocenia też, czy chodzi o lekkie uderzenie, przy którym nie ma konieczności aktywowania poduszki, czy o poważne zderzenie, przy którym konieczne jest zadziałanie całego systemu pasywnego bezpieczeństwa. W zależności od przebiegu zderzenia, systemy zabezpieczenia pasażerów mogą być aktywowane jedno- lub dwufazowo.

 

Uderzenia boczne wykrywane są w oparciu o cztery czujniki zderzenia bocznego. Przekazują one sygnały do centralnego czujnika w sterowniku poduszki powietrznej, gdzie poddawane są analizie. Taka koncepcja gwarantuje wczesne zadziałanie poduszek bocznych, które chronią głowę i klatkę piersiową.

 

Samochód wyposażony w poduszki powietrzne uważa się za bezpieczny. Wiele zależy też od generacji systemu bezpieczeństwa. Starsze systemy działają wolniej.

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie