Szósty zmysł

(mp)
General Motors opracował nowe systemy wspomagania jazdy wykorzystujące technologię V2V (vehicle-to-vehicle).

 

Technologia ta umożliwia komunikację pomiędzy pojazdami bez udziału kierowcy. System korzysta z bezprzewodowej sieci, która zapewnia możliwość wymiany takich danych, jak pozycja pojazdu i prędkość jazdy. Analizując te dane może zapobiec wypadkom poprzez przekazanie sygnału ostrzegawczego o potencjalnym zagrożeniu.

 

Inżynierowie GM zaprezentowali system V2V na przykładzie modeli Cadillaca, Saaba, Opla i Chevroleta w centrum testowym w niemieckim ośrodku w Dudenhofen.

 

Zalety nowej technologii na przykładzie kilku częstych sytuacji drogowych:

 

1. Inny samochód stoi na drodze pojazdu

System ostrzega kierowcę o samochodzie stojącym na pasie jazdy np. w wyniku awarii. Nawet jeśli pojazd nie znajduje się na pasie jazdy samochodu i nie powoduje bezpośredniego zagrożenia, system informuje o tym kierowcę odpowiednimi symbolami jeszcze przed nawiązaniem kontaktu wzrokowego, aby wiedział on o potencjalnie niebezpiecznej sytuacji, np. o obecności pieszych na poboczu.

 

2. Ostrzeżenie o awaryjnym hamowaniu

Włączanie świateł awaryjnych w sytuacji gwałtownego hamowania, na przykład

w przypadku zbliżania się do zatoru drogowego, jest stosowane już od dawna i zostało zalegalizowane kilka lat temu. W międzyczasie wprowadzono również w samochodach produkowanych seryjnie "pulsujące światła hamulcowe", które szybko migają, gdy kierowca gwałtownie zahamuje.

 

3. Możliwość kolizji

Inna sytuacja, która mogłaby wydarzyć się nie tylko w korku, ale i na zwykłej, wiejskiej drodze bez pobocza: inny samochód zatrzymał się lub jedzie bardzo wolno, co stanowi potencjalne

Fot. GM
Fot. GM

zagrożenie dla nadjeżdżających kierowców. Dzięki technologii V2V kierowca nadjeżdżający tym samym pasem otrzymuje ostrzeżenie o zagrożeniu. W miarę zbliżania się kolejnego samochodu, tylne światła stojącego pojazdu także migają

coraz szybciej, a nadjeżdżający kierowca otrzymuje sygnał dźwiękowy i wibracyjny.

Ma wówczas czas na wykonanie odpowiedniego manewru uniku lub hamowania.

 

4. Martwy punkt/zmiana pasa

System wspomagania zmiany pasa ostrzega kierowcę o samochodzie jadącym w jego martwym punkcie, co nabiera szczególnego znaczenia przy coraz większym ruchu drogowym na drogach wielopasmowych. Sygnał wizualny uruchamia się, jeśli w polu niewidocznym w bocznym lusterku jedzie inny samochód. Po odpowiedniej stronie samochodu włącza się wówczas dioda umieszczona w przednim słupku. System wydaje mocniejszy sygnał, jeśli kierowca stworzy sytuację większego zagrożenia, np. włączając kierunkowskaz sygnalizujący zamiar zmiany pasa. Dioda zaczyna migać oraz włącza się dodatkowa wibracja fotela kierowcy po odpowiedniej stronie. System uwzględnia również prędkość obu pojazdów: im szybciej jedzie wyprzedzający pojazd, tym szybciej włącza się ostrzeżenie.

 

5. Ostrzeżenie o samochodzie uprzywilejowanym

Kiedy kierowca słyszy syrenę, czasem trudno mu określić, z którego kierunku nadchodzi sygnał, szczególnie w ruchu miejskim. Często zagłusza ją radio w samochodzie, a wielu kierowców nie wie, czy i w jaki sposób powinno ustąpić drogi pojazdowi uprzywilejowanemu. Dzięki technologii V2V kierowca nie tylko zna położenie i kierunek jazdy pojazdu uprzywilejowanego, ale także

Fot. GM
Fot. GM

słyszy takie polecenia jak "Zjedź na prawo!" czy "Zrób miejsce pomiędzy drugim a trzecim pasem!" Może to oszczędzić cenne minuty w sytuacjach awaryjnych, zapewniając przewożonemu pacjentowi lepsze szanse na uzyskanie szybkiej pomocy medycznej.

 

6. Ostrzeżenie o robotach drogowych

Każdy kierowca zna taką sytuację: koszony jest pas rozdzielający, a służby drogowe

jak zawsze podjęły stosowne środki bezpieczeństwa - kilkaset metrów za kosiarką jedzie samochód z ostrzegawczym znakiem drogowym. Jednak często nieuważny kierowca i tak w niego wjedzie, powodując groźny wypadek. Można tego uniknąć, jeśli samochód ze znakiem ostrzegawczym będzie nadawał sygnał, np. o treści: "Lewy pas zamknięty. Zjedź na prawo." Długotrwałe roboty drogowe można również sygnalizować odpowiednimi ograniczeniami prędkości przesyłanymi kierowcy na całej długości robót.

 

7. Ostrzeżenie o skrzyżowaniu

Skrzyżowania ze słabą widocznością bez sygnalizacji świetlnej mogą być szczególnie niebezpiecznie, ponieważ kierowcy nie zachowują wystarczającej ostrożności lub nie

są w stanie dostrzec się w odpowiednim czasie. Dzięki technologii V2V samochody komunikują się, jeszcze zanim będą dla siebie widoczne, co umożliwia szybkie zaalarmowanie kierowców o grożącej kolizji. Mają oni wówczas czas na zahamowanie lub wykonanie innego manewru. Jeśli nie można w ten sposób uniknąć wypadku, system V2V mógłby samoczynnie wyhamować jeden lub oba pojazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie