Szkolenie po nowemu

Mieczysław Teer
Jeszcze tylko do końca marca można rozpocząć kurs prawa jazdy na dotychczasowych zasadach. Od 1 kwietnia wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców.

Tytuł tego aktu prawnego jest zresztą mylący, gdyż w zasadach egzaminowania nie zmienia się nic, choć tu właśnie powinny nastąpić zmiany zasadnicze.

Jeżeli natomiast chodzi o szkolenie, to znacznie zwiększyła się liczba godzin jakie będzie musiał poświęcić kursant nim zostanie dopuszczony do egzaminu. Trzykrotnie wzrosła liczba godzin szkolenia teoretycznego (z 10 do 30) natomiast jazd będzie o 50% więcej (było 20 godzin, będzie 30). Pociągnie to za sobą oczywiście wzrost kosztów, jakie będzie musiał ponieść kursant. Z mini ankiety, jaką przeprowadziliśmy w ośrodkach szkolenia wynika, że ceny kursów zwiększą się średnio o połowę. (Zupełnie na marginesie: nawet po tej podwyżce kursy pozostaną atrakcyjne dla chętnych zza granicy, którzy już dziś chętnie szkolą się w polskich ośrodkach na zachodzie kraju.)

Na razie jednak szkoły nauki jazdy przeżywają krótkotrwały boom: liczba chętnych, którzy chcą zdążyć zacząć kurs na starych zasadach (i mniej za niego zapłacić) wzrosła nawet trzykrotnie.

Część z nich i tak będzie musiała wykupić dodatkowe godziny jazdy. W nowelizowanym rozporządzeniu sprecyzowano bowiem nie do końca dotąd jasną zasadę, że kursant musi zdać tzw. egzamin wewnętrzny, przeprowadzany na takich samych zasadach, jak egzamin państwowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty