Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Śluza? Buspas? ZDiTM proponuje kompromis

redakcja.gdp
Szczecin: Śluza? Buspas? ZDiTM proponuje kompromis
Szczecin: Śluza? Buspas? ZDiTM proponuje kompromis
Cały czas trwa dyskusja nad zmianami w organizacji ruchu w rejonie mostu Długiego w Szczecinie. Jeden z pomysłów to wprowadzenie śluzy dla pojazdów komunikacji miejskiej.
Szczecin: Śluza? Buspas? ZDiTM proponuje kompromis
Szczecin: Śluza? Buspas? ZDiTM proponuje kompromis

Pomysł to wspólne dzieło Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej oraz Stowarzyszenia Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina. Przedstawiciele organizacji skierowali pismo do Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. Nie zgadzają się z pomysłem likwidacji buspasa. W zamian proponują utworzenie śluzy umożliwiającej bezproblemowy wjazd na most pojazdów komunikacji miejskiej. Co to takiego?

 

– Zbliżające się do mostu Długiego tramwaje i autobusy byłyby wykrywane na tyle wcześnie, że sygnalizacja świetlna wpuszczałaby je na most z priorytetem, przed innymi pojazdami chcącymi wjechać do centrum lewym pasem – mówi Paweł Przychodzień, wiceprezes Stowarzyszenia SENS. – Gdy do mostu nie będzie dojeżdżał tramwaj ani autobus, wpuszczane będą samochody osobowe – tak długo, jak długo będą mogły one zjechać z mostu w tym samym cyklu sygnalizacji. System sprawdzi się wtedy, kiedy na jednym cyklu sygnalizacji możliwy będzie zjazd wszystkich pojazdów stojących na moście Długim – niezbędne jest bowiem pozostawienie wolnego lewego pasa na moście dla potrzeb sprawnego przejazdu tramwajów i autobusów. Pozwoli to w 100 procentach wykorzystać przepustowość mostu oraz umożliwi pasażerom komunikacji miejskiej sprawny przejazd przez ten korkujący się odcinek.

Śluzy, czyli własna sygnalizacja dla autobusów są budowane w Olsztynie.

Autorzy listu wskazują także na to, że buspas na ulicy Energetyków powinien zostać przesunięty na lewoskręt prowadzący do ul. Celnej.

– Układ drogowy będzie dzięki temu bardziej czytelny, a kierowcy jadący ul. Energetyków będą mogli zajmować dwa pasy ruchu zamiast jednego, jak ma to miejsce obecnie – wyjaśnia Robert Łubiński, wiceprezes stowarzyszenia miłośników komunikacji.

Propozycje zmian dotyczą także zmian z rejonie skrzyżowania ulicy Bytomskiej i Energetyków.

– Brakuje nam informacji, w jaki sposób ułatwiony zostanie wyjazd z portu – dodaje Robert Łubiński. – Jako pierwszy krok proponujemy ustawienie znaku zachęcającego do jazdy "na suwak". Może to wpłynąć na kierowców poruszających się ul. Energetyków, aby "wpuszczali" kierowców wyjeżdżających z portu.

Autorzy listu mają także na uwadze, że już za kilka miesięcy konieczne będą kolejne zmiany w organizacji ruchu, związane z finałem regat The Tall Ships Races 2013.

– Nie wyobrażamy sobie, aby na ten czas komunikacja miejska nie została potraktowana priorytetowo w stopniu zdecydowanie wyższym, niż ma to miejsce teraz – prognozuje się przecież, że Szczecin odwiedzą 2 miliony osób! – piszą.

Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego przyznaje, że śluza może powstać w tym miejscu, ale nie wcześniej niż po remoncie torowiska na ulicy Energetyków.

– Dziś proponujemy inne, bardziej kompromisowe rozwiązanie – mówi Radosław Tumielewicz, dyrektor ZDiTM. – Przesunięcie buspasa na lewy skrajny pas, obecnie to wyłącznie wydzielony pas do skrętu w ulicę Celną oraz oddanie jednej nitki ulicy Energetyków dla kierowców wyjeżdżających z portu. 

Autor:

Marek Jaszczyński
[email protected] 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty