Pomysł to wspólne dzieło Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej oraz Stowarzyszenia Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina. Przedstawiciele organizacji skierowali pismo do Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. Nie zgadzają się z pomysłem likwidacji buspasa. W zamian proponują utworzenie śluzy umożliwiającej bezproblemowy wjazd na most pojazdów komunikacji miejskiej. Co to takiego?
– Zbliżające się do mostu Długiego tramwaje i autobusy byłyby wykrywane na tyle wcześnie, że sygnalizacja świetlna wpuszczałaby je na most z priorytetem, przed innymi pojazdami chcącymi wjechać do centrum lewym pasem – mówi Paweł Przychodzień, wiceprezes Stowarzyszenia SENS. – Gdy do mostu nie będzie dojeżdżał tramwaj ani autobus, wpuszczane będą samochody osobowe – tak długo, jak długo będą mogły one zjechać z mostu w tym samym cyklu sygnalizacji. System sprawdzi się wtedy, kiedy na jednym cyklu sygnalizacji możliwy będzie zjazd wszystkich pojazdów stojących na moście Długim – niezbędne jest bowiem pozostawienie wolnego lewego pasa na moście dla potrzeb sprawnego przejazdu tramwajów i autobusów. Pozwoli to w 100 procentach wykorzystać przepustowość mostu oraz umożliwi pasażerom komunikacji miejskiej sprawny przejazd przez ten korkujący się odcinek.
Śluzy, czyli własna sygnalizacja dla autobusów są budowane w Olsztynie.
Autorzy listu wskazują także na to, że buspas na ulicy Energetyków powinien zostać przesunięty na lewoskręt prowadzący do ul. Celnej.
– Układ drogowy będzie dzięki temu bardziej czytelny, a kierowcy jadący ul. Energetyków będą mogli zajmować dwa pasy ruchu zamiast jednego, jak ma to miejsce obecnie – wyjaśnia Robert Łubiński, wiceprezes stowarzyszenia miłośników komunikacji.
Propozycje zmian dotyczą także zmian z rejonie skrzyżowania ulicy Bytomskiej i Energetyków.
– Brakuje nam informacji, w jaki sposób ułatwiony zostanie wyjazd z portu – dodaje Robert Łubiński. – Jako pierwszy krok proponujemy ustawienie znaku zachęcającego do jazdy "na suwak". Może to wpłynąć na kierowców poruszających się ul. Energetyków, aby "wpuszczali" kierowców wyjeżdżających z portu.
Autorzy listu mają także na uwadze, że już za kilka miesięcy konieczne będą kolejne zmiany w organizacji ruchu, związane z finałem regat The Tall Ships Races 2013.
– Nie wyobrażamy sobie, aby na ten czas komunikacja miejska nie została potraktowana priorytetowo w stopniu zdecydowanie wyższym, niż ma to miejsce teraz – prognozuje się przecież, że Szczecin odwiedzą 2 miliony osób! – piszą.
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego przyznaje, że śluza może powstać w tym miejscu, ale nie wcześniej niż po remoncie torowiska na ulicy Energetyków.
– Dziś proponujemy inne, bardziej kompromisowe rozwiązanie – mówi Radosław Tumielewicz, dyrektor ZDiTM. – Przesunięcie buspasa na lewy skrajny pas, obecnie to wyłącznie wydzielony pas do skrętu w ulicę Celną oraz oddanie jednej nitki ulicy Energetyków dla kierowców wyjeżdżających z portu.
Autor:
Marek Jaszczyński
[email protected]
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?