Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szansa na słupski ring, jako część drogi krajowej

redakcja.gdp
Szansa na słupski ring, jako część drogi krajowej
Szansa na słupski ring, jako część drogi krajowej
Ministerstwo Transportu pozytywnie zarekomendowało budowę słupskiego ringu miejskiego, co oznacza, że projekt ma szanse na 85-procentowe dofinansowanie z UE.
Szansa na słupski ring, jako część drogi krajowej
Szansa na słupski ring, jako część drogi krajowej

Przypomnijmy, że w sierpniu zeszłego roku Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które analizuje wnioski i dzieli unijne pieniądze w ramach programu Infrastruktura i Środowisko, skreśliło z niego pięciu wnioskodawców. Wśród nich był Słupsk ze swoją koncepcją ringu miejskiego (drogi dookoła centrum miasta). W projekcie budowę podzielono na kilka etapów. Ministerstwo swoją decyzję uzasadniło tym, że państwo nie jest w stanie zapewnić finansowania II i III etapu.

Projekty więc zmieniono tak, by część tzw. ringu miejskiego stała się odcinkiem drogi krajowej nr 21, która teraz biegnie przez centrum miasta.

– Jeden z najważniejszych elementów tej inwestycji mamy już za sobą – mówi Marcin Grzybiński, zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku. – Jesteśmy właśnie po rekomendacji projektu ze strony Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, które proponuje wpisanie ringu na tzw. listę indykatywną do programu Infrastruktura i Środowisko.

Lista, o której mówi dyrektor Grzybiński, to spis koncepcji, których realizacja jest istotna z punktu widzenia osiągnięcia strategicznych celów rozwojowych dla danego sektora gospodarki lub regionu. To również inwestycje, które w znaczący sposób przyczyniają się do rozwoju społeczno-gospodarczego kraju.

Choć w pierwotnym założeniu ring miał przebiegać po nowo wybudownej dwupasmówce od ulicy Portowej (tu nowa droga za budowanym akwaparkiem), przez Rejtana, 11 Listopada, Koszalińską do ulicy Poznańskiej, a później Słoneczną, Rybacką (tu przecinać rzekę po nowym moście) dalej Nową Leśną aż pod Szpital Wojewódzki, to teraz, według nowych planów, na tym etapie budowa ringu zakończy się na ul. Poznańskiej.

Co oznacza, że zamiast ringu dookoła centrum, powstanie tylko jego namiastka. W sumie to niecałe siedem kilometrów dwujezdniowej drogi z 11 rondami oraz dwoma wiaduktami. Pierwszy nad torami kolejowymi przy ul. Portowej, a drugi przy ul. Koszalińskiej. Do tego trzeba doliczyć ciąg chodników i asfaltowych ścieżek rowerowych.

Rozwiązałoby to wiele słupskich problemów w komunikacji (m.in. ruch tranzytowy z południa do Ustki, połączenie z os. Niepodległości na os. Batorego, czyli wylot na Szczecin z wylotem na Darłowo). Kierowcy już na to czekają.

Wszystko kosztem aż 180 milionów złotych, ale gdzie 85 procent tej sumy to dofinansowanie unijne. Miasto swoją część sfinansuje z kredytu, który jest wpisany do wieloletniej prognozy finansowej.
Jeśli ta część ringu, czyli nowa trasa krajowej dwudziestki jedynki zostanie wpisana na listę indykatywną, to niewykluczone, że powstanie w 2015 roku, ale kwestia dofinansowania, rozstrzygnie się dopiero na etapie analizy wniosków.

Jak nas wczoraj zapewniono, miasto nie rezygnuje z koncepcji budowy całego ringu. Ale ze względu na olbrzymie koszty, inwestycja rozciąga się w czasie. Ratusz pozyskał środki na stworzenie dokumentacji projektowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty