Systemy bezpieczeństwa

SA
Fot. Skoda
Fot. Skoda
Polscy kierowcy uwielbiają kupować samochody wyposażone w systemy bezpieczeństwa typu ESP, ASR i ABS, chociaż nie mają pojęcia, jak działają i do czego służą - wynika z Raportu o bezpieczeństwie na drogach i umiejętnościach polskich kierowców przygotowanego przez Pentor Research International na zlecenie Skoda Auto Polska S.A.

Polscy kierowcy uwielbiają kupować samochody wyposażone w systemy bezpieczeństwa typu ESP, ASR i ABS, chociaż nie mają pojęcia, jak działają i do czego służą - wynika z Raportu o bezpieczeństwie na drogach i umiejętnościach polskich kierowców przygotowanego przez Pentor Research International na zlecenie Skoda Auto Polska S.A.

 

- Większość kupujących samochody to mężczyźni, a ci nie lubią przyznawać się do swojej

Fot. Skoda
Fot. Skoda

niewiedzy technicznej. W dodatku wszelkie skróty literowe wydają im się synonimem profesjonalnych rozwiązań - wyjaśnia Rafał Janowicz z poznańskiego oddziału Pentor Research International.

 

Dlatego jako kierowcy mamy zaufanie do systemów bezpieczeństwa, nawet jeśli nie potrafimy z nich skorzystać. Aż 79 proc. badanych przez Pentor wierzy, że ABS pomógłby im uratować życie w razie wypadku, ale 1/3 ankietowanych przyznaje, że nie wie, jak korzystać z tego systemu.

 

Znacznie więcej, bo aż 77 proc. badanych nie wie jak korzystać z systemu ASR oraz ESP. - Jednak nawet wiedza na temat ABS, ASR i ESP to jeszcze nie wszystko - podkreśla Tomasz Płaczek, kierownik ds. szkoleń Szkoły Auto. - Nowoczesne systemy korygujące błędy kierowców działają wprawdzie automatycznie, ale trzeba umieć z nich korzystać. Szczególnie dotyczy to ABS - systemu zapobiegającego poślizgom kół w czasie gwałtownego hamowania.

 

ABS rzeczywiście skraca drogę hamowania, jednak pod warunkiem, że w sytuacji krytycznej kierowca z całych sił naciśnie na pedał hamulca i będzie go wciskać aż do końca, czyli do zatrzymania auta lub minięcia przeszkody i powrotu na bezpieczny tor jazdy - dodaje Tomasz Płaczek.

 

- Istnieje dramatyczny rozziew między poziomem bezpieczeństwa nowoczesnych samochodów a poziomem świadomości i umiejętności ich użyt- kowników - potwierdza Peter Ziganki, szef instruktorów ADAC Fahrsicherheitszentrum Berlin-Brandenburg, partnera merytorycznego Szkoły Auto.

 

- Aby w pełni wykorzystać możliwości ABS czy ESP, niezbędna jest i wiedza, i trening. Niestety, większość posiadaczy aut z tymi systemami nawet nie zadała sobie trudu, żeby przeczytać instrukcję obsługi. Dopiero w czasie szkoleń bezpiecznej jazdy otwieramy im oczy na to, jak mogą uniknąć wypadku hamując za pomocą ABS i jak właściwie należy zapiąć pas czy ustawić zagłówek, aby te pożyteczne urządzenia rzeczywiście okazały się skuteczne - dodaje Ziganki. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Raven

Raven Style Pink 20/21

659,00 zł

kup najtaniej

Roces

Roces Paradise Lama Czarne 450635 02

219,98 zł

kup najtaniej

Uvex

Uvex Fierce Czarny 18/19

279,82 zł

kup najtaniej

Fischer

Fischer Rc4 60 Jr Junior 18/19

449,00 zł

kup najtaniej

Livall

Livall Rs1

697,11 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie