Brytyjskie filmy mają szczęście do samochodów. Gdy James Bond poruszał się Aston Martinem, to Simon Templar (Roger Moor) w telewizyjnym serialu "Święty" gonił złoczyńców Volvo P 1800.
W latach 60. Volvo doszło do przekonania, że należy produkować samochód sportowy, który powinien dobrze sprzedawać się w na rynku amerykańskim.

Ponieważ Volvo nie miało doświadczenia w projektowaniu nadwozia auta sportowego, zwróciło się do stylistycznych firm włoskich. Wybrano jednak projekt w iście amerykańskim stylu, z charakterystycznymi tylnymi "płetwami", które właśnie wychodziły z mody. Jednak nadwozie coupe 2+2

wyglądało bardzo ekscytująco i tylko pozornie nie pasowało do dotychczasowego wizerunku Volvo. Auto o nazwie P 1800 wprowadzono do produkcji w 1961 r. Wyglądało solidnie, a chromowane ozdoby dodawały mu animuszu. Długość pojazdu wynosiła 439 cm. Silnik pochodzący z modelu P122 (Amazon) umieszczono z przodu i napędzał koła tylne. Zastosowano 4-cylindrową jednostkę napędową o pojemności 1,8 l i mocy 101 KM, która pozwalała rozpędzić pojazd do prędkości 170 km/h. Czas rozpędzania do 100 km/h wynosił 14,4 s, co było wówczas

całkiem niezłym wynikiem.
Dzięki telewizyjnemu serialowi model P 1800 powinien odnieść duży sukces. Podzespoły mechaniczne pochodziły ze Szwecji, nadwozie wytwarzano w Szkocji, a całość składano w zakładach Jensena. Niestety, jakość była kiepska, więc dość szybko montaż przeniesiono do fabryki w

Szwecji. W 1969 r. zastosowano większy silnik o pojemności 2 l, a w 1971 r. - wprowadzono do produkcji wersję 2-drzwiowego kombi. W latach 1961 - 1973 łącznie wyprodukowano ok. 49 tys. sztuk obu wersji nadwoziowych.
Obecnie Volvo P 1800 jest poszukiwanym samochodem zabytkowym.
.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?