Święty Volvo

Ryszard Polit
Fot. Volvo: Volvo P 1800 spopularyzował serial telewizyjny „Święty” z lat 60. Pierwsza wersja tego auta miała charakterystyczne zawinięte do góry zderzaki przednie.
Fot. Volvo: Volvo P 1800 spopularyzował serial telewizyjny „Święty” z lat 60. Pierwsza wersja tego auta miała charakterystyczne zawinięte do góry zderzaki przednie.
Udostępnij:
Brytyjskie filmy mają szczęście do samochodów. Gdy James Bond poruszał się Aston Martinem, to Simon Templar (Roger Moor) w telewizyjnym serialu „Święty” gonił złoczyńców Volvo P 1800.

Brytyjskie filmy mają szczęście do samochodów. Gdy James Bond poruszał się Aston Martinem, to Simon Templar (Roger Moor) w telewizyjnym serialu "Święty" gonił złoczyńców Volvo P 1800.

 

W latach 60. Volvo doszło do przekonania, że należy produkować samochód sportowy, który powinien dobrze sprzedawać się w na rynku amerykańskim.

 Fot. Volvo: Volvo P 1800 spopularyzował serial telewizyjny

Ponieważ Volvo nie miało doświadczenia w projektowaniu nadwozia auta sportowego, zwróciło się do stylistycznych firm włoskich. Wybrano jednak projekt w iście amerykańskim stylu, z charakterystycznymi tylnymi "płetwami", które właśnie wychodziły z mody. Jednak nadwozie coupe 2+2 Fot. Volvo: Samochód oferowano głównie na rynku amerykańskim.
wyglądało bardzo ekscytująco i tylko pozornie nie pasowało do dotychczasowego wizerunku Volvo. Auto o nazwie P 1800 wprowadzono do produkcji w 1961 r. Wyglądało solidnie, a chromowane ozdoby dodawały mu animuszu. Długość pojazdu wynosiła 439 cm. Silnik pochodzący z modelu P122 (Amazon) umieszczono z przodu i napędzał koła tylne. Zastosowano 4-cylindrową jednostkę napędową o pojemności 1,8 l i mocy 101 KM, która pozwalała rozpędzić pojazd do prędkości 170 km/h. Czas rozpędzania do 100 km/h wynosił 14,4 s, co było wówczas Fot. Volvo: Volvo P 1800 wyprodukowano w liczbie 49 tys. egzemplarzy.
całkiem niezłym wynikiem.

 

Dzięki telewizyjnemu serialowi model P 1800 powinien odnieść duży sukces.  Podzespoły mechaniczne pochodziły ze Szwecji, nadwozie wytwarzano w Szkocji, a całość składano w zakładach Jensena. Niestety, jakość była kiepska, więc dość szybko montaż przeniesiono do fabryki w Fot. Volvo: Roger Moor przy swoim Volvo P 1800.
Szwecji. W 1969 r. zastosowano większy silnik o pojemności 2 l, a w 1971 r. - wprowadzono do produkcji wersję 2-drzwiowego kombi. W latach 1961 - 1973 łącznie wyprodukowano ok. 49 tys. sztuk obu wersji nadwoziowych.

 

Obecnie Volvo P 1800 jest poszukiwanym samochodem zabytkowym.

 

 

 

 

 

 

 

.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie