MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Plac przed dworcem w Skarżysku - Kamiennej otrzymał imię Jana Blocha. Ten budowniczy linii kolejowej przyczynił się do rozwoju miasta

Anna Kowalska
Uroczystość na placu przed dworcem w Skarżysku. Więcej na kolejnych zdjęciach
Uroczystość na placu przed dworcem w Skarżysku. Więcej na kolejnych zdjęciach Jerzy Materek
W piątek 10 maja przed dworcem kolejowym w Skarżysku Kamiennej odbyły się „chrzciny” placu, któremu nadano imię Jana Blocha - budowniczego Żelaznej Drogi Iwanogrodzko-Dąbrowskiej, czyli trasy kolejowej między dzisiejszym Dęblinem a Śląskiem przez między innymi przez Radom, Skarżysko-Kamienną i Kielce. Jej budowa była ogromnym impulsem do powstania i rozwoju miasta Skarżysko Kamienna i innych leżących na tej trasie.

Plac przed dworcem w Skarżysku - Kamiennej otrzymał imię Jana Blocha [

Sylwetkę Jana Blocha przedstawił zgromadzonym Marcin Medyński – prezes skarżyskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego.

Zobacz galerię zdjęć z nadania imienia placu przed dworcem w Skarżysku -Jana Blocha

Kolej Iwangorodzko-Dąbrowska to historyczna linia kolejowa w Królestwie Polskim łącząca Dęblin - wówczas Iwangorod i Zagłębie Staropolskie z Zagłębiem Dąbrowskim. Linia była szerokotorowa, po I wojnie światowej Polacy przebudowali ją na kolej normalnotorową. Przebiegała przez Radom, Skarżysko-Kamienną, Kielce, Olkusz do Dąbrowy Górniczej, a z bocznicami również do Sosnowca i granicy z Niemcami. Przełom w staraniach o uruchomienie kolei żelaznej nastąpił w kwietniu 1875. W Petersburgu podczas posiedzenia Komitetu Ministrów podjęto decyzję o budowie nowej linii kolejowej z Iwangorodu do Dąbrowy Górniczej, z odgałęzieniami do Koluszek i Ostrowca.

Kierowane przez Jana Blocha Towarzystwo Drogi Żelaznej Iwangorod-Dąbrowa (DŻID), nastawione prorosyjsko, niemające należytego doświadczenia, ale chętne budować kolej szerokotorową dostało kontrakt na budowę. W maju 1876 resort finansów i komunikacji podjął wstępną decyzję o powierzeniu budowy i przyszłej eksploatacji kolei właśnie Towarzystwu DŻID.

0 lipca 1881 cesarz Rosji zatwierdził koncesję Towarzystwu Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej. Linia kolejowa w zatwierdzonej postaci miała liczyć 461,9 kilometrów i była to najdłuższa linia kolejowa w Królestwie Polskim. Fakt ten uczynił Blocha największym przedsiębiorcą kolejowym, nie tylko na terenie Królestwa Polskiego, ale ogółem w Imperium Rosyjskim. Trasa przyszłej kolei przebiegała między innymi przez następujące miejscowości: Dęblin, Radom, Bzin, Kielce, Olkusz, Sławków, Strzemieszyce, Dąbrowa. Miała odgałęzienia z Bzina (Skarżyska-Kamiennej) przez Końskie i Opoczno do Koluszek oraz w przeciwnym kierunku do Ostrowca i Bodzechowa, a także ze Strzemieszyc przez Kazimierz do miejscowości Maczki. Naczelnym inżynierem został Rosjanin Izwójtow, a jego najbliższym współpracownikiem inżynier Hipolit Cieszkowski. 21 grudnia 1883 oddano do eksploatacji pierwszy odcinek z Dęblina, przez most na Wiśle do Kielc, natomiast odcinek z Kielc do Dąbrowy uruchomiono 26 stycznia 1885. Szeroki tor kończył się w Hucie Bankowej w Dąbrowie Górniczej. W Maczkach zbudowano stację szerokotorową w bliskim sąsiedztwie normalnotorowej stacji Granica. W 1887 ukończono ostatnie odcinki linii do Cesarstwa Niemieckiego i Austro-Węgier.

Linia kolejowa przyczyniła się od bardzo szybkiego rozwoju miejscowości, które leżały w jej pobliżu w tym Skarżyska-Kamiennej.

Zobacz galerię zdjęć z nadania imienia placu przed dworcem w Skarżysku -Jana Blocha

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Napięcie wokół Tajwanu. Chiny rozpoczęły manewry

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na skarzyskokamienna.naszemiasto.pl Nasze Miasto